Yorkshire Dales

11 mei 2022 - Skipton, Verenigd Koninkrijk

Kingston upon Hull - Coniston Cold, Skipton 152 km

Camping Pot Haw Farm

8 mei t/m 12 mei

Om te kamperen op de meeste campings in Groot Brittannië moet je lid zijn van een camping club. Deze geven hoge kortingen op eigen grote campings, maar hebben ook kleine ( boeren) campings gecertificeerd voor 5 plaatsen. Onze eerste stop is zo’n kleine camping, middenin de groene heuvels waar de schapen grazen in de beschutting van stenen muurtjes. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse. Na het installeren van de caravan gaan we naar Malham, een ritje van een half uur over smalle weggetjes door een idyllisch landschap. In Buck Inn genieten we van de Sunday Roast, één van de dingen die je in Engeland gedaan moet hebben. Bij dit gerecht wordt behalve geroosterd vlees, ook geroosterde aardappelen, Yorkshire pudding, aardappelpuree, jus en groente geserveerd. Een hele maaltijd, waar je voor de rest van de dag genoeg aan hebt.

Een ruigere kant van de Dales, de hooggelegen heidevelden zonder bomen, zien we tijdens een wandeling bij Ingleton Falls. We volgen een pad langs zes watervallen. Eerst lopen we door bos om later uit te komen op de kale hoogvlakte. Daarna volgt het pad een andere rivier met de rest van de watervallen. Het klimmen en dalen over soms rotsachtige paden en trappen is de moeite waard. De fotomomenten zijn een goed excuus om even bij te komen. We sluiten de wandeling af in een kleine, gezellige pub.

In het hart van de Dales ligt het stadje Hawes. We rijden er door de groene heuvels naar toe.  Geen huizen, maar overal schapen. De smalle wegen zijn net breed genoeg voor één auto, dus geen moeite om hier links te rijden. Wel even opletten dat je de uitwijkplaats links neemt bij een tegenligger. In Hawes lopen we door het stadje met een kleine markt. We komen erachter dat je in een pub, hoe gezellig ook, beter geen koffie kan drinken. In Hawes is ook de Wensleydale Creamery, een kaasmakerij van culinaire kazen. Na wat proeven, kopen we kaas. In het café eten we een Ploughman’s lunch, oorspronkelijk de lunch van een een ploeger. Het is een koude maaltijd met brood, kaas en chutney met soms wat andere toevoegingen. Hier ontbreekt natuurlijk de eigen kaas niet, vooral die met cranberry vinden we erg lekker. Via het Ribblehead Viaduct, het langste en beroemdste viaduct op de lijn Carlisle - Settle, rijden we terug naar de camping.

Helma en Pieter brengen een bezoek aan Skipton en maken een wandeling door de kasteeltuin, Theo en Wil gaan nog een keer terug naar Malham om te wandelen. Na een nacht regen is het droog, de zon komt wat door. De harde wind blaast de paden droog, zodat het niet glad is. Vanaf het bezoekerscentrum lopen we langs de rivier naar de waterval Janet’s Foss. Onderweg worden we ingehaald door jongelui. Tot onze verrassing zien we ze bij de waterval zwemmen. Met een buitentemperatuur van 12°C doen we ze niet na. Via heel veel hekjes komen we uit bovenop een leisteenplateau. Dat is springen van steen naar steen. De afdaling gaat met een lange trap naar de onderkant van de steile rots.

Morgen gaan we naar Schotland.

1. Monique Smit:
    11 mei 2022
    Leuk om je verslag te lezen, Wil. Jullie maken een mooie reis! Foto's zijn ook wondermooi!
  2. Marijke:
    12 mei 2022
    Geniet van jullie reis door het prachtige Schotland . En natuurlijk ook genieten van de nieuwe caravan en ‘s avonds heerlijk chillen op de comfortabele bank!
  3. John en Pauli:
    12 mei 2022
    Hallo Theo en Wil,
    Wat een mooie plaatjes hebben jullie geschoten! Leuk om naar te kijken. We hebben hier op het moment lekker weer, zo te zien jullie ook. Geniet van al het moois
  4. Marga:
    13 mei 2022
    Veel plezier in Schotland! Mooie wolken waar de zon doorheen schijnt… echt prachtig!
  5. Annemarie van Kessel:
    13 mei 2022
    Heel mooi Engeland en mooie sfeer foto's, leuk om te lezen. Zijn jullie langs Hadrians Wall gereden? op naar prachtig Schotland.
  6. Wil:
    17 mei 2022
    Dat waren we van plan vanaf de camping die niet door ging. We gaan het nu op de terugreis proberen.