De reis naar Portugal

11 maart 2015 - Ourique, Portugal

Na een voorspoedige eerste dag, op een klein oponthoud bij Parijs na, bereikten we het Loire gebied. Het was prachtig weer, 20°C. Toen we door Amboise reden, zagen we veel mensen langs de Loire lopen. Dat voorbeeld hebben wij gevolgd, het was een prachtige wandeling. Daarna hebben we in de zon op een terrasje gezeten. Aan de overkant was het óók nog een drukte bij de kunstijsbaan op het plein.
Ons hotel ligt iets ten zuiden van Tours. Het is een Ibis Styles, een gerestyled Novotel. Het thema 'natuur' was erg ver doorgevoerd. Het leek een beetje op de verandering in het voormalige programma 'In Holland staat een huis'. Alleen het kunstgras ontbrak nog. Het was wel een vrolijk geheel.

Maandag begon de dag heel mistig, maar voorbij Bordeaux werd niet alleen de omgeving veel mooier, maar ook werd het steeds zonniger. De verrassing kwam toen we na heel veel tunnels de Rioja in reden: wijngaarden omgeven door besneeuwde bergen. Het plaatsje waar we logeren maakt het plaatje compleet. We logeren in Posada de Sajazarra in Sajazarra. Een mooi oud huis, geheel in oude stijl ingericht, werkelijk schitterend. Het plaatsje zelf is een en al rust, met een oud kasteel als middelpunt. De eigenaresse van de posada vertelde dat het kasteel privé eigendom is van de distributeur van de Coca Cola in Spanje. Dus als we een colaatje drinken, spekken we het kasteel, niet het dorp. Daarom gaat onze voorkeur uit naar een glas Rioja.
's Avonds hebben we heerlijk gegeten in het enige restaurant van het dorp. De bar was druk, maar wij waren de enige gasten om te eten. Toch werd alles gedaan om het ons naar de zin te maken. Het haardvuur lekker opgestookt en ons rustig laten eten.

Dinsdag voerde de reis door een mooi gebied. De snelweg was erg rustig. Voor de afwisseling  zijn we in de Extremadura van de snelweg afgegaan en zijn we een stuk binnendoor gereden. Bij een stuwmeer in de Taag hadden we een stop. Daar werden we getrakteerd op een privé concert van verschillende soorten kikkers, terwijl we een prachtig uitzicht hadden over het meer. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 25°C.
Het laatste stuk door Spanje was een kleurrijk schouwspel: allemaal fruitbomen volop in bloei. Een beetje te vergelijken met onze Betuwe, maar hier zijn de boomgaarden veel en veel groter.
We slapen net voorbij Elvas in een hotel. Net buiten de drukte. We hebben voor het eten nog een wandeling gemaakt door de wijngaarden. Elvas bezoeken we de komende tijd nog een keer als we hier in de buurt kamperen.

Woensdag was het nog een korte naar Ourique. We kwamen langs Viana do Alentejo, waar Hans en Roswita wonen, die we in het najaar hebben ontmoet. Daar hebben we een gezellige koffiestop gehad. Toen we weggingen werden verrast met sinaasappels uit hun tuin en eendeneieren van de buurman voor een heerlijke omelet. Om half 2 reden we de camping op. Onze caravan stond al klaar op een heel mooi plekje. We hebben het hoogst nodige uitgepakt en daarna nog van de zon genoten. Het was 24°C, uitzonderlijk warm voor deze tijd van het jaar.

1. René en Ancilla:
    11 maart 2015
    wat fijn, voor jullie goed over gekomen dus, heerlijk veel mooi weer hierheen sturen, ik krijg kippenvel als ik dit lees!!!! Prachtig verhaal, en voor jullie fijne tijd daar, groeten René en Ancilla
  2. Pauli en John:
    Ha Theo en Wil,
    Jeetje, jullie starten de reis mooi op! Het klinkt geweldig allemaal.
    Owwwwww en die temperaturen klinken heerlijk☀️☀️☀️

Groetjes, Pauli en John
  3. Ria van Kilsdonk:
    11 maart 2015
    Hoi Theo en Wil,Wat een heerlijk begin,fijn dat jullie bij jullie caravan zijn en vooral doorgaan met genieten,groetjes Ria
  4. Nelleke:
    15 maart 2015
    Ik heb onder foto's gereageerd zie ik nu. Mooie foto's, tevreden met de camera?
  5. Miriam:
    16 maart 2015
    Wat fijn dat de reis zo voorspoedig is verlopen. Dat voorspelt veel goeds voor de komende maanden. Geniet ervan!