Châtelaillon, Charente Maritime deel 2

13 september 2014 - Châtelaillon-Plage, Frankrijk

12 september
Chatelaillon Plage

Vrijdag hebben we rustig aan gedaan. Eerst de was maar eens de was in de machine. Het is nog mooi weer dus die droogt ook lekker snel. Toen hebben we met ma geskyped. Ineke was er ook dus die kon een beetje helpen. Gisteravond hadden we al skypecontact met Gerben en Pauline.
Daarna naar de markt, de koelkast begint weer leeg te raken. Het was gezellig druk in het dorp. We hebben weer een lekker kaasje gekocht. Na het eten smullen we elke dag van een heerlijk stukje kaas met een klein beetje zelfgemaakt vijgenjam ( geïmporteerd uit Nederland dus;). Op advies  de mevrouw van de kaaskraam ditmaal een geitenkaasje uit de streek. Na de  boodschappen koffie op een terras. Heerlijk mensen kijken.
s'Middags hebben we 2 uurtjes op het strand gezeten. Zwemmen was er niet bij, want het was eb. De zee was honderden meters ver weg. Daarna langs de Intermarche voor de boodschappen die ze niet op de markt hadden.
Na het eten hebben we geskyped met Tijmen en de kinderen. Heel leuk om zo contact te hebben.

Zaterdag hebben we de fietsen op de auto gezet om te fietsen op Ile de Re. Bij de tolbrug hebben we de auto geparkeerd. Het was wel kicken om de brug over te fietsen: 3 km lang.  Ile de Re is echt een eiland om te fietsen. Toen we aankwamen zagen we alleen maar rijen auto's, maar al snel fietsten we op mooie, rustige fietspaden. Alle huizen op het eiland  zijn wit met groene luiken, heel sfeervol. Eerst zijn we naar St. Martin de Re gegaan, een leuk vestingstadje, waar we over de wallen konden fietsen. Daarna via een fietspad door het moeras naar Loix. Eerst werd hier overal zout gewonnen, nu nog maar op een enkele plek. We hebben wel een zakje fleur de sel gekocht om thuis in de molen t gebruiken.
In Loix hebben we bij een restaurantje op het marktplein heerlijk geluncht: mosselen a la crème met een flesje rosé van het eiland : rosé de Dunes.
Al met al een geweldige dag. Klein minpuntje: 10 km voor de brug had wil een aanvaring met een Frans stopbord dat op stuurhoogte stond, met gevolg een val. De schade viel mee: een kapotte knie en een wond aan de pink. Na even bijgekomen te zijn konden we gewoon weer verder fietsen. Terug op de brug hadden we forse tegenwind, maar lang leve onze ondersteuning. 63 km gefietst.

morgen gaan we weer een stukje verder naar het zuiden.

1. Nelleke:
    14 september 2014
    Ile de Ré is inderdaad een mooi eiland. Ben daar ook wel eens geweest, alleen niet met de fiets !! Toch wel een goede uitvinding, Skype, niet ? Zo kan je het thuisfront toch nog zien op je lange reis.
    Gelukkig dat Wil niet erg gewond is, na de val.
    Veel plezier verder en tot een volgend verslag,
    groetjes, Nelleke
  2. Paul en Els:
    14 september 2014
    Ha Wil en Theo,
    Wat moet dat een aparte ervaring zijn geweest om over die brug te fietsen! En wat een bof dat het nog steeds zulk heerlijk weer is.
    Ben je al weer een beetje hersteld van je val Wil?
    Kom heel terug hoor ;)
    Groet!!