Saumur, Loire

8 september 2014 - Saumur, Frankrijk

Vrijdag 5 september
Neufchatel en Bray - Saumur 350 km
Camping Ile D'Offard

De reis naar Saumur hebben we helemaal over binnenwegen gereden. Het was heel mooi, maar dan is 350  km met de caravan best een eind. We vertrokken met bewolking en veel mist, die zo'n beetje de hele dag bleef hangen.
In Saumur was het wel bewolkt, maar de temperatuur is zo goed dat we om half 11 s' avonds nog buiten zaten. We hebben een mooie camping aan de Loire, met zwembad, waar Theo gelijk is gaan zwemmen. We zijn niet de enigen: de camping staat zo goed als vol. Dat betekent ook in de rij staan voor het brood, dat zijn we helemaal niet meer gewend.
We hebben op deze camping internet en het was erg leuk om veel reacties op ons verslag te lezen. Leuk dat iedereen zo meeleeft.

Zaterdag zijn we het Loire fietspad naar het oosten gevolgd. Heen bovenlangs via de wijngaarden. Met een hellinkje van 15% waren we blij dat we de ondersteuning even konden verhogen. Het was de moeite wel waard. De blauwe druiven zijn bijna rijp en het uitzicht was schitterend.
Terug via de oevers van de Loire. Af en toe mooi zicht op een kasteel. Het weer was fantastisch: 28 graden. Daarna een frisse duik in het zwembad.
Wil had nog even een ommetje gefietst voor de boodschappen en is tot de ontdekking gekomen dat grote Franse supermarkten niet echt berekend zijn op fietsen, vooral niet op zaterdagmiddag.

Een van de dingen die ons aantrok was dat we de wekker niet meer hoefden te zetten. Zondag wekte de wekker ons echter om 6.15 uur. Maar voor een goed doel : vigne vin et randos oftewel wandelen in de wijngaard.
In verschillende plaatsen in de streek kon je dit weekend een begeleide wandeling van ong 7 km maken, waarbij wijn geproefd kon worden.Omdat wij ons niet van te voren hadden opgegeven moesten we ons om 8 uur melden  in Chinon,  45 minuten rijden. Het was geweldig:   Prachtig weer, mooie wandeling en lekkere wijnen. Toen we terugkwamen om half 12 hadden 8 verschillende wijnen geproefd.
Daarna hebben we de auto maar op een mooi plekje geparkeerd en onze stoelen in de schaduw in een wijngaard gezet. Lekker gelezen en af en toe in slaap gevallen.

Maandag hebben we een fietstocht langs de Loire gemaakt. Nu naar het westen naar Gennes. Daar zijn we de rivier overgestoken en langs de andere kant terug gefietst. Zagen we zaterdag veel kastelen en krijtrotsen, nu fietsten we overwegend door de natuur en met zicht op de rivier. Het was genieten mede door het prachtige weer. Het kan niet op : terug op de camping gaf de thermometer 29 graden aan. Lekker weer even gezwommen om af te koelen.

Morgen gaan we weer richting kust.

1. Elly:
    Dag Wil en Theo
    Leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Heel veel plezier samen in het mooie Frankrijk!
    Geniet van alles om je heen en vooral van je vrijheid en het zeer mooie weer.
    Groetjes uit Cuijk van Jan en Elly
  2. Paul en Els:
    8 september 2014
    Geweldig, dat wijn- proeven-verhaal!!
    En wat heerlijk dat jullie zulk mooi weer hebben.
    Hier in NL mogen we trouwens ook niet mopperen met regelmatig zon en zo'n19 °.
    We zijn benieuwd naar het vervolg!
    Groetjes
  3. Monique:
    8 september 2014
    Lekker hoor dat zonnetje. Wij zijn ook een aantal jaren geleden in saumur geweest. Dagenlang alleen maar regen. Nu ziet alles er veel vrolijker uit.
    geniet lekker!
  4. 10eke:
    8 september 2014
    Leuk om jullie verslag te lezen en heel herkenbaar voor ons.Masumura heeft een enige markt op zaterdag. En rond Angers ligt ook een prachtige fietsroute!
    Geniet ervan.
    Groetjes 10eke en Jan
  5. Mireille:
    Hoi !
    Wat leuk om te lezen hoe jullie genieten ! Klinkt goed allemaal .
    Ondertussen ben ik nog steeds druk met jampotjes sparen dus als je over drie maanden weer thuis bent heb je weer wat te doen :)

Xx
  6. Ineke:
    9 september 2014
    Hoi Wil en Theo,
    Wat heerlijk dat jullie zo genieten en dat het weer nog zo lekker is. Hopelijk blijft het zo nog een tijd. Heel veel plezier verder.

Gr. Ineke en Gertjan.
  7. Frans en Anny:
    9 september 2014
    Hallo Theo en Wil,
    Leuk om jullie verslag te lezen. Wat een mooie tochten maken jullie en dan een heerlijk zonnetje er bij. Genieten jullie maar. Dat hebben jullie verdiend. Nog veel plezier!

Groeten, Frans en Anny.
  8. Ria van Kilsdonk:
    10 september 2014
    Hoi Theo en Wil,

Wat fijn om jullie op deze wijze te volgen,geniet ervan en dat doen jullie als ik jullie verslag zo lees.
    Veel plezier samen,groetjes Ria
  9. Ben en Liesbeth:
    11 september 2014
    Hallo Wil en Theo,

Wat een mooie reis maken jullie, leuk om te lezen, het komt ons niet bekend voor die streek, daarom is het heel interessant voor ons om dit te lezen.
    Veel plezier en groetjes van Ben en Liesbeth