Moncarapacho, Algarve

2 november 2014 - Moncarapacho, Portugal

28 oktober
Nossa Senora de Tourega. Moncarapacho 280 km
Camping Casa Rosa

De wintertijd zat nog niet in ons systeem. Daardoor vertrokken we om 8.15 uur i.p.v. 9.15 uur. We reden over de IP2 naar Castro Verde. Deze slechte weg was nog onder constructie, maar was dat waarschijnlijk al jaren. We telden minimaal 15 viaducten die niet afgebouwd waren, overal stonden verkeersborden waar je voor werkzaamheden gewaarschuwd werd, echter deze waren al verroest.
We hadden een uurtje 'over', de nieuwe kleine camping verwachtte ons tussen 2 en 3 uur. Daarom hebben we heerlijk geluncht bij een restaurant langs de weg waar we de caravan kwijt konden. Het zat helemaal vol met chauffeurs en zakenmensen. Een goede keus.
We staan nu tussen Faro en Tavira, iets in het binnenland bij een villa van een Noors echtpaar. Ze verhuren appartementen in hun villa en hebben 8 plaatsen voor de caravan/ camper. Het ligt op een heuvel en in de verte zie je de zee.

We hebben de laatste week erg veel last van vliegen. We dachten op de vorige camping dat het door de beesten kwam, maar hier staan we niet onder bomen, geen beesten en we worden gek van de vliegen. Woensdag zijn we naar Olhão gegaan, de dichtstbijzijnde grote plaats.Het is een vissersstadje. Er staan veel fabrieken om de gevangen vis gelijk in te blikken. Ze hebben een leuke overdekte markt. Van daaruit hebben we gewandeld in het Quintem Marim, het educatiecentrum( een groot park) van de Ria Formosa, de beschermde lagune voor de kust van Olhão tot Tavira. We hebben er diverse vogels, onder andere de tureluur en de zilverplevier gezien. Ook zagen we de krabben lopen, maar toen we dichterbij kwamen waren ze al in de grond verdwenen. Er liggen een aantal eilandjes voor de kust waar je met een bootje naar toe kan en waar de zandstranden liggen. Het was erg warm vandaag, maar er waait ook een lekker windje dat het aangenaam maakt. We hoorden dat de aanwezigheid van vliegen  aan het seizoen ligt. We waren erg blij dat bij terugkomst de vliegen er niet waren.

Donderdag zijn we naar een eilandje voor de kust geweest. Het veerbootje gaat 's winters  maar 4x per dag. Om 11 uur vertrokken we en na een half uur waren we op Calatra. Daar hebben we heerlijk gewandeld langs het strand en door de duinen. Om half 4 vertrok het bootje weer, nu via een andere haven, dus na een uur stonden we aan land. Daar hebben we in de haven nog de laatste zonnestralen opgevangen onder het genot van een wijntje.

Vrijdag was opnieuw een topdag. Allereerst hebben we geskyped met Pauline en Gerben vanwege de 1e verjaardag van onze kleinzoon Bram. We hebben voor hem gezongen. Daarna hebben we een wandeling in het binnenland van de Algarve gemaakt. Voordat we begonnen hebben we eerst nog in een dorpje koffie gedronken. Het is altijd verrassend om een dorpje in te rijden en te kijken waar je terecht komt. De wandeling was werkelijk schitterend tussen olijfbomen, vijgenbomen en sinaasappelbomen over hele oude smalle paadjes. We vonden het weer echt genieten na 2 dagen 'drukke' kust.
 's Avonds heeft Wil de kweeperen, meegekregen op de vorige camping, met port gestoofd in de oven.

Zaterdag zijn we eerst naar Loulé gegaan. Loulé heeft een hele mooie overdekte markt. De buitenkant heeft veel weg van een moskee. Binnen verkopen ze gedroogd fruit, honing, noten, vis , brood, gebak en buiten staan de boertjes hun waren te verkopen: groente, olijven, kaas.
Er is ook een wijk waar ze handwerk / kunstwinkeltjes zijn.  Nu was daar ook een marktje waar mensen uit de streek hun zelfgemaakte spullen verkochten: zeep, honing, cake, likeur maar ook breisels etc. Het zag er kleurrijk uit. Omdat het niet zo druk was, kon je alles goed bekijken. De zigeunermarkt verderop hebben we maar gelaten. We hebben nog nooit zoveel markten bezocht als de afgelopen weken.
Daarna hebben we in de buurt van Loulé nog een mooie wandeling gemaakt en heerlijk op een picnicplek aan de rivier gelezen. Bij thuiskomst geskyped met Tijmen, Moniek, Marlou en Wessel.
De internetverbinding is hier heel goed.
Zondag was het bewolkt. Ons plan om een dagje strand te doen, hebben we laten varen, in plaats daarvan hebben we een mooie autotocht gemaakt door de glooiende heuvels in het binnenland tussen Olhão en Tavira. Er waren mooie panorama's over de weinig begroeide heuvels. Wel zonde om te zien dat hier vaak bosbranden zijn geweest. Daarna langs de kust een restaurantje gezocht voor de lunch. Ja welke kies je dan? Bij één restaurant zat het terras al vol, bij anderen was nog niemand. Geen moeilijke keus dus. Het restaurant was gespecialiseerd in  Polvo, inktvis. We hebben heerlijk gegeten, heel wat anders dan de gefrituurde taaie ringen die we kenden. Later stonden er veel gasten te wachten op een tafeltje.
De temperatuur bevalt ons goed hier en we amuseren ons nog prima. We blijven hier nog tot vrijdag.

1. Nelleke:
    2 november 2014
    Jullie maken wel een heel mooie reis! Lekker rustig aan en alles bekijken wat je wilt en in eigen tempo ! Heerlijk! Gelukkig hebben we hier ook een mooie nazomer, maar je weet niet wat de toekomst brengt. Ga a.s. woensdag toch de winterbanden er onder laten zetten. Vandaag lekker in het bos gewandeld, maar rond 4 uur voel je het goed afkoelen, hoor! En... ik ben natuurlijk al in een tuincenrum geweest om inspiratie op te doen voor mijn kerstdorp, maar dat had je al gezien.
    Veel plezier verder en ik kijk uit naar het volgende verslag!
  2. Pauline:
    2 november 2014
    Hoi Theo en Wil,
    Zo te lezen maken jullie genoeg mee en volgens mij kunnen jullie je nog wel 3 maanden vermaken daar!
    Wij hebben zojuist Brams feestje gehad en zitten nog tot onze nek in de vieze vaat :-)
    Jullie zitten nu alweer in de laatste reismaand volgens mij he?
    Hoe gaan jullie het doen...reizen jullie langzaamaan weer steeds noordelijker of gaan jullie over een tijdje in een (of meer) ruk(ken) naar huis?
    Wij zijn inmiddels zeer benieuwd naar jullie fotoboek! :-)

Groetjes
  3. Paul en Els:
    3 november 2014
    Ljikt me heerlijk, die afwisseling van de kust, binnenland en cultuur. Snuif het diep op ;) Dan kan je daar, als jullie weer terug zijn nog een poosje op teren.
    Overigens hebben we het hier afgelopen zaterdag, qua weer, ook Portugees warm gehad! Heerlijk met Eva op een terras in Utrecht zitten lunchen. Ze hadden het over de warmste eerste november ooit.
    Geniet er nog van!!
  4. Dani:
    5 november 2014
    wat een leven! wat een leven!!!!
  5. Peter en Germa:
    6 november 2014
    Wat leuk om telkens weer de verhalen te lezen. Nu jullie in de Algarve zijn, herkennen we sommige foto's en ervaringen. Wij zijn enkele jaren geleden in Loulé geweest, leuke markt!
    Hier is eindelijk het najaar begonnen, zelfs afgelopen weekend was het prachtig fietsweer. Wij hebben genoten van de prachtige najaarskleuren op de Veluwe. En alvast rondgeneusd wat ons voorseizoensstekje wordt. Geniet van de laatste weken. Tot ziens in holland. Groetjes van ons tweetjes.