Vesterålen en Lofoten

9 juni 2016 - Kabelvåg, Noorwegen

Skibotn - Gullesfjord  315 km
Camping Gullesfjordbotn
4 juni - 7 juni

Het mindere weer blijft voorlopig. Onderweg waren er korte hevige ( sneeuw-) buien bij 2°C. Op 400 meter hoogte was het 0°C. Hier lag ook nog veel sneeuw. Daarna weer korte periodes met zon. De rit ging weer door mooi gebied. Onderweg zagen we gedenktekens van de Slag bij Narvik. In dit grensgebied tussen Noorwegen en Zweden is, net als in veel andere gebieden, in de 2e Wereldoorlog veel gevochten. De Duitsers hadden de spoorweg naar Kiruna, naar de mijnen, bezet. Bij Narvik hadden geallieerden hun 1e overwinning.
Eenmaal op de Våsterålen, een eilandengroep boven de Lofoten, werden de zonnige momenten langer. Het is werkelijk prachtig hier.  We staan op een mooie plek met uitzicht aan alle kanten.

5 juni
We hebben een autochtocht gemaakt over het eiland Sortland. Eerst kwamen we in de plaats Sortland. We dachten daar een kop koffie te drinken, maar het was zondag en alles was uitgestorven. Zelfs geen winkel open. Over de westkant heen. Vanaf deze bochtige weg hadden we prachtig zicht op de andere eilanden. Deze kant was veel ruiger dan de oostkant, die we terugreden. Aan de zuidkant zijn we de brug naar Stokmarknes over gestoken. We waren inmiddels aan een lunch toe, maar hadden geen brood. Alle horeca was dicht. Uiteindelijk hebben we maar een broodje gekocht bij een ' gemakswinkel'.
Daarna zijn we naar het Hurtigrutes Hus, geweest, het museum over de Hurtigruten, die zijn oorsprong hier heeft. Het was een leuk museum in een Kultuurhuis - hotel, dat gebouwd is in de vorm van een boot. Via een loopbrug kon je ook een oude boot in, die op het droge lag. Toen we het museum uitkwamen , voer net de Hurtigruten de haven in.
Op de terugweg hebben we nog een wandeling gemaakt door een dal.

6 juni
Tot vanmiddag viel het weer mee gezien de verwachtingen. Het is weliswaar behoorlijk koud, maar nog wel droog. Het mooiste weer is eigenlijk in de avond en 's nachts. Goed aangekleed hebben we een wandeling gemaakt bij het Nationaal Park Moysålen, de hoge besneeuwde bergen waar we op kijken. Om te wandelen moesten we naar de andere kant van de bergen, hemelsbreed niet ver, maar toch nog 40 km heen. Je rijdt hier zo heel veel kilometers, terwijl het op de kaart maar een klein stukje lijkt.
De wandeling ging naar een meer, eerst omhoog en later over een soppig veen tot we bij een meer kwamen. Nu hadden we lucifers meegenomen en hebben een heerlijk vuurtje gemaakt om een beetje warm te worden ( aan de voorkant dan). Na de lunch weer terug gereden en ineens zag Theo een eland. We zijn gestopt en de eland liet zich goed fotograferen, hij bleef er mooi voor staan. Terug op de camping ging het regenen.

Gullesfjordbotn - Kabelvåg 85km
Camping Sandvika
7 juni - 10 juni
We hadden een korte rit naar de Lofoten vandaag, maar wel door 9 tunnels en over 6 bruggen. De omgeving is prachtig: de Alpen maar dan met veel water. Dat water kwam ook uit de lucht toen we eenmaal geïnstalleerd waren. Het begon te regenen en later ook hard te waaien. De mooie bergen die we als uitzicht zouden moeten hebben zijn niet te zien. We zijn de hele dag de caravan niet uit geweest. Wil is maar vast met het fotoboek begonnen. De voorspellingen zijn ook niet goed. Heel het noordelijk gebied heeft slecht weer, dus verder gaan heeft ook geen zin.

8 juni
We werden vannacht wakker van de storm en hagel/ regenbuien. We lagen te schudden in de caravan.Van slapen kwam niet veel. Om 5 uur viel de stroom uit, bleek dat de stekker uit de paal was gewaaid. Theo is eruit gegaan om ons weer van elektra te voorzien. Vanaf die tijd gingen veel camperaars een ander plekje op de camping zoeken. We staan aan het water, maar dat zijn alle plekken hier. Het maakte erg onrustig. Wat moeten we doen? Wat is wijsheid? Je kan ook niet met de caravan gaan rijden op al die bruggen hier. We zijn om 6.30 uur maar opgestaan. We hebben alles in gereedheid gebracht om gelijk weg te kunnen. Op een gegeven moment was de wind 42 km/uur, windkracht 6. Op de bergtoppen ligt een nieuw laagje sneeuw. We zijn maar even brood wezen kopen om niet in de caravan te zitten. Gelukkig stond de caravan er nog, maar het trapje lag een paar meter verderop.
Om 11 uur ging de wind een beetje liggen en werden de buien minder. In de middag zijn we naar Henningsvaer geweest een vissersdorpje op de uiterste punt van dit eiland. De weg er naar toe gaat over en langs allemaal eilandjes en het plaatsje zelf ligt ook op eilandjes. Tijdens onze wandeling door het dorp scheen af en toe de zon en was er ook een enkele korte bui, dat leverde wel mooie plaatjes op. Het water kleurt heel mooi blauwgroen.

9 juni
De E10, de enige verbindingsweg tussen alle eilanden op de Lofoten, is een Nationale Toeristenweg, een bijzonder mooi landschappelijk traject. We hebben deze weg vandaag voor een deel gevolgd. Heen en terug dezelfde weg, maar met een geheel andere ervaring. Vanaf het moment dat we van de camping vertrokken kwam de bewolking en de regen opzetten. We zagen niet veel. Omdat de voorspellingen beter beloofden zijn we doorgereden. En inderdaad de terugweg, met opklaringen,  was adembenemend. Na elke bocht weer een mooi vergezicht op water, eilandjes en bergen.
In Borg hebben we het Vikingmuseum bezocht. Het is een nagebootste boerderij van een Viking hoofdman op de plek waar ze restanten hebben opgegraven. Ook zijn er opgegraven vondsten te zien. De boerderij ligt prachtig in het landschap. Verderop aan het water is ook een boot te zien. Deze vonden wij wat tegenvallen, maar we hebben daar wel een mooie wandeling gemaakt, inmiddels lekker in de zon.

1. René en ancilla:
    9 juni 2016
    Wat een belevenis jullie reis , mooie foto's , en leuke verhalen , ik hoop dat jullie de warmte hier nog mee maken , als we die nog krijgen , want daar is het fris !!! Groeten
  2. Peter en Germa:
    Hoi Theo en Wil,

Jullie maken wel wat mee, in de winterperiode in de zon in de Algarve en in zomerperiode in de sneeuw in Scandinavië. Gelukkig kunnen jullie in het najaar weer opwarmen in Spanje.
    Wij hebben afgelpen weekend ook te maken gehad met wateroverlast op de campings in Luxemburg en Noord-Frankrijk, we stonden noodgedwongen (omdat enkele campings dicht waren vanwege de vele regen en daardoor wateroverlast) op een camping op de luxemburg-franse grens tot onze enkels in de modder, maar gelukkig zitten we nu in de franse zon en is het 26 gr. Nog veel plezier en we hopen dat het weer opklaart.
  3. Pauli en John:
    9 juni 2016
    Oh jee,spannend! Wat zullen jullie even peentjes hebben zitten zweten met dat weer Het is geweldig wat jullie allemaal op deze reis kunnen bewonderen, mooi gedetailleerde beschrijving van alles. Goede en veilige reis verder!
  4. Nelleke:
    9 juni 2016
    Ja, toen ik het journaal op had van de week met de weersverwachting, hoorde ik dat er in het hoge noorden sneeuw verwacht werd en moest ik gelijk aan jullie denken. Maar je hebt wel weer mooie foto's kunnen maken zie ik! Lijkt me een enge brug trouwens , om over te rijden, brr.
  5. Dani:
    14 juni 2016
    lieve wil en theo,
    door jullie ogen kijkende meereizen door die natuurlandschappen is wel heel erg leuk hoor! krijg helemaal zin om er ook heen te gaan, lekker backpacken, vuurtje stoken en altijd onderweg...heel benieuwd naar jullie nieuwe avonturen xx