Noordkaap

30 mei 2016 - Nordkapp, Noorwegen

Inari - Honningsvåg 356 km
Nordkapp camping, Skipsfjorden
27 mei
We zijn vroeg vertrokken om een behoorlijke reis te maken. Eerst over een lange rechte weg door heuvelachtig toendragebied, 70 km tot de grens. We hebben even geteld wat we hebben gezien: 6 personenauto's, 1 vrachtwagen, 4 rendieren en ... een vos. Hij stak vlak voor onze auto de weg over, een prachtig gezicht. Toen de grens, hier geen controle op vluchtelingen. Eenmaal in Noorwegen veranderde het landschap: hogere bergen met sneeuw aan de horizon. We zijn regelmatig gestopt om van het uitzicht te genieten.
Het laatste stuk langs de Porsangerfjord was adembenemend. Als je er niet bent geweest, kun je je niet voorstellen hoe mooi dat is. ( zie filmpje om een klein beetje een indruk te krijgen). De weg loopt vlak langs het water, soms door een tunnel. Ha, eindelijk zitten we weer eens in het donker. De langste tunnel, bijna 7km gaat onder het water door om uit te komen op het eiland Magerøya, waar de Noordkaap ligt. Onze camping ligt 30km van de Noordkaap. Het is uitzonderlijk warm, 16°C met zon. Ons uitzicht is op een fjord met bergen erom heen, gedeeltelijk bedekt met sneeuw. We hebben nog lekker in het zonnetje buiten gezeten. Om 11 uur 's Avonds ging het licht regenen.

28 mei
Het weer kan hier snel omslaan hadden we gehoord. Nu vandaag hebben we dat zelf ook meegemaakt. Het waait enorm. In de ochtend was het nog een beetje helder en zijn we naar Honningsvåg, het belangrijkste dorp van het eiland geweest. Hier komen ook de cruiseschepen aan, o.a. De Hurtigrute, de postboot van Bergen naar Kirkenes, waar ook passagiers mee kunnen varen. Net toen wij er waren, kwam het schip aan. Mooi om zo'n groot schip de kleine haven in te zien varen. De bussen stonden al klaar om de mensen naar de Noordkaap te brengen. Wij wachten nog op iets beter weer als dat komt. We willen hier nog een paar dagen blijven. Terug bij de caravan was de wind gaan toenemen en stormde het enorm. De caravan stond te schudden. Er is ook een mist over ons neergedaald. We genieten enorm van het zicht op de bergen en het water dat er elke keer weer anders uitziet door het licht.

29 mei
We voelen ons  alsof in ons basiskamp zitten. Elke keer weer even de weerberichten checken om te zien wat de beste tijd is om naar "boven" te gaan.
Wij waren in de veronderstelling, en velen hier ook, dat het ticket voor de Noordkaap 48 uur geldig is, zodat je bij slecht weer een dag later nog een keer kan gaan. Sinds afgelopen jaar is het nog maar 24 uur geldig. Het zag er naar uit dat er in de namiddag wat zon zou komen, dus warm aankleden met ons thermo ondergoed. De Noordkaap is een vlak plateau met een steile rand van 307 meter hoog, dus we moesten eerst omhoog. We zijn blij dat we dat niet met de caravan hebben gedaan. Nu konden we af en toe nog eens stoppen voor een foto. Het eerste stuk was dichte mist en daarna verscheen zowaar een lichtbewolkte lucht. Eerst zijn we naar Kirkeporten gelopen voor een fotoshoot. Het is een rotsklomp met een groot gat erin en een doorkijk naar de Noordkaap. Daarna koffie gedronken met een wafel in een authentiek Noors Kerst- en winterhuis, waar het hele jaar kerstspullen worden verkocht.
Daarna was het nog 13 km. Ongelooflijk dat een kale vlakte, een soort maanlandschap, met resten sneeuw, meertjes en af en toe wat rendieren zo mooi kan zijn. Na elke bocht hadden we weer een schitterend panorama.
Na het kopen van het ticket hebben we eerst het buitengebeuren verkend. De kou viel mee, er stond geen harde wind en af en toe een flauw zonnetje. Door de vele bussen, o.a. van cruiseschip de Rotterdam, was het erg druk. We hebben ons door anderen op de foto  laten zetten bij de wereldbol. Helaas stonden we er niet alleen op. Na nog een half uurtje buiten gelopen te hebben, was het minder druk en hebben we de foto over laten maken. Daarna was er binnen een mooie film over de seizoenen. In een grot was er een licht- en geluidsshow. Toen nog een keer naar buiten , maar de wind was toegenomen en het was erg koud.

30 mei
We boften weer met het weer: bewolkt, 12°C en weinig wind. Prima voor een vogelsafari met de boot. Volgens de informatie op de camping hoefden we deze tijd van het jaar niet te reserveren. Wel zo prettig dat  je dan eerst het weer kan afwachten. Toen we in Gjesvær, aan de andere kant van het eiland, aankwamen waren we de eersten en vlak voor de afvaart ook de enigen. Maar ineens stopt er een bus met cruisegangers. We hadden een prachttocht rond Stappan, een archipel van honderden rotseilanden vlak voor de kust. Er nestelen meer dan 3 miljoen vogels. Het was geweldig. Je zag tientallen zeearenden op de rotsen zitten en rondcirkelen. Ook zagen we de papegaaiduikers en alken zwemmen. Op één grote rots zat een grote kolonie met Jan van Genten,  op andere rotsen aalscholvers. Uit een kloof vlogen drieteenmeeuwen die daar massaal nestelen.
We hadden geluk, want er lagen op een aantal eilandjes zeehonden, ook zwommen er in het water. Prachtig van heel dichtbij te zien.
Met deze geweldige ervaring sluiten we ons verblijf op de Noordkaap af en vertrekken we morgen zuidwaarts. (Meer naar het noorden kan niet meer)

1. Paul en Els:
    30 mei 2016
    Tjonge, wat een belevenis! Prachtig die natuur en fauna. Kan me voorstellen dat je dit graag wilt zien en beleven!!
    Goeie reis verder!
  2. Petra en Luc:
    30 mei 2016
    Ziet er prachtig uit, en dan al de dieren daar! Heel veel plezier op jullie mooie tocht!
  3. Nelleke:
    30 mei 2016
    Ben jaloers!!!! Wat gaaf allemaal !
  4. Nelleke:
    30 mei 2016
    En wat een mooie foto's !!
  5. Frans en Anny:
    31 mei 2016
    Gefeliciteerd! Jullie hebben de Noordkaap bereikt!
    Wat een prachtige foto's en weer zo'n mooi reisverhaal. Jullie genieten maar wij ook. Geweldig. We wensen jullie nog een mooie reis.
  6. Dani:
    1 juni 2016
    Ride tot the lonely planet....of jullie nog ergens alleen zijn of niet of dat het stormt of niet, jullie maken van elke dag wel een feestje. lijkt me heerlijk, die ruimte, rust, de natuur! have a nice ride back xx
  7. John en Pauli:
    4 juni 2016
    Wát mooi allemaal! Lijkt me een enorme belevenis, heel bijzonder. Een totaal andere wereld. Hele goede reis verder!