Stirling en Scone

22 mei 2022 - Scone, Verenigd Koninkrijk

Luss - Stirling 68 km

Whitches Craig Camping and Caravan park

17 mei t/m 19 mei

Vanuit de verte zien we de herkenningspunten van Stirling, de William Wallace toren en het kasteel, al liggen. Stirling heeft een belangrijke rol gespeeld in de oorlogen tegen Engeland. Hoewel het niet echt ons soort film is, hebben we de avond voor vertrek uit Nederland Braveheart  gekeken. Dat vertelt het verhaal de overwinning van William Wallace als aanvoerder van de Schotten op de Engelse koning rond 1300. Later hakte hier de Schotse koning Robert de Bruce de Engelsen in de pan. De standbeelden van beide heren komen we tegen op onze rondwandeling door Stirling. Wallace torent zelfs met een groot monument boven de stad uit. We lopen de stad door naar het kasteel. De terugweg gaat via een indrukwekkend kerkhof bij de kerk of The Holy Rude. We sluiten af met een drankje in de pub.

Het Forth and Clydekanaal ten zuiden van Stirling is 56 km lang en het grote verloop wordt geregeld met 36 sluizen. Het is in 2002 verbonden met het Union kanaal door het Falkirk Wheel, een wonder van techniek. Roterende schoepen verbinden de kanalen op verschillende niveaus met wielen. Een schip vaart onder in een bak met water en wordt zo draaiend naar boven getild. Zie ook de video.

Een paar kilometer verderop staan de Kelpies, twee 30 meter hoge sculpturen van paardenhoofden, ook al zo’n mooi stukje techniek. Het is een eerbetoon aan de paardenkracht die vroeger in dit deel van Schotland gebruikt werd. Je voelt je wel heel klein als je er naast staat.

We sluiten onze tour af met een bezoek aan het dorpje Culross aan de kust ten noordwesten van Edinburgh. Ooit was het een bloeiend dorp met mijnen en handel. Het raakte in de 19e eeuw in verval. Nu is het gerestaureerd en een prachtig pittoresk dorpje.

Stirling-Scone 65 km

Scone Camping and Caravan park

19 mei t/m 23 mei

Naast de camping ligt het grote in gregoriaanse bouwstijl gebouwde Scone Palace aan de rivier de Tay. Hier werden beroemde Schotse koningen gekroond, zoals Macbeth and Robert the Bruce. Het wordt omgeven door prachtige tuinen en mooie bossen. Theo en Wil bezoeken de tuinen en maken daar een wandeling langs o.a. the Kitchen Garden, het Pinetum. Het is afwisselend strak aangelegd en even laten lopen we over een bospaadje langs een stroompje. Rondom het paleis staan eeuwenoude grote bomen en lopen de pauwen parmantig rond. Het is onze eerste echte zonnige warme dag. Helma en Pieter gaan golfen op de baan in Scone.

Iets verderop langs de rivier ligt Perth, waar we een wandeling maken.  Aan weerszijden van de rivier is veel groen. Aan de ene kant liggen een aantal mooie parken, waaronder een fraaie heidetuin, onderhouden door vrijwilligers. Aan de andere kant is veel ruimte gemaakt voor sport o.a. met een golfbaan en rugbyvelden. Het is hier fijn wandelen. De stad is echter niet het bezoek waard volgens ons. Veel achterstallig onderhoud en ook in het centrum is  heel veel winkelleegstand.

Theo heeft zich ontpopt als een volleerde linksrijder, daarom is hij op onze tripjes de privé chauffeur. Zo ook op een dag naar de oostkust naar Dundee en St Andrews. We starten in het V&A design museum, een schitterend modern gebouw in de vorm van een schip. Aan de buitenkant veel beton en binnen veel hout. Het laat Schots design door de tijd heen zien, van ontwerpen van ijzeren versieringen, wollen kleding tot gerecycled bouwmateriaal. Vanuit het café heb je uitzicht op de rivier de Tay met de spoorbrug aan de ene en de autobrug aan de andere kant. Later lopen we langs de rivier om de lange bruggen beter te bekijken. Naast de spoorbrug ligt nog de oude fundering van de eerste brug die met trein en al een jaar na gebruikname in 1879 is ingestort. Met de auto rijden over de brug we naar St Andrews. Het eerste wat je ziet zijn de vele golfbanen. Op de oudste, de Old Course vindt jaarlijks de Open Championships plaats, waar de beste golfers ter wereld samenkomen. Er lopen wandelpaden over de baan, een medewerker houdt in de gaten of je door kan zonder gevaar. In het prachtige oude statige Old Course hotel genieten we met uitzicht op de banen van een heerlijke afternoon tea: sandwiches, scones met clotted cream en diverse zoetigheden, zo heerlijk Engels. Na afloop bezoeken we de ruïne van de oude kathedraal, ooit de grootste van Groot Brittannië en verwoest tijdens de beeldenstorm. Helaas is het slechts te zien van achter bouwhekken vanwege restauratie. Theo klimt nog wel op een muur om over het hek te fotograferen. Ook van het kasteel, de residentie van bisschoppen is slecht een ruïne over.

Bij Pitlochry, ten noorden van Perth beginnen de Highlands. Theo en Wil parkeren de auto in het gezellige, levendige toeristenplaatsje en beginnen een wandeling bij de grote stuw en waterkrachtcentrale in de rivier de Tummel. Er is ook een vistrap zodat de zalm toch stroomopwaarts kan zwemmen. De vistrap bestaat uit 34 aparte bassins, waarbij elk bassin 50 cm hoger ligt dan de vorige. De totale afstand is 310 meter. We maken een wandeling langs de beboste oevers van het door de stuw onstane meer. Daarna rijden we naar Queen’s view, een prachtig uitzicht op Loch Tummel, het lievelingsplekje van koningin Victoria. Het is inderdaad adembenemend. De zon komt net door en geeft ons uitzicht op de bergen van Glencoe. Via de andere kant van het meer rijden we over een zeer smal weggetje weer naar de hoofdweg richting Perth.

Helma en Pieter bezoeken een Engelse zondagsmarkt  in Errol. De verwachtingen zijn  hoger dan de werkelijkheid. De zwarte markt in Beverwijk is er geweldig bij. Daarna gaan ze naar Dundee om een bezoek te brengen aan de Discovery. Een onderzoeksschip uit 1900. Dat is meer de moeite waard.

Morgen gaan we naar het westen naar Fort William.

1. Nelleke:
    22 mei 2022
    Die sluizen zullen wel imposant zijn , die paardenhoofden iig zeker! Het ziet er nog mooi groen uit daar. Hebben jullie Edinburg overgeslagen? Ben benieuwd naar Fort William. Daar ooit 2 mooie wandelingen gemaakt ( en een winterjas gekocht 😅 in een van de vele outdoorwinkels.
    Groetjes, Nelleke
  2. Wil:
    22 mei 2022
    Nee hoor Edinburgh staat gepland voor de terugweg
  3. Monique:
    24 mei 2022
    Ziet er mooi uit de Golfcourse. Echt Engels de high tea.
    Pitlotchry is zeker een leuk plaatsje. Wij hebben daar ook nog een whisky distilleerderij bezocht, was bloedheet daar binnen en een weeïge geur.
  4. Truus:
    24 mei 2022
    Dank voor het reisverhaal en de bijzondere 📸 fotoreportage, heel mooi. Heel veel vakantieplezier.
  5. Cees Leijte:
    24 mei 2022
    Wat een mooi uitgebreid reisverhalen! Mijn complimenten Wil. De video van het Falkirk Wheel geeft mooi weer hoe met het niveauverschil in Schotland heeft opgelost.