Messanges, Landes

17 september 2014 - Messanges, Frankrijk

14 september
Chatelaillon - Messanges 350 km
Camping de la Côte.

We zijn weer een stuk richting zuiden gereden. Ook weer  niet over de snelweg. Alleen bij Bordeaux hebben we de rondweg/ snelweg genomen. Het ging sneller dan verwacht. Het scheelde misschien dat het zondag was en er weinig verkeer was.
We staan op 1 km van het strand.
 Messanges ligt 50 km onder Mimizan, bij velen bekend. Deze camping is aanmerkelijk rustiger dan de vorige. We staan lekker ruim onder loofbomen. Je kan merken dat het herfst wordt, er ligt al veel blad op de grond.
's Avonds hebben we nog een wandeling gemaakt. De camping wordt van het strand gescheiden door een bos. We waren net voor het donker weer terug. En net voor een buitje. Toch hebben we nog lang onder onze luifel gezeten, want de temperatuur is prima.

Maandag hebben we weer de fiets gepakt. We hebben de Velodyssee naar het zuiden gereden tot Capbreton. Onderweg een uitstapje gemaakt naar Vieux Boucau, een leuk kustplaatsje met een binnenmeer. Ook zijn we heen via het binnenland gereden om niet 2 keer hetzelfde stuk te moeten fietsen. We kwamen langs een natuurreservaat, waar we een wandeling gemaakt hebben over een plankier door een moeras. Een heel mooi stukje.
Terug hebben we de afslag naar de camping gemist en moesten daardoor een km of 5 omrijden. Dat was net iets teveel. Het was namelijk erg warm. We zijn ook maar gelijk gaan zwemmen toen we weer op de camping kwamen. 61 km gefietst.

Dinsdag een beetje rustig aan. Nou ja, de start dan. Eerst even een was gedraaid en schoongemaakt, daarna naar Soustons op de fiets voor boodschappen. Het leek ons wel leuk om een rondje via de meren van Azur en Soustons te fietsen. Nu zijn de fietspaden hier in de omgeving met de franse slag aangelegd: het begin wordt goed aangegeven, daarna moet je maar zien. Het kwam er op neer dat we na de boodschappen 30 km gefietst hadden. Het was wel een mooi tochtje en we hebben toch de tijd.
's Middags hebben we heerlijk aan het strand gelegen. We zijn zelfs de Atlantische Oceaan in geweest. Heel voorzichtig bij de eerste golven, want je voelt de zee erg trekken. Op sommige plekken is het verboden te zwemmen. Er wordt veel gesurfd op de golven.
's Morgens was het bewolkt, maar de zon kwam steeds meer en toen we terug kwamen om 6 uur was het nog 30 graden.

Na een hevige onweersbui dinsdagavond is het woensdag  weer stralend weer. We hebben vanaf de camping  2 uur gewandeld. Via google maps hadden we gezien dat er iets verderop in het bos een meertje ligt. Er liep een pad rondom het meer. Een prachtige wandeling door een stuk ongerepte natuur. Je komt dan niemand tegen, terwijl aan de andere kant van de weg de schreeuwende borden van de campings staan. We komen ook regelmatig de schelpen tegen die de pelgrimsroute naar Santiago aangeven. Zo ook op dit pad.
Het strand is ons zo goed bevallen dat we 's middags weer zijn gegaan. De zee was echter zo wild dat je er niet in kon.

Morgen gaan we weer verder en zijn van plan in Noord Spanje, bij Bilbao te komen.

1. Truus kalter:
    19 september 2014
    Hallo Theo en Wil
    wat leuk om jullie reis verslag te lezen.wij zijn nog op het brook tot eind september. Ik moet nog geopereerd worden, ik krijg een hele nieuwe knie.
    en dan hoop ik weer te kunnen wandelen.
    wij wensen jullie nog een goede reis, en ik lees nog wel hoe het met jullie gaat.
    groetjes Frans en Truus