Châtelaillon, Charente Maritime deel 1

9 september
Saumur- Chatelaillon  Plage  200 km
Camping au Port Punay
Chatelaillon Plage

Na een prachtige tocht over binnenwegen door de Marais Poitevin kwamen we om half 1 al aan op de camping, waar Tijmen en Moniek vorig jaar ook waren met de kinderen. We hebben een mooie plek in de schaduw, want het is nog steeds erg warm. Er waait hier wel een verkoelend windje.
We staan 200 meter van het strand. 's Middags zijn we langs het strand naar Chatelaillon gelopen, een erg leuk dorpje, met een overdekte markt.

Langs de Atlantische oceaan ligt de bewegwijzerde fietsroute "velodyssee". Deze loopt van Noord Bretagne tot aan de Spaanse grens, 1200 kilometer.
Woensdag zijn we naar het noorden, naar La Rochelle gefietst. 's Morgens was het eb. Het was een leuk gezicht om honderden mensen met een schepje en een emmertje te zien zoeken naar mosselen en oesters. Men mag voor eigen gebruik 5 kilo verzamelen.
In La Rochelle hebben we in de jachthaven naar vele zeiljachten gekeken en hebben nog door het stadje door gefietst. 55 km gefietst.
Terug op de camping hebben we de foto's van de eerste week bewerkt. Dan zie je dat we al veel gedaan hebben in Frankrijk.

Donderdag was ons fietsdoel het schiereiland Fouras, ten zuiden van Chatelaillon. Eerst even via het centrum om een baquette voor de lunch te halen. Fouras is een leuk pittoresk dorpje met een mooie overdekte vismarkt en leuke winkeltjes. Bij de VVV hebben we een plattegrond gehaald. We kregen daar ook een fietskaart. Daarop zagen we dat een mooie fietsroute over het zuidelijk deel was. We hebben dus het hele eiland rond gefietst. Er staan veel forten en op de uiterste punt waren heel veel mensen weer hun maaltjes mosselen en oesters aan het opgraven. Je had daar ook mooi uitzicht op fort Boyard, misschien ken je dat nog van tv.
Op de zuidpunt hebben we een lange rustpauze gehouden op een heerlijk strandje, bijna prive in deze tijd van het jaar. Ons eigenlijke doel om ook nog Rochefort te bezoeken hebben we maar voor een andere keer gelaten. 50 km gefietst.

We blijven hier nog 2 dagen, maar ik post dit blog vast, anders wordt het erg lang.

Bedankt voor al jullie reacties. Vooral omdat we op deze camping de hele week internet hebben.

1. Jan Zondevan:
    11 september 2014
    Leuk om jullie verslag nu ook rechtstreeks te lezen en niet meer via doorsturen via Tineke.
  2. Peter en Germa:
    12 september 2014
    Hoi Theo en Wil,

Wat hebben jullie al veel gefietst, gaat wel lekker met de elektrische fietsen, hé!
    Hier zie je regelmatig fietsers de Nationale Parken bezoeken, maar zonder ondersteuning. en dat met meer dan 30 graden en langs de verkeersweg!
    Geniet lekker van de vakantie, omgeving en van elkaar, dat doen wij ook!
    Helaas hebben wij nog maar 2 weken........
  3. Paul en Els:
    12 september 2014
    Hoi Wil en Theo, leuk weer om jullie belevenissen te lezen.
    Hebben jullie zelf ook nog mosselen en oesters gezocht (of gegeten)?
    Blijf genieten!
  4. John en Pauli:
    13 september 2014
    Ha Theo en Wil,
    Klinkt erg goed allemaal! Fijn dat jullie fietsen met traponderstuening hebben waardoor zulke enorme fietstochten een stuk beter te doen zijn lijkt me. Afgelopen week op Terschelling ook zo'n fiets gehuurd, heeeeerlijk! Geniet ze allebei van alles wat nog komt. Gr. John en Pauli