Isle of Skye

4 juni 2022 - Isle Of Skye, Verenigd Koninkrijk

Fort William -Edinbane 196 km

Skye camping and caravanning club

31 mei t/m 5 juni

Via een prachtige route verlaten we het vasteland van Schotland. We stoppen bij Eilean Donan Castle, een kasteel op een eilandje en één van de meest bekende plekjes van Schotland. Helma en Pieter rijden voorop en kunnen nog een parkeerplek bemachtigen, maar de parkeerwachter heeft echt geen 2e plek voor een caravan. Wil stapt snel uit om wat foto’s te maken. We hopen op een herkansing op de terugweg. Skye is het op één na grootste eiland van Schotland met ongeveer 9000 inwoners. Het toont verlaten en dat maakt de ruigheid extra indrukwekkend. De wegen zijn smal, kronkelig en er zitten veel gaten in de weg. Schapen lopen soms midden op de weg. Bij tegenliggers moet je goed opletten dat je elkaar passseert bij een passing place.

We rijden in westelijke richting naar de parkeerplaats bij de vuurtoren Neist Point . Vandaar klimmen en dalen we eerst naar de vuurtoren zelf. De hoge kliffen staan bijna loodrecht in de zee. Later lopen we naar een uitzichtpunt waar je de toren net om de hoek van de klif ziet liggen. Een prima plekje voor ons kopje koffie. We rijden door naar Coral Beach. Na veel moeite een parkeerplaats te hebben bemachtigd  lopen we het pad naar het strand. Ondanks de naam is het witte strand eigenlijk niet gemaakt van koraal maar van gefossiliseerde en zongebleekte algen. We treffen het met het weer, in de zon ziet het er schitterend uit. Veel mensen leggen hier hun picnickleedje uit, sommigen wagen zich zelfs in zee. Vanaf de parkeerplaats wegrijden is zo mogelijk nog lastiger. Deze plek is, zoals wordt vermeld totaal niet geschikt voor campers, maar daar hebben een aantal mensen lak aan.

In het zuiden zijn de Fairy Pools. Na eerst naar de verkeerde plek geweest te zijn komen we op het juiste beginpunt. Eigenlijk hadden we kunnen weten dat het enorme parkeerterrein het begin was. De rivier de Glenbritlle loopt vanuit de Cullin Mountains door een kloof en gevoed door vele zijrivieren zijn er prachtige rotspoelen en watervallen van kristalhelder water ontstaan.

Het meest noordelijke schiereiland is Trotternish. Vanaf Portree zien we in de verte de Old man of Storr al. Het is de grootste van een aantal rotspilaren, overblijfselen van aardverschuivingen. We zijn vroeg, dus er is nog volop plek op de parkeerplaats. Het is even een klim omhoog, maar het uitzicht en de voldoening zijn fantastisch. De volgende stop is het ontzettend mooie uitzichtpunt Kilt Rock. Een enorme waterval stort van de hoge kliffen. De zon schijnt en de zee is erg rustig. Bij Staffin Bay eten we op een stil plekje onze meegenomen lunch mee. Er is echt heel weinig horeca op het eiland. Via de bergen Quiraing rijden we naar de andere kant van het eiland. Wat een uitzichten heb je hier. Niet alleen van de natuur, maar ook zie je vanaf hoogte het gedoe van het passeren op deze single road. Met name de grote campers zorgen voor krappe passages. Bij Fairy Glen, onze laatste stop, is het erg rustig. Pyramide-vormige heuvels sieren hier het landschap. Een heel apart geheel. Dit is de warmste dag, in de middag is het zelfs even 20°C.

Helma en Pieter zijn deze dag gaan golfen en konden daarna geen parkeerplek meer bemachtigen bij de Coral Beach, zodat ze daar helaas niet zijn gekomen. Zoals eerder vermeld hadden wij er ook grote moeite mee om te parkeren.

Niet ver van de camping ligt het pittoreske vissersdorpje Stein. Voordat we daar in de oudste herberg van Skye van een heerlijke vislunch genieten, bezoeken we de schaapsvachten looierij, de enige die het proces nog handmatig uitvoert. Dave vertelt ons precies hoe alles in zijn werk gaat. Het ligt ook op een uniek plekje met een theetuin en prachtig uitzicht over de zee.

Morgen gaan we verder, nu weer iets naar het oosten.

1. Monique:
    5 juni 2022
    Weer prachtige foto's. Fijn dat het weer ni een stuk beter is.
    Het is wel duidelijk dat wij daar niet met de camper naar toe moeten gaan.
  2. Petra en Luc:
    5 juni 2022
    Nou we zetten het opnieuw op ons wensenlijstje. Geweldig!
  3. Helma Leijte:
    6 juni 2022
    Een mooi eiland, met hele bijzondere en mooie plekken, alleen jammer dat het juist daar dan zo ontzettend druk is, maar wel begrijpelijk.
  4. Truus:
    6 juni 2022
    Tweemaal het reis verhaal gelezen en daarbij de mooie fotoserie, het was genieten.
    Tevens wil ik jullie bedanken voor de prachtige kaart, dat was een verrassing, staat nu te pronken op de vensterbank.
  5. Cees Leijte:
    9 juni 2022
    Wat een prachtige reis maken jullie toch!