Islares, Cantabrië

22 september 2014 - Laredo, Spanje

We hebben een beetje problemen met de internetverbinding, maar nu is het gelukt.

18 september
Messanges - Laredo 233 km
Camping Playa Arenillas

Het eerste stuk van de route zijn we niet over de snelweg gegaan. Dat ging erg langzaam, veel dorpjes en dus ook rotondes en drempels. Die laatsten zijn het ergste, want het neuswiel schraapt regelmatig erover. Daarom hebben we tot de Spaanse grens de snelweg genomen. In de verte zagen we de Pyreneeën steeds. Van daar weer een stuk N- weg tot San Sebastian. De rest weer via de snelweg. Deze weg was ook al erg bochtig en stijgend en dalend.
We staan op een camping aan het strand, maar ook vlak aan de snelweg. Het is echter een goede uitvalsbasis om Bilbao te bezoeken.

Vrijdag is het bewolkt, maar toch 25 graden. We zijn naar Castro Urdiales geweest. Een leuk stadje hier 5 km vandaan. Vooral de kerk en vuurtoren, een onderdeel van de verdedigingswerken zijn bijzonder. Er is ook mooie boulevard met terrasjes. Daar hebben we onder de koffie de krant gedownload en emails gelezen.  In het stadje zijn veel straatjes met barretjes waar je pinxtos ( Baskische tapas) kan eten. Wij hebben op een plein onder de bogen, overdekt want het begon een beetje te spatten, heerlijk  2 glaasjes wijn met een aantal pinxtos genuttigd. Daarna tijd voor siësta op de camping: wij passen ons snel aan.

Zaterdag zijn we naar Bilbao geweest. Navigatie aan. Die ging een beetje op tilt en we reden wel door 6 tunnels, daarna tol. We hadden al 10 euro klaar, maar het was €0,58. De juffrouw achter het loket is duurder! Het bleek later een nieuw stuk snelweg te zijn, naast de oude die we heen hadden.
We stonden om 10 uur bij het Guggenheim museum, nog lekker rustig. Het was indrukwekkend, zowel het gebouw als de kunst. Na het museum en de koffie zijn we door de dure winkelstraten gelopen in het 'nieuwe' stadsgedeelte.
Via de brug overgestoken naar het oude gedeelte, waar we heerlijk geluncht hebben onder de bogen van het plaza Nueva. Het begon al bewolkt te raken en terwijl we door de oude straatjes wandelden begon het te plenzen. Snel een cafeetje opgezocht en toen barstte ook nog het onweer los. We zijn toen maar met de tram teruggegaan naar de auto. Nog wel even bij de hoge brug gekeken want daar waren ze vanaf aan het duiken onder grote belangstelling. Een drukke maar leuke dag.
Morgen vertrekken we naar de Picos de Europa.

1. Dani:
    hi trotters,
    leuk hoor jullie verhalen!
    het guggenheim! is t in t echt net zo gaaf als op de foto? en hebben jullie fotos van de colletie kunnen maken?

blijf schrijven, wij lezen wel!!
    xx
  2. Peter en Germa:
    22 september 2014
    het internet blijft een kritische factor bij het bijhouden van een weblog, wij hebben ook regelmatig problemen met de verbinding. Vooral foto's plaatsen lukt niet altijd. Maar gelukkig komt er dan weer een andere plek waar het wel goed gaat.
    Leuk om jullie verhalen te volgen, ga zo door! Voor ons zit het er bijna op, laatste week! Maar er komt vast weer een andere reis.
    Groetjes
  3. John en Pauli:
    Ha Theo en Wil,

Wat hebben jullie al een hoop gezien zeg! Mooi beschreven allemaal zodat je je er ook echt een voorstelling van kan maken. Groetjes John en Pauli
  4. Nelleke:
    22 september 2014
    Jullie schieten al aardig op ! Het Picos gebergte is erg mooi, kan ik mij herinneren. Wij hebben daar een plaatsje bezocht waar Maria verschenen was, vraag me nu ff niet hoe het heet ( mijn fotoalbum van deze reis ligt op zolder ) en hebben daar in de buurt ook een schitterende wandeling gemaakt in een kloof , net zo als op Kreta. Anders ga je toch bij de Mac koffie drinken, want daar is de wifi over het algemeen wel goed.
    Veel plezier verder,
    Groetjes, Nelleke
  5. Ien Broekhuijse:
    24 september 2014
    Met veel plezier lees ik jullie reisverhalen en bekijk de foto's. Wat doen jullie leuke dingen: fietsen, wandelen, rondkijken, naar een volgende camping, lekker lunchen en wijn en koffiedrinken. Vakantie vieren!
    En jullie (of is het Wil?) schrijven het ook nog eens leuk op. Ik moet er vaak om lachen en beleef het mee.
    Tot de volgende keer.
    Liefs Ien B.
  6. Jan Zondevan:
    25 september 2014
    Hoi Wil en Theo. Wij komen zelf net terug uit Frankrijk met de laatste dagen ook slecht wifi dus lees net pas jullie verslag. Het zal wel te laat zijn, maar als tip geef ik nog door San Sebastian. Geweldig leuke stad (tappa's) en de camping in Zarautz. Super mooi gelegen met uitzicht over strand en zee vanuit de hoogte. Geniet verder en ben benieuwd met name naar jullie Portugal ervaringen. Mvg Jan