Sainte-Foy-la-Grande, Aquitaine

18 mei 2015 - Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk

Zarautz - Ste Foy le Grande
Camping la Bastide   334 km

Na een stuk over de snelweg in Spanje en Frankrijk zijn we verder gegaan over secundaire wegen.  We merkten op dat Spanje en Portugal het toltarief voor caravan niet apart berekenen terwijl je in Frankrijk het vrachtwagentarief betaalt. We reden door een prachtig landschap. Eerst bos en later de wijngaarden van de Bordeaux. Geloof het of niet maar we hebben deze camping geprikt vanwege afstand en beoordelingen, niet op omgeving. Maar we staan aan de Dordogne in een wijngebied omgeven door prachtige stadjes. Onze camping is niet zo groot in Engels beheer, zeer vriendelijk en behulpzaam.
De hele dag is het nevelig en bewolkt geweest, maar om 5 uur brak de zon door.

Woensdag was het superweer. In de ochtend hebben we een wandeling gemaakt door de wijngaarden en stukken bos. Het was weer heel mooi. Er loopt hier een heel wandelpadennetwerk, dus we kunnen ons hart ophalen s Middags hebben we voor de caravan gelezen en genoten van het lekkere weer, dat morgen waarschijnlijk weer over is.

Donderdag begon de dag zonnig. We zijn naar Saint- Michel-de-Montaigne gereden. Vandaar hebben we een wandeling gemaakt die door veel gehuchtjes ging via landweggetjes, graspaadjes en door de bossen. Heel afwisselend en weer heel anders dan de wandeling van woensdag. Het laatste kwartier hadden we volop de voorspelde bui en we kwamen nat bij de auto aan. We zijn doorgereden naar Saint-Emilion, bekend van de Bordeaux wijnen. Het was inmiddels droog, maar wel fris. Het stadje is een soort openlucht museum. Wat Ootmarsum voor de kunst is, is dit voor de wijn. Overal winkels waar je wijn kan proeven en kopen en op deze vrije Hemelvaartsdag was het gezellig druk, alle winkels waren open. De wijn was een 'beetje' boven onze begroting. Bij hoge  uitzondering zagen we een fles voor €10,00, maar de meeste flessen waren (  ver) daarboven. We zagen flessen van €68,00 maar ook van €1200,00. Wij hebben maar een flesje voor ons magneetbord gekocht. Terug zijn we via de wijngaarden van St. Emilion gereden, die op de Werelderfgoedlijst staan.

Vrijdag begon de dag kil. We zijn naar Bergerac geweest, o.a. bekend van de wijnen en van het toneelstuk Cyrano de Bergerac . We hebben het Maison des Vins bezocht. Daar kan je veel wijnen van de wijnboeren uit de streek proeven en kopen. Wij hebben een aantal witte wijnen geproefd en onze keus gemaakt. Deze hebben we in de middag gekocht op het wijnlandgoed van de betreffende boer. We hebben daar ook nog wat rode wijn geproefd en gekocht. Eerst hebben we in Bergerac nog super lekker en gezellig gelucht in een klein restaurantje in Les Halles, de overdekte markt. Daarna nog even de wijn uitgewandeld met een wandeling langs de Dordogne. Terug op de camping begon de zon lekker te schijnen en hebben we nog een tijdje buiten gezeten.

Zaterdag is in Ste-Foy-la-Grande een grote markt, uitgeroepen tot de beste van zuid-west Frankrijk. Het was inderdaad leuk om deze markt te bezoeken. Veel regionale producten: kaas, foie gras, groente, fruit, oesters etc. Wij hebben tuinboontjes, asperges , lekkere paté, cake en geitenkaasjes gekocht. 's Middags hebben we een wandeling gemaakt door het gebied van de wijngaarden waar we de wijn hebben gekocht. Weer heerlijk gelopen door de wijngaarden en stukken bos, steeds weer, zoals op al onze wandelingen, vergezeld door de roep van de koekoek. Misschien lijkt het afgezaagd, maar het is toch steeds weer anders. Vandaag hadden we veel bewolking en af en toe een zonnetje.

Zondag weer in een mooi gebied gewandeld, nu door overwegend bos. We kwamen af en toe op een boerenerf uit. Wat je dan ziet! Alle troep zoals oud ijzer, hout,koelasten van jaren laten ze op hun erf. Ook heel veel oude auto's op sommige erven stond uit elk tijdperk wel een auto. Ook zagen we nog een mooie caravanstalling. ( zie foto). De zon kwam wat laat op gang, maar toen hij eenmaal scheen, was het gelijk warm. We hadden ons kleedje meegenomen en hebben een paar keer heerlijk in de zon genoten van uitzichten.

Maandag was het weer nog beter en hebben we ten zuiden van Bergerac gewandeld. Hier was minder bos, daarom hadden we bovenop de heuvels prachtige uitzichten. Het ging door het wijngebied van de Bregerac- Monbazillac. We kwamen nog langs een echt kasteel. Alle wijngoederen worden chateau genoemd, meestal is het niet meer dan een oud huis met een torentje erop. Dit kasteel Bridoire voorziet in zijn onderhoud doordat ze er een soort spelletjes park van gemaakt hebben. Na afloop wilden we nog naar het Maison des Vins in Monbazillac, maar dat was op maandag gesloten. In een wijnhuis aan de overkant hebben we wijn geproefd. De rode vonden we niet lekker. Die was erg jong, de oudere ging ons budget te boven.   De witte was wel heerlijk en daar hebben we 2 flessen van gekocht. Ondertussen hebben we heel wat wijn mee naar huis te slepen.

We zijn hier lang gebleven. We hebben het ook goed naar ons zin gehad: mooie camping, winkels dichtbij, prachtige omgeving , lekkere wijn en veel wandelen. Morgen gaan we 200 km oostelijker, weer langs de Dordogne.

1. Nelleke:
    18 mei 2015
    Leuk stadje, hé, st. Émilion ? Ben daar ook wel eens geweest met een fietsvakantie. Ja, de wijnen daar zijn erg duur, maar wel erg lekker! Je mag thuis wel een wijnkelder gaan bouwen voor je wijnen! Veel plezier nog!
  2. Nathalie:
    19 mei 2015
    Hoi Theo en wil!,

Wat schrijven jullie toch leuk!
    Ik lees jullie verhalen altijd in de trein van en naar werk. Ik moest hard lachen om het wijnflesje voor op het magneetbord!
    Heel veel plezier nog en geniet van alle heerlijke wijntjes!
    Groetjes Nathalie