Madrid, Aranjuez en Zaragoza

10 april 2017 - Zaragoza, Spanje

Madrid
5 en 6 april
Ons bezoek aan Madrid was geweldig. Om naar het station te komen hadden we een taxi besteld. We durfden onze fietsen of auto daar niet een nacht achter te laten. Een Nederlands echtpaar vroeg ons of ze de taxi mochten delen. Goed idee.
Na 50 minuten met de trein stapten we midden in Madrid uit.
Madrid is groots: de appartementenblokken met de mooie balkons, de vele mooi versierde  gebouwen en gezellige pleinen in overvloed.
Het eerste plein dat we bezochten was de Plaza Mayor. Mooi, maar erg toeristisch. We hebben onze koffie op een pleintje verderop gedronken, voor Spaanse prijzen.
De hoogtepunten van ons bezoek:
Heerlijk door de verschillende wijken wandelen, wij vonden de wijk Las Lettras het leukste. Daar hadden we ook ons hotel, Las Bruñas. Tegenover het Prado en met restaurantjes om de hoek. Aan de overkant een bar waar we Spaans ontbeten hebben.
Bezoek aan de Mercado San Miguel. De oude Mercado is omgetoverd tot een hippe food market. Stalletjes waar je de lekkerste hapjes en drankjes kan kopen en in het midden tafels waar je het op kan eten. Een heerlijke lunch daar gehad.
Bezoek aan het Prado. Elke dag van 18.00 tot 20.00 is er vrije toegang. Wij zaten ruim op tijd in het zonnetje te wachten in gesprek met een Japanner die voor de 3e keer de camino naar Santiago wandelt. We hadden niet in de gaten dat de wachtrij zich al aan het vormen was, maar toen om 6 uur de kaartjes werden uitgedeeld, waren we snel binnen. Het gebouw was al geweldig en binnen hebben en we ons vooral gericht op  de Spaanse meesters, natuurlijk ook de Rembrandt (Judith) bekeken. Ze hadden ook een hele grote collectie van Rubens.
Het bezoek aan het museo Reina Sofía. Hier hangt de Guernica van Picasso. We kwamen net op het goede moment: vanaf afgelopen woensdag is er een speciale tentoonstelling over de Guernica gestart. Op  die tentoonstelling hangen van andere musea geleende Picasso's. Wij hadden voor donderdagochtend online kaarten besteld met tijdslot. Dat kwam goed uit, de rijwachtenden gingen wij zo voorbij. We konden nog in betrekkelijk rust van de prachtige tentoonstelling genieten.
Het Palacio Real. Woensdag waren we net op tijd om de maandelijkse ceremonie van het wisselen van de wacht bij te wonen. Een groot spektakel met veel paarden en muziek. Donderdag hebben we het paleis bezocht. Grote overweldigende zalen, ingericht met wandtapijten, prachtige fresco's op het plafond. Heel indrukwekkend. Theo deed ons weer met beide benen op de vloer staan door op te merken dat het thuis toch wel gezelliger was.
De rust in het grote stadspark Buon Retiro met het glazen gebouw waar je, als je er in staat, vogels hoort fluiten en het meer ziet waar je een roeibootje kunt huren.

Twee leuke, vermoeiende dagen. We hadden gelukkig heel veel laagjes kleding. Ook hier in de ochtend een snijdende koude wind die door de straten waaide, in de loop van de dag werd de temperatuur weer heerlijk. We hadden medelijden met de hordes, in korte broek geklede,  met name Engelse schoolkinderen die dachten: Madrid, lekker warm en die liepen te kleumen.

7 april
Eerst een bezoek aan de Mercado. Het was er druk met Spanjaarden die weekend inkopen deden. Vooral bij één viskraam stond een rij wachtenden. Dat is dus de beste. Hier hebben we voor 2 dagen vis gekocht. Je zoekt de hele vis uit en ze fileren deze ter plekke. Dat maakt wel dat je lang moet wachten. Daarna verder onthaast met koffie in het zonnetje op het ernaast gelegen plein. Genoeg te zien.
We besluiten niet een bezoek te brengen aan het Palacio Real van Aranjuez. We lazen dat deze het niet haalde bij die van Madrid. Wel hebben we Casa del Labrador, hoog genoteerd in onze gids, bezocht. Je kan dit buitenhuis van Karel IV alleen op afspraak met rondleiding van max. 20 personen bezoeken. Het ligt in één van de tuinen op 3 km van de stad. Gebouwd als buitenverblijf voor overdag in de lente, slapen deden ze in het grote paleis verderop!
Om half 2 begon de Engelstalige rondleiding. Ons groepje bestond uit 4 personen. Net als bij de zwemles van de kleinkinderen moesten we blauwe plastic schoentjes aan.
Het buitenhuis was een grandioze verrassing.
Geen wonder, want alles in dit huis op mensenmaat, is origineel. Zoiets moois hadden we nog nooit gezien: marmeren vloeren in patronen van verschillende kleuren. Alle kamers hebben zijden geborduurde wandbekleding, sommigen met taferelen van bekende plaatsen en landschappen in Europa. Plafonds beschilderd met mythologische voorstellingen en kristallen kroonluchters. Een privé museumpje van de koning met Romeinse bustes en mozaïeken en Franse klokken. In één zaal waren de lambriseringen zelfs bedekt met platina motieven. Geen wonder dat er een bewaker achter ons aan liep. Hierover werd door onze perfect Engels sprekende gids gepassioneerd verteld, alsof het zijn eigen huis was. Blij verlieten we dit schitterende huis om daarna nog na te genieten op een bankje in de immense tuin.
's Avonds zijn we naar de stad gefietst. Iedereen was op straat om de processie langs te zien komen. Volwassenen en kinderen, gekleed in zwarte toga's lopen in stilte, plechtig met kaarsen door de straten met een verlicht heiligenbeeld. Heel bijzonder om mee te maken. Bijna elke avond tot Pasen is er een processie.

8 april
Deze dag hebben we heerlijk relaxed doorgebracht op de camping. Het wordt behoorlijk druk, want de Spaanse paasvakantie is begonnen.

Aranjuez - Zaragoza 360 km
Camping Municipal Zaragoza
9 april
Het is wel fijn om op zondag te rijden. De rondweg van Madrid was erg rustig. Later op de A2 richting Zaragoza werden we opvallend veel ingehaald door auto's met ski's op het dak, naar  wij denken  op weg naar de Pyreneeën. Vreemd want de zon schijnt volop en de temperatuur is hier 24°. Het is 's nachts ook minder koud, waardoor het in de ochtend eerder warm wordt.
De camping in Zaragoza ligt in een desolaat, door de crisis braak liggend, gebied. Op de wegen en een paar huizenblokken na is er niets. De camping is van 2008, gebouwd voor de expo. Het is treurig hoe deze er nu bij ligt, totaal niet goed onderhouden. Het is onze slechtste camping tot nu toe en ook nog de duurste.
Maar we willen Zaragoza zien. Er liggen veel mooie fietspaden, maar het ontbreekt aan bewegwijzering. Zo hebben we op de heenweg i.p.v. 7km naar de stad, er wel 10km gefietst en heel veel gestopt om te zien waar we waren. Maar uiteindelijk, na een uur, arriveerden we op Plaza Espagne. De VVV was open en zij hadden een fietskaart voor ons.
Wat een gezellige drukte in de stad. Wij gingen speciaal om de processie bij te wonen. Deze zou om 6 uur van start gaan. Het werd steeds drukker en drukker en uiteindelijk om 8 uur kwam de processie langs. Niet erg, want er was volop te zien. Iedereen was al op zijn paasbest.
Deze processie is een boetedoening voor het volk. Elke broederschap heeft zijn eigen processie. De mannen lopen met maskers op om onherkenbaar te zijn. Daarbij wordt op trommels geslagen.
Aan het eind wordt een beeldengroep op een verguld platform gedragen. De dragers lopen onder het kleed. Heel indrukwekkend.
Onderweg hoorden we nog andere processies. De hele stad is uitgelopen. Wat een mensen nog op straat. Dankzij de fietskaart hebben we ook in het schemerdonker de weg terug gevonden. Om half 10 waren we op de camping en moesten we nog avondeten. We worden al echt Spaans.

10 april
Weer op de fiets naar Zaragoza. Nu om de stad te bezichtigen. Onze eerste stop is het Patio del Infante. Het ligt buiten het centrum, op de fiets geen probleem. Deze patio behoorde eerst bij een huis dat is afgebrand. Na de brand kocht een Franse antiquair het op om in zijn winkel te zetten. In 1980 heeft een bank deze teruggegeven aan Zaragoza. Tijdens de openingsuren van de bank, kan je deze bezichtigen.
Daarna hebben we de Sé, de kathedraal, bezocht. Een prachtige gotische kerk met boven een tapijtenmuseum.
Zaragoza heeft nog een schitterende kerk, de basiliek de Pilar. Deze heeft heel veel torentjes. Deze kerken zijn verbonden door een groot plein met veel kunst en waterpartijen. Heel fijn is dat er veel bankjes en muurtjes zijn om uit te rusten. Ook zijn er veel andere gezellige pleintjes.
We hebben ook nog een fietstochtje gemaakt langs beide zijden van de Ebro, dan zie je de stad ook weer van een andere kant.
Morgen vertrekken we naar de uitlopers van de Pyreneeën.

1. René en Ancilla:
    10 april 2017
    Mooi , leuk verhaal , en de processie erg bijzonder voor Pasen , ik heb nog een filmpje fb gisteren gemaakt , van de palmpasen optocht en traditie het eieren brengen naar de zieken op deze dag , groeten
  2. Nelleke:
    10 april 2017
    Wat indrukwekkend die processie ! Jullie kunnen onderhand wel een reisgids gaan schrijven !! Zoveel als jullie doen. nog veel plezier verder. Groetjes.
  3. Dani:
    11 april 2017
    mooi! xx
  4. Hermien Albers:
    11 april 2017
    Erg leuk om te lezen wat een mooie gebouwen en steden jullie hebben gezien ! Ik wens jullie nog een prettige tijd toe!
  5. Paul en Els:
    13 april 2017
    Indrukwekkend die processies! En Madrid lijkt me erg mooi.
    Geniet lekker verder!!
    Groet Els en Paul
  6. Paul en Els:
    13 april 2017
    Indrukwekkend die processies! En Madrid lijkt me erg mooi.
    Geniet lekker verder!!
    Groet Els en Paul