Abisko - Kiruna

13 juni 2016 - Jokkmokk, Zweden

Nog een avond (nacht) Lofoten
9 juni
Hoe slecht de dag begonnen was, hoe mooi deze eindigde. 's Avonds was de hemel stralend blauw. We besloten daar van te profiteren en zijn om 22.30 uur van de camping vertrokken om de middernachtzon te gaan bekijken. Om de zon goed te kunnen zien moet je zicht op het noorden aan de zee hebben. 30 km van de camping, na een doodlopende weg van 10 km langs een fjord ligt Brenna.
Het was een sprookje. Samen met 1 andere auto, een camper en wat schapen stonden we daar een een parkeerplaats te wachten op het niet ondergaan van de zon. Om half 1 was de zon bijna onder en een kwartier later stond hij weer hoger. Het licht was ook prachtig: de laagstaande zon op de kale bergen. Heel bijzonder om met de zon midden in de nacht weer naar de camping te rijden.

Kabelvåg - Abisko  284km
Camping Björkliden
10 juni -  12juni

10 juni
We vertrokken ook met stralende zon. De route terug naar het vasteland ging over dezelfde weg als de heenreis, een mooi afscheid van de Lofoten en Vesterålen.
De grens met Zweden ligt op 400 meter hoogte en ook daar is het landschap weer adembenemend mooi. Grote rotsblokken met afgevlakte hoge  bergen, veel meren/ rivieren en heel veel sneeuw.
We staan net over de grens in een wintersportgebied. De receptie van de camping is 700m verder op de berg gelegen bij het hotel en het uitzicht van daar is groots. Na eerst heerlijk in de zon bij de caravan te hebben gezeten, hebben we 's Avonds een wandelingetje vanaf het hotel naar een hoger gelegen heuvel gemaakt. Je had daar fantastisch uitzicht over het meer en over de bekende Lappporten, een dal tussen 2 bergen dat als de poort naar Lapland wordt beschouwd. Er loopt ook een rivier met vele stroomversnellingen tussen de sneeuw dor. We werden hier helemaal lyrisch, zo mooi.

11 juni
De dag begon met een ontbijtje buiten in het zonnetje. Het was 9°C, maar we zijn tegenwoordig snel tevreden. Als er geen wind is, voelt het ook gelijk lekker.
De reden dat we ons kamp in dit gebied hebben opgeslagen is een bezoek aan het Nationaal Park Abisko. In het midden van het park loopt een rivier die door een diepe kloof gaat. We hebben langs deze rivier gewandeld naar een meertje. Daar hebben we lekker een tijd in de zon gezeten met onze ereader. Terug liepen we door een moerasgebied. Ongelooflijk wat daar nog aan plantjes bloeien als je bedenkt dat de sneeuw net weg is en het maar zo'n korte tijd heeft om te groeien.
's Avonds wilden we nog even genieten van dit mooie gebied en zijn we naar beneden naar de waterval gelopen. Hier gaat een iets kleinere rivier ook door een kloof.

Abisko - Kiruna  106km
Camping Ripan
12juni - 13 juni

12 juni
Parallel aan de E10 naar Kiruna ligt de spoorlijn van Kiruna naar Narvik. Dit was vroeger een gebied, waar alleen de Samen woonden, maar door het het winnen van ijzererts is de stad Kiruna ontstaan. Het gedolven ijzererts wordt via de spoorlijn naar de haven van Narvik vervoerd. Kiruna is de grootste gemeente van Zweeds Lapland met 26.000 inwoners. Vanwege de ondermijning door de ertsmijnbouw zijn scheuren in de ondergrond van de stad ontstaan en dreigen verzakkingen. Oplossing: delen van Kiruna worden afgebroken en verplaatst. Ongeveer 1000 woningen en gebouwen worden verplaatst. De kerk, ooit gekozen tot mooiste gebouw van Zweden, wordt ook verplaatst. We zijn vanmiddag door de stad gereden om de kerk te  bezichtigen. De rest van de stad is niet veel bijzonders, in onze ogen geen verlies bij afbraak. Deze operatie is in 2014 begonnen en zal ongeveer 20 jaar duren. De staatsmijn zal het belangrijkste deel van de enorme verhuiskosten betalen. Hier kan men in Groningen nog een voorbeeld aan nemen.
We hebben  nog een mooi Sami kerkje bezocht in een dorpje verderop en koffie gedronken in een Sami tent. Het was daar door het vuur heerlijk warm.

13 juni
Om 9 uur stonden we voor de VVV om een bezoek aan de ijzermijn te brengen. We hadden een beetje een schoolreisjesgevoel, maar bij aankomst leek het een bejaardenreisje. We gingen met de bus naar de mijn waar we nog 200 meter onder de grond gingen via een ondergronds wegennet. Het was daar drukker dan we in menig tunnel hebben gezien. In de hele mijn wordt ondergronds erts gedolven via tunnels. Op dit moment zijn ze bezig op 1500 meter erts naar boven te halen. In deze mijn per dag eerst voor 4 Eifeltorens.  Het bezoekerscentrum was niet zo diep. Na een film kregen we uitleg en zagen we veel materiaal. Als afsluiting koffie in een letterlijk Hard Rock café. We vonden het heel interessant en een bijzondere ervaring. Na 2,5 uur reden we weer boven de grond.
We hebben de caravan gehaald en zijn doorgereden naar onze volgende bestemming. In Kiruna was de camping schreeuwend duur, zeker voor wat er geboden werd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ben en Liesbeth:
    13 juni 2016
    Leuk dat jullie de middernachtzon hebben gezien, wij vinden dat ook altijd heel bijzonder om te zien. Jullie dalen alweer af, nu zal de temperatuur ook wel wat hoger worden.
    Groeten Ben en Liesbeth
  2. Pauli en John:
    14 juni 2016
    Prachtige foto's van de ondergaande zon die niet ondergaat! Heel bijzonder. Jullie genieten duidelijk van de mooie en bijzondere stukjes natuur. Gek idee, jullie flink ingepakt tegen de kou en hier "zomer" veel regen dus:-)
  3. Nelleke:
    14 juni 2016
    Gaaf dat je zon niet hebt zien ondergaan! Dat lijkt mij een rare ervaring. De natuur is daar echt schitterend !
  4. Paul en Els:
    15 juni 2016
    Wat een mooie ervaring om de zon niet onder te zien gaan! Heel apart, lijkt me!
    Prachtige natuur ook.
    Goeie reis richting het zuiden!
    Groet Els en Paul