Brivezac, Corrèze, Limousin

24 mei 2015 - Brivezac, Frankrijk

Sainte-Foy-La-Grande - Brivezac  230 km
Aire Naturelle la Champagne

Het is een kille dag, de thermometer staat op 11°C, een mooie dag om te reizen. Via de Route National zijn we naar het oosten gereden en we staan weer aan de Dordogne. Dat tekent al hoe groot Frankrijk is. We hebben deze plek geprikt via de website van de SVR, gekeken wat op de route naar de Auvergne lag. Wat bleek: onze allereerste vakantie samen hebben we hier in de buurt doorgebracht. We zijn toen met de FTS, met de trein dus, naar St. Céré geweest. Het leek ons wel leuk dat terug te zien.
Onze camping wordt vanaf 2013 beheerd door jonge Nederlanders. Ze hebben een geweldige Air Naturelle gemaakt. Een groot terrein met 32 grote plekken, terrasje en strandje aan de Dordogne. Het doet ons heel erg denken aan de camping in Goudargue waar we vroeger met de kinderen geweldige vakanties hebben gehad. We hebben alles voor ons alleen, we zijn de enige gasten en de beheerders wonen buiten het seizoen elders. Ze hebben sinds dit jaar ook een kleine camping 5 km verderop gepacht en donderdag komt een broer het beheer van deze camping overnemen.

Ook woensdag is de temperatuur weer niet hoog. Omdat de zon af en toe schijnt, zijn er grote temperatuurverschillen. Er is een markt(je) in Beaulieu waar we weer aardbeien en kaasjes hebben gekocht. Beaulieu is 'aardbeienstad' en je kan er verschillende rassen in bakjes kopen. De hele streek is bekend vanwege de walnoten en foie gras. Je kan hier op elke hoek allerlei producten kopen.
Daarna hebben we het ontdekkingspad van Beaulieu gewandeld: eerst de hoogte in om een mooi overzicht op de rivier en stadje te krijgen en daarna afgedaald langs de rivier. Het oude stadje heeft een aantal mooie gebouwen en leuke doorkijkjes. We zijn ook bij de VVV geweest en ontdekten dat bijna alle bezienswaardigheden en activiteiten in juli en augustus plaatsvinden. De camping is dan ook al helemaal volgeboekt. Dat kun je je nu niet voorstellen. We zijn niet meer de enigen, er is een Nederlandse caravan bijgekomen.

Donderdag zijn we naar het oosten gereden langs de Dordogne om bij Argentat te gaan wandelen. Eerst even door het dorpje gelopen en toen de bossen omhoog voor een mooie wandeling met uitzichten. Het weer is nog niet heel goed. Na koude nachten schijnt 's morgens de zon om tegen het middaguur weer te verdwijnen. Het is dan weer een stuk frisser. Tegen 7 uur 's avonds gaat de zon weer schijnen. We genieten op deze camping van de vele vogels. Er zijn hier veel roodstaarten en een aantal spechten. Daarnaast laten de krekels ook van zich horen.

Vrijdag was het weer hetzelfde. Om nog van de zon te genieten zijn we vroeg op pad gegaan. Ditmaal naar St. Céré, waar we onze eerste vakantie samen naar toe zijn geweest. Eerst koffie gedronken vlakbij ons hotel, dat we nog wel herkenden. Daarna zijn we een een wandeling naar het kasteel gaan maken. We hebben hier toen ook veel gewandeld. Tijdens de wandelingen kwamen er meer herinneringen boven, dat was erg leuk. We waren rond lunchtijd weer op het plein en hebben toen op een terras het 'menu du jour' gegeten, te verkrijgen van maandag t/m vrijdag. Ongelooflijk. Soep, gevulde avocado, vis met hollandaise saus, 3 soorten kaas en een crème brulée. Dat alles inclusief wijn en koffie voor €13,90 per persoon. Je zou zeggen de prijs van 40 jaar geleden.

Zaterdag zijn we eerst naar Collonges de Rouge gereden. Dat is één van de mooiste dorpjes van Frankrijk. We waren er om half 11, maar de eerste bus was er al. Het is inderdaad een prachtig,  autovrij dorpje. Mooie rode huizen in nauwe straatjes met poortjes en veel groene klimop. Het is alleen jammer dat elk pand een winkel, restaurant of hotel huisvest.
We hebben daar in de buurt, bij Saillac een schitterende wandeling gemaakt. Deze ging via oude  landwegen langs walnoten boomgaarden. Ook weer veel mooie uitzichten op o.a. Collonges de Rouge.

Zondag hebben we een rondje om de kerk gelopen. Niet ver van de camping ligt op 425m het dorpje Reygade. Daar staat een kapel met een beeldengroep van steen, waarin  een aantal figuren uitgebeeld wordt, waaronder Maria en Johannes, die rond het graf van Jezus staan. We
 wandelden via graspaden langs weilanden met koeien en vele stroompjes. Dit was onze laatste wandeling in de Dordogne. Morgen gaan we naar de Auvergne.

1. Pauli en John:
    24 mei 2015
    Ha theo en Wil,
    Leuk dat jullie weer op t plekje zijn van jullie 1ste vakantie samen! Jullie hebben flink gewandeld lees ik, knap hoor :-)
    Hier vandaag ook eindelijk een mooie dag gehad, morgen alweer minder...... Veel plezier nog!

Gr Pauli en John
  2. Nelleke:
    24 mei 2015
    Jammer dat er nog geen walnoten aan zitten, hé?
  3. Paul en Els:
    25 mei 2015
    Lees allemaal namen van plaatsen waar wij ooit ook waren of in ieder geval in de buurt waren.
    Mooie foto's en wat een prachtige campingplaats.
    Leuk zo'n tour d'amour!