Jokkmokk - Blattnicksele

Kiruna - Jokkmokk  220 km
Camping Scabram
13 juni - 17 juni

13 juni
Het laatste stuk hobbelden we af en toe  met een snelheid van 50km/uur door de regen naar onze bestemming. Op een gegeven moment leek het wel een grindweg met diepe kuilen, bijna al het asfalt was verdwenen en gingen we nog maar 20km/ uur.  Wat een slechte weg! Als je sneller gaat wordt de caravan gelanceerd.
Gelukkig is niet hele weg 45 zo ( hopen we), anders zouden we nooit thuiskomen.
We staan op een sfeervolle kleine camping met Nederlandse beheerders 3 km buiten Jokkmokk.

14 juni
In de ochtend weer de nodige was weggewerkt en lekker gelezen. In de middag zijn we naar Jokkmokk gelopen. Je kan daar vanaf de camping mooi door het bos naar toe wandelen. Daar hebben we de Nye Kyrka bewonderd. Ook zijn we naar het Ajtte, het museum over de Samen en de natuur in de bergen. Het verhaal van de Samen: de kleding, leefstijl, religie, mythen en sieraden werd erg uitgebreid verteld en uitgebeeld. Er was zelfs een Nederlands boekje met uitleg. Wij vonden dit museum meer informatie geven dan het museum in Inari in Finland. Na een Fika, een kopje koffie met kaneelbroodje, zijn we weer terug gelopen naar de camping.
Aan het meer bij de camping liggen wat roeibootjes die je mag gebruiken. Dat hebben we 's avonds even gedaan. Het was nog een hele toer om de boot in het water te krijgen. We zijn er droog in gekomen . Het waaide ook meer dan we dachten. Na een kort rondje vonden we dat roeien toch niet echt iets voor ons was. We zitten liever in een kano. We waren blij dat we de boot weer droog op de kant konden krijgen.

15 juni
Het zonnetje schijnt lekker, het is zo'n 16°C. Heerlijk weer om te wandelen. Ten noordwesten van Jokkmokk ligt het Nationaal Park Muddus. Eerst 30 km over een gewone weg en daarna nog 10 km over zo'n typisch Zweedse ongeasfalteerde weg. Deze viel mee, hij was niet zo hobbelig. We hadden zelf een rondwandeling  bedacht. Een stuk richting  de waterval, dat was te ver. De heenweg was meer een soort trimparcours voor gemzen: over stenen kort steil naar beneden en weer omhoog en dat vele malen. Ook lagen er veel bomen om door de storm waar we over of onderdoor moesten. Het was wel schitterend want we hadden steeds mooi uitzicht op de beneden liggende rivier. De terugweg was beduidend makkelijker, een vlakke weg door een sparrenbos met heel veel bosbessenstruiken. Jammer dat ze nog niet rijp zijn. Later bleek dat het tweede gedeelte aangegeven was als het makkelijke pad naar de waterval. Maar ja, wij wisten niet dat ' lättare' makkelijk betekende.
Na de wandeling hebben we op een heel mooi plekje aan de rivier lekker in de zon zitten lezen. Het zou een superplekje zijn om wild te kamperen.

16 juni
Vanaf de camping hebben we een wandeling gemaakt door bos en langs een aantal meertjes met picknickplekken. Je zult wel denken: weer bos, maar het ziet er toch elke keer anders uit. Halverwege de wandeling was een berg van waar je een mooi uitzicht op de omgeving had. Jammer genoeg was het niet helemaal helder. De dag begon zonnig en warm maar spoedig kwam de bewolking opzetten. De zon hebben we jammer genoeg niet gezien. Voor morgen wordt er weer regen en lagere temperaturen voorspeld.
's Avonds hebben nog eenmaal genoten van het licht. Bij het meer hebben we samen met een ander stel een vuur genaakt. Daarbij worstjes op het vuurtje gebakken en een wijntje gedronken. Het licht op het meer was prachtig. Door het vuur hadden we ook geen last van de muggen, die we voor het eerst sinds de reis hebben.

Jokkmokk - Blattnicksele 257 km
Camping Blattnicksele
17 juni -

Regen, regen,regen. Het ziet er dan weer anders uit. We zijn verder de weg 45 afgezakt. Na 7 km gingen we de poolcirkel weer over. We doen Blattnicksele aan, omdat een neef van Theo hier sinds 2004 met zijn vrouw woont. We zijn er op bezoek geweest en hebben heerlijk bij hen gegeten. Ze wonen in een prachtig huis met een tuin en een eigen strand gelegen aan de brede rivier Vindelälven. Zij vertelden dat de rivier in de winter geheel dicht vriest en dat zij er dan met hun auto via de winterweg overheen rijden. Het was voor Theo en Henk leuk om ook herinneringen aan hun jeugd ( bv. Henk spijkerde Theo bij in wiskunde) op te halen. We hebben van hen meer gehoord hoe het leven in Zweden gaat.
Wij staan op 1 kilometer bij hen vandaan aan dezelfde rivier met weer een prachtig uitzicht.

18 juni
De hele dag een miezerig regentje. Het uitzicht maakt dat minder erg. Er was ook weer wat tijd om te poetsen, op te ruimen en aan de foto's te werken. 's Middags hebben we een wandelingetje in de buurt gemaakt en daarna zijn we nog een keer naar Truus en Henk geweest om wat spullen, o.a. een rendiergewei,  op de halen die we voor hen mee naar Nederland nemen. Het was leuk ze te ontmoeten.

De foto's van Jokkmokk houden jullie nog tegoed. IzZe staan  de laptop en daar heb ik nu geen internet op.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mireille:
    19 juni 2016
    Klinkt weer super allemaal !

Xx
  2. Peter en Germa:
    19 juni 2016
    Leuke verhalen weer. Wij hebben de afgelopen dagen ook dat wisselvallig weer. Gisteren regen en vandaag de beruchte mistral! De komende week verbeterd het weer en wordt het >30 graden. Nog een kleine 2 weken te gaan voor ons. Nog veel plezier en hopelijk dat beter weer voor jullie. Tot ziens!
  3. Petra en Luc:
    20 juni 2016
    Nou klinkt weer heerlijk, hier tikt het op de pannen al de hele dag.
    Ik ben gister even in jullie tuin geweest voor wat knipwerk. De blauweregen wilde bij ons intrekken en wij hebben er al een. Verder alles goed hier in Houten. Hart groeten en pas thuis komen als het weer beter is !!
  4. Marga:
    20 juni 2016
    Leuk om de verhalen weer te lezen, genoeg te doen en te zien in het hoge Noorden!
    Geniet er maar goed van!
  5. Wiebrigje Smids:
    22 juni 2016
    Dag Wil en Theo,
    Vanochtend stonden we bij jullie op de camping en bleek Theo een oud collega van Jelma te zijn.
    Ik heb vanochtend in de keuken van de camping 4 eieren gekookt in een pan die nog van Jelma haar ouders is geweest.
    Helaas heb ik de pan met inhoud vergeten mee te nemen.
    Vraag: zouden jullie de pan voor ons mee willen nemen? Past misschien nog bij de huiden en het gewei in de achterbak!
    Als jullie het zouden willen doen, alvast bedankt. Dan fietsen wij een keer naar Houten om de pan op te halen.
    Geniet van de eieren.

Nog een goede vakantie.