Moezel en Loire

9 september 2016 - Briare, Frankrijk

Houten - Charmes   521 km
Camping Les Îles
4 - 7 september
Het aankoppelen van de nieuwe caravan ging niet helemaal soepel. Samen met de overburen, die ons kwamen uitzwaaien lukte het na 20 minuten: de hendel bleek niet hoog genoeg getild te zijn. Nu, dat zal ons ( hopelijk) niet weer overkomen.
Het was weer echt reisweer, buien afgewisseld met enorme stortregens die je het zicht belemmerden. Het was niet echt druk op de weg, maar in Luxemburg bij het tankstation bemerkten we dat we niet de enigen waren. Wat een drukte. Na het tanken was er geen plek om te parkeren en ook de volgende parkeerplaatsen waren vol. Vanaf 1 september is de grijze golf onderweg, de camping tarieven zijn vanaf die tijd veel lager met de kortingskaart.
We staan op een camping 40 km ten zuiden van Nancy. We hebben een mooie ruime plek met zicht op de Moezel, aan de andere kant van de camping stroomt het Canal de Vosges. Het bleef regenachtig, maar onder de luifel was het toch wel lekker.

5 september
Na een nacht  en ochtend lichte regen, besloten we om in de middag naar Nancy te gaan. Een stad die we vaak zagen liggen vanaf de snelweg op weg naar het zuiden, maar nog nooit bezocht hadden. We begonnen bij de grote overdekte Marché Central die helaas op maandag gesloten was. Van daaruit kwamen we via mooie winkelstraten bij de hekken die toegang geven tot Place Stanislas. Het plein wordt omgeven door paviljoens die symmetrisch zijn gebouwd. Aan de zuidkant staat het Hotel de Ville. Aan de andere kant de Arc  de Triomph Héré, de ontwerper van het plein. Het plein is omgeven door smeedijzeren vergulde hekken die alle gebouwen met elkaar verbinden. Bij de VVV hebben we een kaart met stadswandeling gehaald. Via een botanische tuin en de mooie kathedraal kwamen we in de Middeleeuwse wijk. Mooie oude herenhuizen en een leuke straat met kleine winkeltjes. Tot slot een glaasje wijn met natuurlijk een stukje quiche Lorraine op het plein.

6 september
Torn we opstonden lag de rivier in de mist, maar die was snel weg toen de zon meer kracht kreeg. Het werd een heerlijk zonnige dag.
Langs het Canal de Vosges loopt een voie vert, een (fiets)pad aangelegd over het jaagpad beide kanten op. Wij hebben het stuk stroomopwaarts naar Epinal gefietst. Onder de bomen langs de vele sluisjes, regelmatig zagen we de Moezel aan de andere kant. Hieruit wordt grind gewonnen, dat op de kanaalboten wordt vervoerd. De boten passen precies door de smalle sluisjes. Op de terugweg, die door het dalen heel wat sneller ging, hebben we nog bramen geplukt. Daarna heerlijk op de camping onder de bomen gezeten.

Charmes - Briare  350 km
Camping Le Martinet
7 - 10 september
Onze rit naar de volgende camping ging alleen over D-wegen. Een schitterende tocht door het glooiende landschap met gele en groene akkers van de Bourgogne. De zonnebloemen waren uitgebloeid maar de zon scheen volop. We hebben de tijd genomen om op mooie plekjes te stoppen.
We staan op een ruime, rustige camping aan de Loire. Ook hier loopt aan de andere kant een kanaal. We hebben wel een schaduwplekje want het is in de zon behoorlijk warm. Briare is bekend vanwege de waterwerken en de kanaalbrug over de Loire. 's Avonds hebben we een wandelingetje gemaakt naar het dorpje. Via een pad langs de Loire en veel bruggetjes over kanaaltjes met sluizen terug naar de camping.

8 september
Wil heeft op de fiets brood gehaald en is daarna nog een keer terug gereden om foto's te maken. De opkomende zon gaf mooi licht. Na het ontbijt zijn we stroomafwaarts gefietst. De eerste stop was de kanaalbrug: het kanaal loopt in een brug over de Loire. Het is 120 jaar geleden gemaakt door Eiffel en heeft een lengte van 2 Eiffeltorens. Na een prachtige route door velden en bos kwam Gien in het zicht. Een fotogeniek plaatje zoals de brug en het kasteel liggen. De huizen om het kasteel hebben schoorstenen als kantelen en lijken zo deel van het kasteel. Daarna ging de route door het glooiende binnenland met regelmatig een dorpje. Met een lus zijn we weer teruggekeerd naar de camping. De wind liet ons wel trappen, maar gaf ook wel verkoeling.

9 september
Hoewel we vandaag stroomopwaarts fietsten, was de rit vlakker dan gisteren. De route liep meer langs de Loire. Geen dorpjes, maar door mooi natuurgebied. Ook de terugweg langs de andere kant van de Loire was alleen natuur. Het was erg rustig, maar gezien de vele picnic gelegenheden zal het in het hoogseizoen wel anders zijn. Met een voldaan gevoel hebben we daarna genoten van de bbq.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nelleke:
    9 september 2016
    Ah, weer leuk om te lezen. Maar ullie horen toch ook bij het grijze circuit ? Frankrijk blijft echt een lekker en mooi land ! Geniet er maar lekker van !
  2. Pauline:
    9 september 2016
    Zo, alweer heel wat mooie dingen gezien. Mooie foto's ook!
  3. Gerdien van Kesteren:
    9 september 2016
    Genieten weer voor jullie. Hoe lang zijn jullie deze keer onderweg?
  4. Tonny Verschoor:
    10 september 2016
    2 jaar geleden zijn wij ook in Gien en Briare geweest, je kunt er prachtig fietsen, en het aquaduct van Briare is een plaatje.
  5. Dani:
    12 september 2016
    hoi wil en theo,

lijkt me zo mooi nu in dit jaargetijde daar!
    gaan jullie ook naar Nantes? gister in 3 op reis gezien, een hele kunstzinnige stad, zag er heel boeiend uit! hele fijne reis xxx
  6. Pauli en John:
    16 september 2016
    Na een hobbelig begin hebben jullie al weer heel wat moois gezien en genoten ondertussen! Prachtige foto's. Hier ook nog enorm warm geweest, wordt nu minder warm maar nog steeds prima! Benieuwd waar jullie nu zijn?