Creon, Gironde

13 april 2018 - Créon, Frankrijk

Pamplona - Creon 300 km

8 april - 14 april

Camping Bel Air

We rijden weg 121 richting Frankrijk, een prachtige route door de bergen. Vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton mogen in Spanje op zondag de weg niet op. Dat rijdt voor ons erg prettig. Het blijft regenen en de enige droge plekken zijn de vele tunnels op de route. We kruisen verschillende keren de rivier Bidasoa, kolkend door het vele water.

Eenmaal de bergen uit valt het ons op dat de bomen al blaadjes hebben. Waar wij waren op 500 m hoogte, was nog geen blaadje aan de bomen te bekennen.

De laatste 50 km stopt de regen en op een enkel miezertje na blijft het zo. De camping ligt strategisch voor bezoek aan Bordeaux en de fietsroute, maar dat is het dan ook wel. Gelukkig hebben we, net als op de vorige camping nog een verharde plaats, die op gras zijn drijfnat.

Voor ons bezoek aan Bordeaux zetten we de auto in een P&R en gaan met de tram de stad in. Het tramnetwerk is geweldig en bestaat pas sinds 1995.

Net als veel andere steden heeft Bordeaux van zijn havengebied een moderne wijk gemaakt. Langs de kades zijn de pakhuizen veranderd in moderne outletwinkels en restaurants. Waar vroeger de auto’s geparkeerd stonden is nu een wandelboulevard. De blikvanger is het Cité Du Vin. Alleen het gebouw is al heel bijzonder. Het interactieve museum geeft informatie over wijn uit de hele wereld. Je kan dit met alle zintuigen beleven. Alle informatie wordt je via een iPod in het Nederlands verteld, wel zo makkelijk. Als afsluiting ga je naar de 7e verdieping een glas wijn naar keuze ( inbegrepen bij ticket) drinken met een panoramisch uitzicht over Bordeaux. Wij zijn erg onder de indruk van dit museum, we staan pas na 3 uur buiten.

We laveren een beetje tussen de buien door. We wandelen wat en gaan nog een dag naar Bordeaux, nu om de stad uitgebreider te bekijken. We lopen de Wereld erfgoed wandeling. De meeste gebouwen en straten stammen uit de 18e eeuw. Bordeaux is rijk geworden door de wijnhandel en en die rijkdom resulteerde in de huidige prachtige gebouwen en brede straten. Erg mooi is het Place de la Bourse. Dit kan je mooi bekijken vanaf de boulevard waar een mirroir d’eau is, een plein, ondergelopen met een laagje water dat spiegelt. Nu zijn zijn wij niet op het allerbeste moment, het regent wat. Als de zon schijnt en met verlichting is het effect nog mooier.

We kijken onze ogen uit aan de luxe winkels. Er is natuurlijk ook een straat met alle bekende winkels (1,4km!), maar in de zijstraatjes zijn veel boetiekjes.

Ook qua restaurants is er keuze genoeg. We zien het restaurant van Gordon Ramsey met een menu van €185,00. Wat je met een hoop geschreeuw kan vragen! Wij kiezen voor een verwarmd terras van een brasserie op een mooi plein. Onze rekening was beduidend minder en het smaakte voortreffelijk.

Wij vinden Bordeaux een hele leuke stad en tippen deze voor een stedentripje. Wij hebben in 1,5 dag natuurlijk niet alles kunnen zien, maar willen nog wel eens terug.

Theo’s fiets is gerepareerd en we willen dit graag uitproberen. We staan vlakbij de Voie Verte Roger Lapédie, een deel van de fietsroute van Bordeaux naar de Middellandse Zee, waarvan we de afgelopen reizen al een flink stuk langs het Canal de Midi hebben gefietst. Het weer zit nog niet mee, maar we besluiten met een miezertje van start te gaan. We worden er niet echt nat van, maar het is wel fris. Een pracht route door wijngaarden afgewisseld met vochtig bos met het riviertje de Pimpine, dat we regelmatig kruisen. Af en toe een slaperig gehuchtje. Op de terugweg komt de zon voorzichtig door en wordt de temperatuur wat aangenamer. We kunnen op de camping zelfs even buiten zitten, weliswaar met een vest aan.

We worden wakker met een helderblauwe hemel en besluiten een dagje te blijven om nog via het fietspad naar Bordeaux te fietsen. We zakken rustig af via het dalende pad, steeds met de koekoek op de achtergrond. Deze horen we sinds Pamplona elke keer roepen. Het laatste stuk gaat over een nieuw aangelegd pad langs de Garonne. Zo willen we naar de kades in de stad rijden, maar helaas. Het pad is  laatste drie kilometer nog niet af, de werklui zijn druk bezig. We hebben geen zin om ons in het drukke verkeer te storten en fietsen weer terug naar de camping.

Morgen gaan we weer 200 km noordelijker.

1. Pauli en John:
    13 april 2018
    Ha theo en wil,
    Stabiel weer lees ik-:) Bordeaux lijkt me prachtig! Zoals jullie t beschrijven krijg je gelijk zin om te gaan haha. Goede reis en de zon in t vooruitzicht hopelijk