Vila Nova de Gaia, Porto

15 oktober 2014 - Vila Nova de Gaia, Portugal

12 oktober
Braga - Vila Nova de Gaia 64 km
Orbitur Madalena

Al snel waren we op de camping vlakbij Porto geïnstalleerd. Volgens de berichten zou de camping niet zo goed zijn. We werden echter vriendelijk ontvangen en kregen alle benodigde informatie over Porto.
Het weer viel alles mee, het was droog. We zijn op de fiets gestapt en zijn 10 km naar het zuiden gereden op een mooi fietspad langs de kust. Langs het strand loopt een schitterend houten vlonderpad van 15 km. Daar hebben we in de schemer nog een lekkere wandeling gemaakt.  Leuke moderne strandtentjes. Het is schokkend te zien hoe de crisis hier heeft toegeslagen. Naast prachtige nieuwe appartementen staan complexen in aanbouw die nooit zijn afgemaakt. Ook staan veel nieuwe gebouwen leeg.

Maandag begon droog. We zijn met de bus in ong. 30 minuten naar Porto gereden. Ongelooflijk hoe hard de bus door de zeer smalle straatjes rijdt. In Porto begon het al snel te regenen. Toch hebben we nog leuke dingen gedaan, o.a. de toren beklommen met een mooi uitzicht. Porto heeft heel veel kleine nostalgische winkeltjes. Eén boekwinkel trekt meer toeristen dan klanten, maar heeft binnen een authentiek interieur met een hele mooie houten trap. Foto's maken mag van 9 tot 10 uur, anders stroomt het niet door.
Verder ook hier weer veel onbewoonbaar verklaarde gebouwen die staan te verpauperen.
We hadden een heerlijk adresje voor de lunch van tevoren gezien. Nu niets teveel gezegd, we hebben heerlijk gegeten, natuurlijk met een glas wijn.
Toen we buiten kwamen regende het heel hard en het hield maar niet op. We zijn het oude trammetje ingevlucht en uitgestapt om een stofzuigertje te kopen dat we 's morgens gezien hadden ( de onze was kapot gegaan).
Ons toevluchtsoord werd één van de portkelders aan de overkant van de Douro. Bij Sandeman was een wachttijd van bijna 2 uur, maar er is keuze genoeg, iets verderop zijn we bij Offley terechtgekomen. Na een leuke rondleiding een proeverij van 2 glaasjes met een stukje kaas. Terug in de caravan voor het eerst de kachel aan gedaan.
We willen nog wel een keer met droog weer naar Porto.

Dinsdag gingen voor de herkansing. Het weer zag er beter uit. Eerst gestopt aan 'onze' kant van de Douro om foto's van Porto te maken. Over de brug zijn we naar Porto gelopen en hebben de oude wijk Ribeiro verkend, heel smalle straatjes en oude huizen. Met het trammetje hebben we nog een stuk langs de Douro gereden en daarna met de bus naar het museum Serralves. Dat is een museum van moderne kunst. Het gebouw, dezelfde architect als het Stedelijk in Amsterdam, op zich is al heel mooi. Ook de tuinen met daarin kunst zijn prachtig aangelegd. Het museum ligt een stuk van het centrum vandaan. Daarom de bus maar weer gepakt, later bleek niet helemaal de goede, zodat we 2x keer over moesten stappen. We hadden een vooruitziende blik, we hadden een buskaart voor de hele dag!
Weer heerlijk geluncht en op weg naar de camping begon het zonnetje te schijnen en hebben we nog een koffie op een terrasje gedaan. Een heerlijke droge dag, wel met weinig zon.

Vandaag is onze trouwdag. Het weer verschilt niet veel met toen. Regen en harde wind, het is wel wat warmer. De wind komt uit het zuiden en het is 20°C.
's Morgens wat boodschappen gedaan en 's middags toen het wat droger was, zijn we er toch maar maar op uit gegaan. Een heerlijke strandwandeling gemaakt, eerst tegen de harde wind in, terug moesten we afremmen vanwege de wind in de rug. Wel heerlijk uitgewaaid. Alleen meeuwen tegengekomen.
Nu zitten we aan de koffie en thee in een strandtent. Het gebak stellen we nog maar even uit, want dat is hier niet. Hoewel ze in Portugal heel veel zoetigheden eten en in elke straat zie je wel een banketbakker met de heerlijkste dingen.
Morgen vertrekken we naar de volgende camping in Tomar. We hopen daar op beter weer.

1. Tonny Verschoor:
    21 oktober 2014
    Leuk om op deze manier jullie achterna te reizen.