Östersund - Stöllet

Blattnicksele - Östersund 354 km
Camping Frösö
19 juni - 21 juni

19 juni
We aten vandaag wentelteefjes als ontbijt. Een manier om het Zweedse brood, dat volgens de verpakking wel meer dan een week houdbaar is, nog een beetje eetbaar te maken.
Het miezerde nog bij vertrek, maar gelukkig werd het snel droog. Wel stond er een harde, onaangename koude wind. De streek waar we vandaag doorheen reden is duidelijk meer bewoond, meer dorpjes en ook meer zijwegen.
Östersund is een grote stad aan een groot meer, het Storsjön. Wij staan op een camping op het eilandje Frösön. Op de camping, een groot open veld, zijn nog erg weinig gasten.
Na het eten hebben we een wandeling gemaakt, weer iets langer dan de bedoeling was. Het blijft moeilijk te afstanden in te schatten. Gelukkig kwamen we aan het eind toevallig bij een zomercafé dat zowaar nog open was. Het meeste sluit hier om 17.00 uur. Daar hebben we lekker koffie gedronken met een mooi uitzicht op het meer.
Hoewel de zon om 23.15 uur ondergaat en om 2.45 op, wordt het nog niet echt donker.

20 juni
Een fijne zonnige dag. 's Ochtends hebben we heerlijk in de zon gelezen. We hadden het plan om een fietstocht te maken over 2 eilanden. Gisteren tijdens het wandelen zagen we dat het toch wel heel heuvelachtig was. Daarom hebben we het tochtje met de auto gemaakt. Van boven op de heuvels hadden we een prachtig uitzicht over meer en eilanden, een lieflijk geheel. Het is waarschijnlijk in het hoogseizoen hier vrij druk, want het wemelt van de theetuinen. Wij hebben bij een kwekerij/ bakkerij lekker koffie gedronken. We deden ok een volgens de folder ' meer met mooi wit zandstrand ' aan. Zodra Wil op het zand stapte zakte Wil met haar, gelukkige hoge, schoen helemaal in de weliswaar witte modder.
Ook hebben we nog even door Östersund gelopen. Ze hebben een prachtig raadhuis. Aan het eind van de middag slaat het weer weer om: harde wind en regen. We besluiten verder te gaan. Daarom nog even naar de Lidl om in te slaan voor de komende dagen. Waar wij naar toe gaan hebben ze alleen een Ica Nära, een soort buurtwinkel met weinig verse producten.

Östersund - Stöllet 462 km
Camping Alevi
21 juni - 26 juni

Toen we om 7.45 uur vertrokken was het rond de stad behoorlijk druk op de weg. Wel even weer wennen. We zijn nu echt Lapland uit. De rendieren hebben plaatsgemaakt voor de koeien. Verder natuurlijk veel bos en vrachtwagens met hout. Ook zagen we nog 2 keer een eland in het bos.
Wij volgen ook Frans van Seumeren van FC Utrecht, die samen met zijn vrouw op de fiets naar de Noordkaap onderweg is. Hij schrijft een leuk blog onder de naam: Toen wij uit Harmelen vertrokken. Hem vallen dezelfde dingen op als ons.
Vanaf Sveg reden we door een voor ons bekend gebied. In de provincie Värmland waar Stöllet ligt, zijn we al een paar keer op vakantie geweest.
We staan op een Nederlandse camping aan de rivier de Klarälven. De temperatuur is ondanks dat het geregend heeft al een stuk aangenamer.

22 juni
Gisteravond had Wil leuk contact met 2 dames uit Utrecht. Zij reizen ook door Zweden en we hadden een aantal dezelfde plaatsen bezocht. Vanochtend toen één van de twee Theo zag, herkende ze in hem een oud collega uit Nieuwegein. Ze herkende hem o.a. Aan zijn loopje. Ze hebben het adres van ons blog genoteerd en waar dat al niet goed voor was... Ze hadden een pan met eieren achtergelaten in de camping keuken en via ons blog vragen ze hem mee te nemen. Nou we hebben nog ruimte genoeg. Er is net weer een fles wijn uit de voorraad gegaan.
Na een ochtenden lekker luieren in de zon, hebben we vanmiddag een wandeling door een natuurreservaat vlakbij de camping gemaakt. Een prachtige wandeling door een gevarieerd bos, gevormd in de ijstijd. Soms moesten we over een riviertje via avontuurlijke paadjes. Ook hadden we een mooi uitzicht op de rivier de Klarälven.

23 juni
Vandaag hebben we een wandeling met een verhaal gemaakt. Nou ja, eigenlijk met twee verhalen, want de weg er naar toe was al een verhaal op zich. We hadden een routebeschrijving via de camping, prachtig over een 'grus väg', een ongeasfalteerde grindweg. Overal in de berm bloeiden paarse lupinen. Dat de afstanden hier heel groot waren bleek toen wij na 30 km weer bijna bij camping terug waren. We hadden een keer te vroeg naar links afgeslagen i.p.v. naar rechts. Toen we uiteindelijk bij het Finnskogenmuseum waren hadden we 100 km gereden. Voor de wandeling moesten er nog 10 over een grindweg bij. De aanwijzingen van de mevrouw van het museum waren niet helemaal goed, weer 5 km omgereden. Toen we uiteindelijk bij het begin van de wandeling aankwamen, waren we verbaasd te zien dat er 6 auto's stonden.
Het verhaal van de wandeling is die van de immigratie van Finnen in ong. 1600. Zij zijn naar Zweden gehaald, omdat zij een goede manier hadden om het bos te ontginnen: omhakken, het jaar daarop platbranden en het jaar daarop rogge zaaien in de as. De Zweedse regering hief belasting op de oogst. Zo kwamen er veel kleine dorpjes en de invloed van de Finnen is in de streek nog merkbaar. Onze wandeling ging langs 7 resten van voormalige dorpjes. Een gedeelte ging over de grens in Noorwegen. Je kon duidelijk zien waar de akkers waren, daar waren nog open stuk, hetgeen de wandeling afwisselend maakte. Een lekker windje zorgde ervoor dat de muggen wegbleven.

24 juni
Vandaag is de viering van Midsommar, de langste dag, een feestdag in Zweden. Wij wilden ook wel eens meemaken hoe dat gaat. In elk dorp, afhankelijk van de grootte en leeftijdsopbouw van het dorp, wordt het feest op eigen wijze vorm gegeven. Wij verzamelden ons voor de kerk, waar we mensen in klederdracht zagen. In de mooie kerk maakten wij vanaf 15.00 uur een muzikale kerkdienst mee. Wat opviel was dat de dominee met zijn gezicht naar het altaar staat en met de rug naar de kerkgangers als hij het gebed uitspreekt. Daarnaast werd er na elk muzikaal optreden geklapt. Na de kerkdienst liepen we in een optocht, met de meiboom in het midden naar de Hembygdsgård, een soort openluchtmuseum dat in iedere plaats aanwezig is. Daar werd de meiboom opgezet. De integratie van vluchtelingen gaat hier voor zover wij kunnen zien goed. In de groep, die de meiboom droeg bevonden zich ook jonge vluchtelingen. Daarna werd en door de kinderen, die prachtige bloemenkransen in hun haar droegen, gedanst rondom de meiboom. De ouderen stonden en zaten langs de kant koffie te drinken met wafels. Het was een mooi schouwspel. Het deed ons denken aan de combinatie van de Denekampse Dinkeldansers en het opzetten van de paasboom in Twente.

25 juni
Het was een schitterende zonnige dag. Dat komt goed uit want we hadden een kanotocht besproken. Om half 2 werden we 16 km stroomopwaarts van de Klarälven gebracht om van daar naar de camping te kanoën. Het was geweldig, zo mooi en zo stil, echt genieten. Onderweg hebben we op verschillende strandjes gerust, lekker in de zon. In het zicht van de haven, lees camping, liepen we nog even vast. Het water in de rivier is op het moment erg laag. Maar even eruit en duwen en het probleem was opgelost. Daarna lekker op de camping de barbecue aangestoken. Nu een keer een avond zonder muggen. Heerlijk.

Morgen gaan we richting Göteborg.

1. Nelleke:
    26 juni 2016
    Als ik jullie verhalen lees, ben ik er van overtuigd dat ik toch een keertje die kant op moet !