Inari

26 mei 2016 - Inari, Finland

Rovanimie - Inari 338 km
Camping
24 mei - 27 mei
Het is nu de hele nacht licht. Dat zal nog tot eind juni duren. Wij hebben er geen last van. Zeker Theo niet, die doet zijn ogen dicht en slaapt.
Na ons vertrek uit Rovaniemi zijn we eerst nog even gestopt bij Santa Claus Post Office om de krant te halen ( via WIFI). Daarna een rechte weg naar Inari, voor ons niet saai. We zien dat de bomen korter worden, de dorpen nog minder ( 2 grote dorpen op de hele route), de weg wat heuvelachtiger. En veel hout, heel veel hout. Op de erven bij de huizen ligt overal een stapel net gehakt hout, we zien veel vrachtwagens met hout en bij Rovaniemi kwamen behalve 1 passagierstrein per dag, 2 enorm lange goederentreinen vol boomstammen langs. Je kan hier ook bijna niets anders dan houthakker zijn, denken wij.
Halverwege, wanneer de bomen afgewisseld worden door toendra, zien we de eerste rendieren langs de kant van de weg. Even later moeten we stoppen om ze voor te laten gaan.
100 km voor Inari is het Uhro Kekkosen natuurpark. We hebben daar de auto en caravan op de parkeerplaats gezet en een wandeling gemaakt. Het bezoekerscentrum was nog gesloten, maar de wandelingen worden goed aangegeven. De miezer die de hele dag al duurde hield gelukkig net even op.
We staan nu op een camping aan het meer, één van de weinigen die open is. Ook nog niet in volle glorie, maar wel met gratis internet;). We hebben al een aantal avonden dat het na 18.00 uur opklaart en zonnig wordt. We hebben tot laat genoten van de zon die prachtig op het meer scheen.

We ontmoeten steeds meer mensen die dezelfde route volgen.

25 mei
We zijn naar Nationaal Park Lemmenjoki geweest. Eerst 50 km met de auto om er te komen. Geen straf want we reden weer door een prachtig landschap. Het is het grootste nationaal park van Finland. Vroeger waren hier wilde rendieren, maar nu lopen er 's zomers 9000 half tamme dieren rond, eigendom van een coöperatie van Sami. Wij hebben een wandeling door een klein stukje van het park gemaakt. We hadden steeds vergezichten over de brede rivier en aan de andere kant over meren. We hebben tijdens de wandeling geen rendieren gezien, maar wel veel uitwerpselen van hen. In het seizoen kan je hier ook met een boot een tocht over de rivier maken. Dat lijkt ons ook prachtig.
We hadden strakblauwe luchten met af en toe wolken, waar af en toe een drupje uit viel, uit één wolk kwam zelfs een hagelbuitje.
We hebben rustig aan gelopen, we hoefden niet voor het donker thuis te zijn:)

26 mei
Weer een prachtige zonnige dag, met af en toe een wolkje. We hebben vanuit Inari een wandeling gemaakt naar de Wilderniskerk, een kerk van de Sami. Deze kerk kan je alleen te voet of met de boot bereiken. De boot vaart nog niet, op sommige delen van het meer ligt nog ijs. Je kan je niet voorstellen dat het meer t/m half mei bevroren is.
De kerk maakte ooit deel uit van een kerkstad, zoals bij Luleå, maar de huisjes zijn niet bewaard gebleven. Heel bijzonder dat je na 1,5 uur wandelen tussen de uitlopers van het meer, ineens op een wei met de mooie kerk staat. We konden de luiken open maken om de kerk van binnen goed te bekijken.
Na de wandeling hebben we een bezoek gebracht aan het mooie museum over de natuur en cultuur van de Sami.

Morgen gaan we proberen de Noordkaap te bereiken. Het weer ziet er de komende dagen goed uit.

1. Jos en Lucienne:
    26 mei 2016
    wat zijn het weer mooie verhalen om te lezen. Een groet van de Brookskes en geniet morgen van jullie bestemming de Noordkaap.
  2. Miriam:
    26 mei 2016
    Wauw jullie zijn er bijna! Geweldige verhalen en foto's, om jaloers op te worden :-) geniet er van!!
  3. René en Ancilla:
    26 mei 2016
    Geweldig al bijna bij de Noordkaap, en wat een mooie verhalen telkens weer, en zeker ook de foto´s ! Geniet de komende tijd bij de Noordkaap, van alles om je heen!!
  4. Nelleke:
    26 mei 2016
    Het is wel weer een mooie reis die jullie aan het maken zijn, Wil en Theo ! Wow !
    En weer van die mooie foto's erbij.
    Groetjes, Nelleke
  5. Pauli en John:
    27 mei 2016
    Ha Theo en Wil,
    Wat een prachtige foto's! Ik kan me voorstellen dat jullie enorm genieten van deze reis. Is toch wel heel bijzonder allemaal. Goede reis naar de bestemming!
  6. Ben en Liesbeth:
    27 mei 2016
    Vandaag zijn wij in het Setesdal in Hovden en hebben voor het eerst wifi, we hebben nu stralend weer en genieten. Wat een prachtige dingen hebben jullie gezien, we hopen dat jullie de middernachtzon zien op de Noordkaap en onze steen.
    Groetjes vanuit het mooie Noorwegen Ben en Liesbeth
  7. Tonny Verschoor:
    29 mei 2016
    Wat een bijzondere reis maken jullie toch weer. Geweldig om te lezen en te genieten van de foto's die jullie maken.
  8. Dani:
    30 mei 2016
    lieve wil en theo,
    t lijkt me eindeloos om zo in de natuur te kunnen doorbrengen, zoals jullie doen. Door jullie verhalen krijg je gewoon zin om zelf op vakantie te gaan naar finland. als je dit leest hebben jullie waarschijnlijk de noordkaap al bereikt. Ben zeer benieuwd wat jullie daar aantreffen. xx dani