Pamplona, Navarra

7 april 2018 - Pamplona, Spanje

Vera de Moncayo - Pamplona 132 km

2 april - 8 april

Camping Ezbaka

Op het moment dat wij op de camping arriveren zijn de Spaanse gasten aan het vertrekken. Hun Paasweekend zit erop. We blijven over met 3 campers. De camping ligt iets boven de weg naar Frankrijk, druk met veel vrachtwagens. Maar vanuit het raam van de caravan zien wij de steenarenden laag langs vliegen.

Langs de rivier de Ultzama loopt een mooi fiets/ voetpad dat overgaat in het pad langs de rivier Agra. Deze laatste meandert zich rond de stad en vormt een natuurlijke stadsgracht. Na 10 km kom je bij Puente de la Magdalena, de toegang tot de oude stad. Wij fietsen nog 12 km verder, de stad weer uit. Het hele gebied langs de rivier is een groot groen gebied met veel recreatie, oude bruggen en molens, boerderijen en moestuinen. Op de terugweg blijven we even bij de voornoemde brug om de Santiagogangers de stad in te zien komen. Altijd een leuk gezicht. Zo ontmoeten we hier ook een Nederlands stel, dat al 3 dagen aan het lopen is. We zetten ze samen op de foto.

Voor ons bezoek aan Pamplona gaan we met de auto vanwege het onzekere weer. We zetten de auto buiten de stadsmuur en gaan met een tandradlift omhoog naar de stad. Pamplona heeft een kleine oude kern met smalle straatjes. Er zijn heel veel kleine speciaalzaken, leuk om te bekijken. De pleinen doen wat doods aan, omdat de terrassen door het koude weer leeg zijn. De koffie drinken we op het Plaza de Castilla in een mooi café met spiegels en kroonluchters. Daarna brengen we een bezoek aan de Plaza de Toros. Pamplona is bekend vanwege de stierenrennen door de straten, waarbij jonge mannen voor de stieren uit lopen en zo hun lef tonen. Ze komen dan uit in de arena. Hierover is in de arena een tentoonstelling en video te zien.

Net voor de bui bereiken we één van de vele pincho bars. We sluiten ons bezoek af met een wijntje en een lekker hapje.

Wanneer we bij de caravan zijn krijgen we nog een aantal stevige regen en hagelbuien.

Na regen komt zonneschijn. Eindelijk weer een mooie dag. We wandelen in het gebied rond het Bosque de Orgi. We laten het dorpje met de kraaiende kippen en hanen achter ons  en lopen door groene weides met schapen en paardenbloemen. Later lopen we door de eikenbossen. Het is wat glibberig vanwege de regen van de afgelopen tijd. Wanneer we het bos uitkomen wacht ons een verrassing. We staan op het punt af te dalen het dal in en zien vlak voor ons op het dak van een schuur en in de bomen ernaast een kolonie gieren zitten, die vanaf deze uitkijkpost door het dal zweven. Zo dichtbij hebben we ze nog nooit gezien. We tellen er later in de lucht wel 20.

Op weer een mooie dag vertrekken we naar Lekunberri om een Via Verde te fietsen. Deze ligt in de hogere bergen en heeft veel tunnels. Maar helaas, we komen niet ver. Na 2 km heeft Theo weer pech met zijn fiets. Niet zelf te repareren, de ketting is gebroken. Gelukkig zijn we nog voor de tunnel van 3 km lang.  Er zit niets anders op om terug te gaan lopen. Om toch niets van de mooie dag te missen, zetten we de stoelen uit in het recreatiegebied van de wandeling in Orgi. Daar lezen we en genieten van deze voorlopig laatste dag mooi weer. Dat is maar goed ook, want wanneer we op de camping komen begint het te regenen.

Het blijft non stop regenen. Om de dag wat te breken gaan we uit eten. De keus is niet moeilijk: rijden langs de weg en kijken waar tegen lunchtijd veel auto’s staan. We eten heerlijk op 5 km afstand van de camping. Onze laatste maaltijd in Spanje. Morgen gaan we richting Frankrijk. En dan maar hopen dat de voorspelde regen ‘s nachts valt.

1. Ben en Liesbeth:
    7 april 2018
    Hoi Wil en Theo, wat leuk dat jullie steenarenden hebben gezien, wel jammer dat het zo vaak regent, meer zon zal welkom zijn, groetjes Ben en Liesbeth
  2. Peter en Germa:
    7 april 2018
    Leuk verhaal weer. Jullie zien toch heel wat ondanks het tegenvallende weer. Kom maar snel terug naar Nederland. Hier is het momenteel 21 gr en de komende weken blijft het nog goed. Bij ons op de camping zijn nog veel lege plekken.....
  3. Petra en Luc:
    8 april 2018
    We hebben heerlijk weer beleeft hier in NL. Wij waren het Hele weekend buiten. Maar goed wij hebben dan weer geen gieren,

Veel groeten, petra en Luc
  4. Jan en Carla:
    10 april 2018
    Hallo Theo en Wil,
    Wat fantastisch, die gieren. Het landschap en de gebouwen kunnen nog zo mooi zijn, maar als je dieren ziet geeft dat toch wel een extra kick hè. Fijne tijd verder, hartelijke groeten, Jan en Carla