Alta - Skibotn

5 juni 2016 - Gullesfjordbotn, Noorwegen

Honningsvåg - Alta 216 km
Alta River camping
 31 mei
Ontzettend leuk alle reacties die we van jullie via mail of blog krijgen. Op die manier houden we nog een beetje contact. Omdat we niet overal internet hebben proberen we overal de mail te checken. Kregen we een mail van Ziggo dat we waarschijnlijk gehackt zijn, omdat de mail op verschillende apparaten geopend is. We moesten ons wachtwoord veranderen. Een heel gedoe, want op alle apparaten moest het veranderd worden. Nu klopt het nog niet want we kunnen met de Casema  mail geen mails versturen. Gisteravond zijn we er een tijd mee bezig geweest, zonder resultaat. We proberen nu alles via de hotmail van Wil te doen.
We merken wel dat we later naar bed gaan en eerder op zijn. De afgelopen nacht heeft voor het eerst de hele nacht de zon geschenen. We hoefden de kachel bij het opstaan dus niet aan te doen. We vertrokken al om 8.15 uur.  De E6 ging over een toendra hoogvlakte naar de westkust. Het eerste stuk isduidelijk een wintersport gebied. Er ligt nog behoorlijk wast resten sneeuw Veel huisjes met sneeuwscooters op het erf. Later een en al eenzaamheid.
En dan dalen we tot de kust naar Alta aan een grote baai met besneeuwde bergen. Het valt ons op dat alles weer groen is. E niet alleen berken en naaldbomen, ook het gras is groen. We staan op een mooie camping aan de rivier. Heerlijk genieten van de zon die volop schijnt. In de middag zijn we naar de rotstekeningen van Alta geweest. Ook deze staan op de werelderfgoedlijst. Deze tekeningen van 4 tot 6 duizend jaar oud zijn pas in 1973 ontdekt. Ze liggen aan de kust in een stuk prachtige natuur. Hier wandel je over een 3km lang pad om de rotstekeningen te zien. Ook is er binnen nog een tentoonstelling.

Alta - Skibotn 286km
Camping
1juni - 4 juni
Het eerste deel van de reis verliep niet zo vlot. Ze zijn bezig aan de weg E6. Er worden veel tunnels gebouwd en de weg wordt verbreed, geen onnodige luxe. Het betekende wel dat we regelmatig over erg hobbelige wegen met gruis moesten. We zagen de rotsblokken met de helikopter worden afgevoerd. De kastjes later dus maar heel voorzichtig opengemaakt.
Toen dat allemaal achter de rug was, liep er een kudde rendieren op de weg.
De weg loopt helemaal langs de kust, dat levert weer een schitterende plaatjes op, ondanks de bewolking en een spatje regen. Of misschien wel dankzij, want doordat de zon soms probeert door te komen krijg je mooie lichtval.
We staan op een pracht camping, uitzicht op de besneeuwde bergen. Volgens het boekje was hij nog gesloten, maar de vlaggen wapperden, dus afblokte niet.
Toen we geïnstalleerd waren, brak zowaar de zon door en hebben we lekker buiten gezeten.

2 juni
Weer een heerlijk zonnetje. Eerst de was gedaan en ook de auto gewassen, die zag er niet uit na gisteren. Zelfs Theo vond het nodig. Ja, ze hebben op deze camping zelfs een plek om de auto te wassen. Na verder een heerlijke leesochtend, hebben we verderop in het dal Lulladalen,  een wandeling door een prachtig bos gemaakt. Heel bijzondere orchideeën  schijnen hier te groeien, maar daar is nu nog niets van te zien. Ook kwamen we langs een waterval. De sneeuw smelt goed, dus het water kletterde wel.

3 juni
Het weer is helemaal omgeslagen, 4°C en veel regen en natte sneeuw. We zijn met de auto naar Tromsø gegaan . We vonden het onzin om de caravan naar Tromsø te slepen om de volgende dag hetzelfde stuk weer terug te rijden. Met de auto is het toch wat meer ontspannen. Tromsø ligt op een eiland. We hebben van de week gezien dat de Noren tunnels kunnen bouwen, maar wat ze in Tromsø hebben: een heel wegennet onder de grond compleet met rotondes. Zo hebben we toch nog een keer in het donker kunnen rijden.
Eerst hebben we het Polaria bezocht. Er was een Panorama film over de Noordpool, een aquarium met vissen uit de Arctische zee en een bad met zeehonden. Na de lunch hebben we het Poolmuseum bezocht. Hier kreeg je een beter beeld van de expedities  op de Noordpool dan in de film Nova Zembla. Wij vonden dit echt een heel leuk museum. Ze lieten ook zien hoe de jacht op vossen, ijsberen en zeehonden vroeger plaatsvond. Ze hadden heel veel taferelen uitgebeeld en er was veel materiaal van vroeger.
Als laatste hebben we de IJszeekathedraal bezocht, een moderne kerk uit 1965, die met veel glas tussen betonnen pilaren het noorderlicht en de middernachtzon symboliseert. Er worden 's avonds orgelconcerten gegeven, maar toen wij er waren was de organist ook aan het spelen. Op de terugweg kwam af en toe de zon tevoorschijn wat hele mooie regenbogen te zien gaf.
Uit onze voorraad hebben we maar hutspot met Zweedse gehaktballetjes gegeten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade