Braga, Minho

11 oktober 2014 - Braga, Portugal

7 oktober
Vila Real -Braga 110 km
Parque de Campismo municipal de Braga

Weer een korte rit en weer via de snelweg. We waren al voor 12 uur in Braga. We waren bijna bij de camping, maar konden het niet precies vinden. We vroegen het aan een mevrouw, ze wist niet hoe ze het uit moest leggen. Ze zei" ga die rotonde maar helemaal rond, dan loop ik voor je uit"
Nou, ze rende voor ons uit, wij dus maar extra langzaam gereden.
De camping heeft dit seizoen maar een beperkt aantal plaatsen open. We hebben de minst winderige plek uitgezocht, want het weer is nu wel wat minder. Veel wolken en af en toe een spatje en hier in Braga veel wind, de camping ligt op een heuvel . Nadat we geïnstalleerd waren, kwam er een colonne van 15 Spaanse campers aan, de Spaanse variant van 'We zijn er bijna'. Ze gingen met zijn allen in taxibusjes naar de stad. Camping gelijk vol.
De rest van de dag rustig aan gedaan. Aan het eind van de middag even naar de stad gelopen om een terrasje te pakken. Onderweg kwamen we onze Nederlandse camping buren tegen. Samen hebben we gezellig een wijntje gedronken en ervaringen uitgewisseld. Op de weg terug begon het te miezeren. Eenmaal op de camping ging het harder regenen. Dat maakte het gelijk wat kil, dus maar binnen gezeten.

De hele nacht heeft het geregend en woensdag ging het bijna onafgebroken door. Soms kwam het met bakken uit de hemel. Ondanks de regen is het niet koud.
Gewapend met een paraplu zijn we naar Braga gelopen. Braga wordt wel het Rome van Portugal genoemd. Vroeger en ook nu nog heeft de bisschop van Braga veel macht. Er zijn heel veel kerken. We hebben er drie bezocht, waaronder de Sé, de kathedraal. Ze fungeerden vandaag ook een beetje als 'schuilkerk'.
Na de lunch hebben we het Museo dos Biscaínhos bezocht. Een oud adellijk paleis. Je kon goed zien hoe er in de 17 e eeuw geleefd werd. De tuinen waren helemaal mooi, jammer dat het zo nat was.
Maar de nattigheid werd nog erger. 's Avonds heeft het vreselijk geregend, het was één watergordijn en een geweldige herrie op het dak van de caravan. Gelukkig staan we hoog en droog. We zagen de volgende dag op het nieuws dat tunnels in Braga onder water hebben gestaan en appeloogsten zijn mislukt.

Donderdag was het eerst droog. We zijn naar de markt in Barcelos geweest, het dorpje waar het beeld  haan vandaan komt. Donderdag is daar marktdag, de grootste Portugese markt. Ze verkochten er werkelijk alles, van levende dieren tot meubels. Wij vonden de hoek waar vrouwen groente en fruit van eigen tuin verkochten het leukst. Daar hebben we onze groente en fruit voor de komende dagen ingekocht. Het zonnetje kwam ook nog even tevoorschijn. Met de nadruk op even. 's Middags was het weer bewolkt en regenachtig. We zijn via een leuk binnenweggetje ( toch wel handig zo'n navigatie) naar het Mosteiro de Tibães gereden. Dat is een 17e eeuws Benedictijns klooster. De kerk is een en al pracht en praal. Wij houden meer van de sobere bouw van het klooster zelf, dat ze fraai hebben gerestaureerd. Wij vonden het verrassend mooi en ook de tuinen, waar we een uitgezette wandeling hebben gemaakt,  waren prachtig: veel fonteinen, vijvers, hoogteverschillen.

Vrijdag was een mooie droge dag met veel zon. We hebben met de auto een tocht gemaakt naar het nationale park van Portugal, Peneda-Gerês. We hadden onze stoelen meegenomen en hebben op een prachtige plek, kijkend naar de bergen heerlijk zitten lezen. Toen de bewolking op kwam zetten zijn we teruggegaan naar de camping. 's Middags zijn we nog naar Braga gelopen, waar we op het terras een glaasje vinho verde (jonge wijn uit deze streek) hebben gedronken. Omdat Braga een universiteitsstad is, waren er veel jongelui in de stad. Wat opvalt is dat Portugezen veel met elkaar op straat blijven staan praten. Het blijft een boeiend schouwspel.

Zaterdag was het prima weer om naar de Santuário Bom Jesus do monte te gaan: helder met een flauw zonnetje. Om bij de kerk, die op een heuvel ligt te komen moet je namelijk meer dan 600 treden lopen. Normaal gesproken is dit een druk bedevaartsoord, maar nu buiten het seizoen waren er meer joggers. Het omhoog klimmen viel niet tegen. Elke 8 á 10 treden was er een stukje vlak. Boven aangekomen was het uitzicht over Braga schitterend.
In de kerk was een jongerenkoor aan het inzingen voor een Duits-Portugese bruiloftsmis. We hebben genoten van hun zang. In het park bij de kerk hebben we ons brood opgegeten en daarna weer de weg naar beneden.

Morgen gaan we richting Porto. We hopen dat de voorspelde regen meevalt. In heel Portugal is het weer niet stabiel.

1. Ien Broekhuijse:
    12 oktober 2014
    Weer met veel plezier jullie reisverhalen gelezen. Jullie doen leuke dingen en schrijven dat ook nog eens leuk op. Zoals over de mevrouw die voor jullie uit rende en de versie van "we zijn er bijna" het maakte me aan het lachen. Nog veel plezier en veel rondkijken! Ik kijk uit naar dhetvolgende reisverhalen eb
    N de foto's. Komt er noe een keer een foto van jou Wil?
  2. Peter Tooten:
    12 oktober 2014
    mooie verhalen en belevenissen en foto's.
    leuk om alles te lezen
    grtn peter
  3. Jos en Lucienne:
    12 oktober 2014
    prachtig al die mooie verhalen van jullie,onderweg alvele dingen meegemaakt en het leuke is dat geen dag hetzelfde is, zo gaat het ook bij ons op het boerenerf en minicamping, het seizoen loopt ten einde maar door het fraaie weer nog steeds een goede bezetting gehad, zijn voorzichtig gestart met het nieuwe appartement , beton gestort met behulp van campinggasten heel gezellig, ook nog een gezellig etentje gehad bij de hoogklimmer met fam. en vrienden van gerard en Bettie, gerard is namelijk 65 jaar geworden, verder alles hier ok, geniet van jullie vrijheid en nog veel reisplezier toegewenst
  4. Ien Broekhuijse:
    12 oktober 2014
    Veel fouten in mijn reactie. Excuses! Ben nog niet zo bedreven met mijn iPad. Verder alles goed.
  5. John en Pauli:
    13 oktober 2014
    Ha Theo en Wil,
    Leuk weer een reisverhaal van jullie te hebben gelezen! Ondanks de regen toch heel wat gezien in Braga las ik. Lijkt me erg mooi daar. Ga vooral door met genieten :-)
  6. Dani:
    14 oktober 2014
    hai reizies,

wat een mooi verhaal!
    zondag was er op "3 op reis" toevallig ook een docu over Braga en de Bom Jezus. Het verhaal gaat dat de pelgrims de 500 treden op hun blote knieen omhoog gaan om hun spirituele reis kracht bij te zetten. Zo ook Dennis in de docu, een klein stukje maar. Dat jullie die trappen zo naar boven lopen zegt wel wat over jullie conditie!!! xx dani