Haro, La Rioja

7 mei 2015 - Haro, Spanje

Castrojeriz - Haro 159 km
Camping De Haro

Naarmate we meer naar het oosten reden werd het ondanks de bewolking steeds warmer.
Met 21 °C kwamen we aan op de camping. Het staat heel vol met Spanjaarden die i.v.m. 1 mei een lang weekend hebben. We hebben toch nog een mooi plekje gevonden.
Haro, aan de Ebro, is de hoofdstad van de Rioja. Er zijn hier heel veel bodega's. 's Middags zijn we even naar het stadje gelopen. Het was er zeer levendig, terrassen vol met families en veel jonge gezinnen. In de avond hebben we nog lang buiten kunnen zitten.

Langs de camping loopt het lange afstandswandelpad camino de Ebro, dat aan beide kanten van de Ebro loopt. Zondag hebben we daar een stuk van gelopen, niet langs de Ebro maar door de heuvels met wijngaarden. Een mooi gezicht die wijnranken met jong groen die zo keurig in het gelid staan. Dit geeft een mooi lijnenspel. In de ochtend was het bewolkt en drukkend warm, daarna begon het te waaien en werd het iets frisser. We konden wel buiten zitten en zagen alle Spanjaarden weer naar huis vertrekken. Wat heerlijk dat wij kunnen blijven. Toch hebben we in de avond nog wat regen gehad.

Omdat er in de middag weer regen was voorspeld zijn wij maandagmorgen vroeg vertrokken om de andere kant van camino de Ebro te gaan lopen. Nu liepen we hele stukken wel langs de meanderende Ebro. Er werd hard gewerkt in de wijngaarden. Het laatste stuk van de wandeling hadden we wat regen, maar dat was snel over. Het  was opnieuw een schitterende wandeling. De rest van de dag was het droog en begon het steeds harder te waaien. Dat ging in de nacht over in een storm, het waaide enorm hard.

Dinsdag was de wind nog niet weg, maar de zon kwam goed door. We hebben eerst een bezoek gebracht aan een bodega hier om de hoek. Daarna een tochtje met de auto gemaakt. Onderweg hebben we nog een bodega bezocht. Natuurlijk bij beide wat wijn gekocht, dan kunnen we thuis vergelijken. Onze volgende stop was het Monasterio de Cañas. Dit keer een nonnenklooster. Heel bijzonder was het witte licht in de kerk door de albasten ramen. De tocht door het heuvelachtige landschap met op de achtergrond de hoge bergen was extra mooi omdat het door de wind en zon heel helder was. Op sommige toppen ligt nog wat sneeuw.
In Nájara, een oud plaatsje en ook weer een etappeplaats van de Camino, hebben we heerlijk op een terras geluchnd. Behalve wandelaars was het erg rustig, het merendeel van de horeca was dicht. Echt nog voorseizoen dus.

Die ervaring hadden we woensdagochtend ook toen we koffie gingen drinken in het dorp. Er was niets meer over van de gezellige drukte van zaterdag. We zijn naar Sajazarra geweest. Dat is het prachtige dorpje waar we op de heenweg hebben overnacht. Zo ontdekten we ook hoe mooi deze omgeving is. De heenweg zijn we via de smalle bergweg aan de noordkant gereden. Onderweg nog even fitness gedaan. Bijna ieder dorpje heeft hier aan de rand een recreatieplaats met toestellen en picknickbanken.
Vanuit Sajazarra hebben we een hele mooie wandeling in de heuvels door wijngaarden en graanvelden gemaakt. De zon scheen volop, het was genieten.

Donderdag beloofde een warme dag te worden. Een mooie gelegenheid om de bergen aan de zuidkant van de Rioja in te trekken: Sierra de la Demande. Onze eerste stop was het mooie gezellige bergplaatsje Ezcarey. Het is ook een wintervakantieverblijf, op de berg wordt dan geskied.
Via een smalle, bosrijke bergweg zijn we 8 km omhoog gereden totdat we een wij een prachtige picknickplaats bereikten op een bergweide 1250 hoog. We werden opgewacht door de koeien.
Die konden gelukkig niet bij onze meegebrachte tapas lunch, want om de banken stond een muurtje. Even later kwam er nog een auto met een man die slaapzakken, dekens etc ging uitpakken. Hij komt hier de nacht in een hut doorbrengen. Dat mag iedereen doen zolang je de politie maar inlicht dat je er overnacht. Wij zijn toch maar naar de camping gegaan, want. De nachten zijn nog steeds erg koud.
Morgen gaan we naar Zarautz, onze laatste camping in Spanje aan de Baskische kust.

1. Nelleke:
    7 mei 2015
    Jullie zijn dus al op de 'terugweg' ? Al zal het nog wel even duren voor je weer echt thuis bent, natuurlijk. Ik ben al met mijn album van Berlijn begonnen. Geniet er nog maar lekker van.
    Groetjes, Nelleke
  2. Paul en Els:
    8 mei 2015
    Mooie foto's weer!
    Als ik nu in een puzzel de Ebro tegen kom heb ik er tenminste een beeld bij! Dank daarvoor.
    Geniet van jullie wijntjes!