Zarautz, Pais Vasco

11 mei 2015 - Zarautz, Spanje

Haro - Zarautz 129 km
Gran Camping Zarautz

Na een korte rit door heel veel tunnels, kwamen we al om 11 uur op de camping aan. We kregen een hele mooi plek. De camping ligt hoog met uitzicht op de baai. We moeten wel naar de baai blijven kijken, want anders zien we alleen blik, plekken zijn namelijk erg klein. Maar een adembenemend uitzicht! Als het donker is met de lampjes aan is het ook prachtig. Het plaatsje is ook leuk. Door de weekenddrukte waren er in de namiddag al heel wat mensen op de terrassen en werd er volop gesurfd.

Zaterdag was het de hele dag bewolkt. Er was geen wind, dus de temperatuur was goed buiten als je maar niet te lang stil ging zitten. 's Morgens hebben we een wandeling naar de baai aan de oostkant gemaakt. Het laatste stuk konden we niet lopen. De weg lag bedolven onder een berg die ingestort was. Dat waren we gisteren op de snelweg ook al tegengekomen. Ongelooflijk wat de natuur dan een kracht heeft. In de middag hebben we de heuvel verkend waarop de camping ligt. Je hebt mooie paden met prachtige uitzichten en je zou zo naar het dorp en strand kunnen lopen, ware het niet dat de brug over de rivier gesperd was vanwege herstelwerkzaamheden. We hebben wel een mooie ronde gelopen. Ook hier weer volop Camino de Santiago lopers.

Zondag hebben we een autotochtje door de bergen gemaakt. We zijn zo maar een stukje gaan rijden waar de kaart aangaf dat het mooi was. Het was inderdaad mooi, na de ene bocht was het nog mooier dan na de andere bocht. Het deed ons een beetje aan Oostenrijk denken, net als de Baskische muziek. We kwamen in Azpeitia, bij binnenkomst een industriestadje in een dal. Maar toen we het uitreden zagen we een parkeerterrein met veel auto's en bussen. Wij zijn gaan kijken en daar stond tussen de bomen St Ingnatius, de Basilica de Loiola. Bij binnenkomst was de laatste mis van de 5 die er op zondag waren aan de gang. Een hele mooie kerk, volgens ons op de plek waar Ignatius is geboren. Dat is in deze streek wat moeilijk te zien want alles staat in het Baskisch, een onbegrijpelijke taal. Zelden staat er iets in het Spaans.
In het volgende plaatsje wilden we wat eten en drinken en daar was onze volgende verrassing. Het was inmiddels 13.30 uur en het hele centrum was vol met keurig geklede mensen die bij de barretjes op straat stonden of zaten. Er liepen ook communicantjes. We zijn gewend dat de Spaanse meisjes dan in het wit gekleed zijn, maar deze meisje hadden een soort wit habijt aan en de jongens ook. Daarnaast stond het centrum vol met oude auto's. Het duurde even voordat we een drankje en een hapje bemachtigd hadden, maar het was het wachten waard. We hadden o.a.een tapas met artisjok gevuld met rauwe ham en een sausje, zo lekker!
Na een half uurtje rijden kwamen we boven op een berg bij een groot recreatieterrein: picknickbanken en start van wandelingen. Wij hebben hier heerlijk in de schaduw gezeten, het was inmiddels 31°C.

Maandag hebben we een ritje met de auto langs de kust gemaakt, maar het was grijs en mistig. We zijn na ongeveer 25 kilometer omgedraaid, omdat de mist niet wilde wegtrekken. Daarna hebben we op de camping een luie middag gehad, waar we hebben gelezen. Morgen vertrekken we naar Frankrijk, iets ten oosten van Bordeau en nemen afscheid van Spanje.