Buxière-les-Mines, Allier, Auvergne

27 mei 2015 - Buxières-les-Mines, Frankrijk

Brivezac - Buxière-les-Mines 250 km
Camping Le Boucher

We zoeken het wel uit ! Weer een bewolkte dag om te rijden op maandag 2e pinksterdag. Het eerste stuk tot Clermont Ferrand was zeer rustig, bijna niemand op de weg. Daarna was het een stuk drukker, maar dat was ook de route Lyon -Parijs.
We hebben weer een prachtige camping. Een boerderij met 6 camperplaatsen en 8 zeer grote plaatsen voor een caravan, goed sanitair. We werden met koffie ontvangen. Ook hier is het nog rustig. We staan met drie caravans. We zitten in het noorden van de Auvergne, in de Allier. Het is een laag heuvelachtig gebied. De rest van de dag rustig aan gedaan.

Wij zijn in de Allier neergestreken omdat de neef van Wil hier een boerderij heeft met geiten en schapen. Ze maken van de melk kaas. Op dinsdag staat zijn vrouw op de markt in Cosne d'Allier. Wij hebben natuurlijk deze markt bezocht en een paar lekkere kaasjes voor nu en voor thuis gekocht. 's Middags zijn we naar het Forêt de Tronçais gereden. Dat eikenbos is door Lodewijk XIV in 1675 is aangelegd om de marine te voorzien van hout. Nu wordt het hout gebruikt voor het maken van wijnvaten. Wij hebben hier een wandeling gemaakt langs 7 bijzondere bomen, o.a de oudste ( bijna 400 jaar) de hoogste (41 m) en met de grootste omvang (6,50m). De zon had er veel moeite mee vandaag en door de harde noordenwind was het in het bos goed uit de wind lopen. De rit er naar toe was ook prachtig. Het Is Twente in het veelvoud: coulisselandschap, weides met koeien en schapen en dan veel glooiender en qua oppervlakte veel en veel groter. Een genot om doorheen te rijden.

Woensdag zijn we 's middags op bezoek geweest bij neef Teun en zijn vrouw Els en de kinderen Emily en Sander. Ze hebben een schitterende boerderij met geiten, schapen, kippen, varkens, pony's en een lieve hond. De kinderen waren blij met de door ons meegebrachte boekjes over paarden en tractoren. We hebben gezien hoe de kazen gemaakt worden en waren onder de indruk van dit bedrijf en het harde werken dat  ze doen.  We gaan zeker nog een keer terug.

Morgen gaan we richting huis. We komen vrijdag of zaterdag thuis. Het ligt aan het weer en verkeer.

1. Nelleke:
    27 mei 2015
    Dan zit het er weer bijna op! Wat is dat toch weer snel voor bij gegaan , hé? Maar dan kan je weer een paar mooie albums gaan maken. Een goede terugreis en we spreken snel een keertje af, toch?
  2. Paul en Els:
    27 mei 2015
    Hier is het weer ook niet heel fantastisch hoor. Dus bereid je voor. :)
    Goeie reis terug. We zien jullie graag weer heelhuids in Houten!!
  3. René en Ancilla:
    27 mei 2015
    leuk ,weer om te lezen, en we wensen jullie goed vervolg van de reis naar Houten!! En bedankt !!
  4. Ben en Liesbeth:
    28 mei 2015
    Goede reis naar huis, groetjes van ons
  5. Rieneke en Maarten:
    28 mei 2015
    We hebben genoten van jullie reisverhalen, die gaan wij zeker missen.
    Een goede terug reis en we gaan elkaar zeker snel weer zien.
    Welkom thuis, geniet weer van jullie kleinkinderen.