Poco Redonda, Tomar, Ribatejo

22 oktober 2014 - Tomar, Portugal

16 oktober
Vila Nova de Gaia  - Poco Redondo
Camping Redondo

Tot onze verrassing kwamen we voorbij Coimbra op een hele nieuwe snelweg, waar we bijna als enigen reden. We dachten even dat we op een landingsbaan waren. De navigatie was ook helemaal de weg kwijt. Op deze weg betaal je de tol elektronisch. Bij elke afslag rijd je onder de detectie door en staat erbij wat het traject kost:€ 0,10, 0,75 kleine bedragen dus. We snappen dat er geen vrachtwagens rijden want die betalen het driedubbele. Wij maar tellen, al snel was onze €5,00 kaart op. We zijn toch maar verder gereden, onze bedoeling was goed.
We hebben dit keer een prachtige camping, de mooiste tot nu toe in Portugal. Het is een kleine camping in een olijfboomgaard, vlakbij Tomar. Heerlijk rustig, midden in de natuur. Er staan nog 2 andere kampeerders. Het enige geluid dat we 's avonds horen zijn de krekels. Af en toe hoor je een enorm lawaai,,dan balkt de ezel. Er is een leuk barretje met wifi. Koffie tijdens het internetten, luxe hoor.
Het weer was al beter, dus we konden weer lekker buiten zitten tot ongeveer 6 uur, daarna koelt het af en om 18.45 uur is het donker. ( het is hier een uur vroeger dan in Nederland).

Vrijdag zijn we eerst naar de markt in Tomar geweest. Niet zo groot als in Barcelos, maar toch een flinke markt. Theo heeft een pet gekocht, echt Portugees.
Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het Convento de Christo. Een kerk en klooster uit de 12 e eeuw van de Tempeliers. Even de geschiedenis opgefrist: de Tempeliersorde werd opgericht door Godfried van Bouillon om pelgrims op weg naar het heilige graf in Jeruzalem te beschermen,  kruisvaarders dus.
We waren diep onder de indruk van de grootte. Het bestaat uit verschillende kloostergebouwen. Het was fascinerend om door deze gebouwen te wandelen. Vooral de lange gangen met links en rechts de cellen van de monniken. Alles heel sober, de kerk daarentegen was één en al pracht en praal. Naar het klooster toe loopt een gaaf bewaard aquaduct. Daarlangs hebben we nog een wandeling gemaakt. Ongelooflijk dat ze dit vroeger zo gemaakt kunnen hebben.

Zaterdag begon weer regenachtig. De planning was een ochtendje in de caravan. Echter onze laptop vertoonde al een tijdje kuren. We kregen van de campingeigenaar een goed adres waar ze hem kunnen repareren. Omdat de zaak om 13 uur sluit op zaterdag, zijn we er gelijk maar heen gegaan. Als het goed is kunnen we hem maandagmiddag ophalen. Toch wel handig voor de foto's van de camera en ons boekenbestand.

Daarna zijn we naar Fatima gereden, een bedevaartsoord. Bij aankomst op het enorme  parkeerterrein waren we zeer verbaasd over het aantal bussen dat er stond. Hier deden ze waarschijnlijk niet aan laagseizoen. Toch wel, want  op het plein voor de grote witte basiliek was nog heel veel plaats. Niet zo verwonderlijk, want dit plein is groter dan het Sint Pietersplein in Rome.
De zon kwam net weer door en al het wit was gewoon schel voor de ogen. En wat we verder zagen....vrouwen die op hun knieën met kniebeschermers de weg over het plein afleggen, de drukte bij een soort oven waar mensen kaarsen en wasfiguren ( we zagen een half been en een borst in was) in het vuur gooien. En dat allemaal omdat zij erin geloven dat ze er beter van worden.. Het was ook totaal niet commercieel, zelfs de wc was gratis.
Wij hebben 's middags onze eigen bedevaart gehouden: een wandeling door de boomgaarden rond de camping. We zijn nu nog de enige gasten.

Af en toe weten we de data niet meer zo goed. Zondag gingen we naar Tomar om te kijken naar een processie. Het was feest van Santa Iria, de heilige van het gedroogde fruit. We hebben eerst koffie gedronken en gewacht bij de kerk, maar geen processie. Toen we goed keken bleek de processie 20 oktober, dus maandag te zijn. Wel was er al een lokale markt waar heel veel kleine kraampjes met gedroogde dadels, abrikozen, appels, vijgen enz. waren. We hebben 2 kilo vijgen gekocht, dan kan Wil weer jam maken als we thuis zijn.
's Middags hebben we een mooie wandeling vanaf de camping gemaakt. Gelukkig is de temperatuur weer flink omhoog gegaan. Daarom was het heerlijk om na de wandeling even in het zwembad( erg koud) af te koelen.

Maandag
Vandaag gingen we op pad voor een wandeling naar de 3 watervallen. Waar het verkeerd ging weten we niet, maar de watervallen hebben we niet gezien. Daarom hebben we ons eigen waterval maar gemaakt bij het waterrad, dat we tegenkwamen (zie foto). Toch hebben we schitterend gewandeld. Daarna weer gezwommen in het zwembad, het is opnieuw 28 graden.
Aan het eind van de middag hebben we de computer weer opgehaald. Hij doet het gelukkig weer.
's Avonds hebben we een 'buitenbioscoop' gemaakt. De temperatuur was nog lekker, daarom op de laptop een film gekeken. Verduisteren was niet nodig, het is echt heel donker hier.

Na dinsdag een wandeling gemaakt te hebben, zijn we naar een strandje aan het stuwmeer van Zêzerea gegaan. Lekker gezwommen en bijgebruind. Na afloop een wijntje gedronken in het kleine dorpje Serra. In het kleine kruidenierswinkeltje waren ineens 50 jaar terug in de tijd. De boodschappen van een klant voor ons werden niet betaald, maar opgeschreven in een schriftje!

Woensdag de goede weg naar de 3 watervallen gevonden. Prachtige wandeling. Daarna weer lekker naar het meer. We hebben hier een heerlijke tijd gehad.
Morgen vertrekken we weer iets zuidelijker, we naar de omgeving van Evora.

1. Jan Zondevan:
    22 oktober 2014
    Hoi Wil&Theo. . Wat schrijven jullie toch leuk en met oog voor - interessante - details. Leuke camping in Redonso, waarvan de ezel al gemeld werd in 2009. :-). Geniet verder en kijk uit naar jullie volgende verslagen. Heb wél het idee, dat jullie de commentaren niet zien. Dat hadden vrienden van mij ook, maar probeer het toch maar.
  2. Theo en Wil:
    22 oktober 2014
    Hoi Jan,
    Lwuk dat je reageert. Wij lezen echt de reacties wel.
  3. John en Pauli:
    24 oktober 2014
    Ha Theo en Wil,
    Wat een mooi reisverhaal. Volgens mij een van de mooiste plekken waar jullie tot nog toe zijn geweest? Zoveel verschillende bezienswaardigheden! Mooi!