Kalmar - Stockholm - Uppsala

11 mei 2016 - Håbo, Zweden

Ystad - Kalmar 302 km
Camping Rafshagsudden
5 mei - 8 mei

Om 9 uur zijn we van de camping vertrokken. Na een uurtje rijden waren we bij Stenshuvud National Park. De grote parkeerplaats was nagenoeg leeg, plek genoeg voor de caravan. We hebben een prachtige wandeling gemaakt in dit loofbos gelegen op een heuvel aan de Oostzee. Een tapijt van witte bosanemonen, begeleid door het gezang van vogels , mooie doorkijkjes naar de zee en dit alles met een strakblauwe lucht. We hebben genoten. Het werd steeds drukker, iedereen ging er met picknickmanden op deze Hemelvaartsdag op uit. Terug bij de auto was de parkeerplaats helemaal vol.
Daarna zijn we langs de kust verder gereden door een schitterend landschap.
De rest van de reis ging over de E22. Dat klinkt als een snelweg maar is grotendeels 3- baans met af en toe een dorpje waar je 30 km/u mag.
De camping ligt op een paradijselijk plekje: op een schiereiland boven Kalmar. We hebben zeezicht op allemaal kleine eilandjes. Fijn is dat de camping nog niet zo druk is.
's Zomers zal het hier wel anders zijn.

Vrijdagochtend hebben we heerlijk bij de caravan genoten van de zon, terwijl de was snel droogde door het windje. Na de lunch hebben we Kalmar Slott bezocht. Dit verdedigingsfort was door de verschillende oorlogen afwisselend in handen van Zweden en Denemarken, net zoals het zuiden van Zweden lang in bezit van de Denen was. Toen het eenmaal definitief in handen van de Zweden was, werd het omgebouwd tot een Renaissance kasteel. Ook is het een periode een vrouwengevangenis geweest.

Zaterdag zijn we naar Öland geweest. Öland is  een eiland voor de kust van Kalmar, verbonden met eens de langste brug van Europa. De noordkant van het eiland hadden we een aantal jaar geleden al een keer bezocht, daarom nu de zuidkant. Dat is een 260 km2 groot steppengebied  met hier en daar een struik op  kalksteengrond: Stora Alvaret. Het staat op de Werelderfgoed lijst.
Eerst hebben we een oude steen met runetekens bezocht en daar aan de kust door een natuurgebied een wandeling gemaakt. Toen we op een vlonder door het hoge riet liepen, hoorden we daarin iets bewegen. Eenmaal bij de zee zagen we het: een kudde koeien, bang voor ons, liep zo de ondiepe zee in, en nog ver ook. ( zie foto).
Daarna hebben we een wandeling gemaakt op de Alvaret. Gelukkig scheen de zon weer volop en was er weinig wind. Het kan hier erg spoken. Je raakt ook snel gedesoriënteerd , maar de steenmannetjes wezen ons de weg.
Öland is ook een vogelparadijs. We zagen veel spotters met enorme telelenzen.
Voor de liefhebbers van Scandinavische thrillers: de boeken van Johan Theorin spelen zich op dit eiland af.

Kalmar - Skokloster 460 km
Camping Skokloster
8 mei
We besluiten niet op de stadscamping van Stockholm te gaan staan. Dat zou zonde zijn van het mooie weer. We staan nu tussen Uppsala en Stockholm in, weer aan een prachtig meer. Van hieruit kunnen we beide steden bezoeken. De camping is minder dan de vorige, bijna alleen vaste gasten en wat achterstallig onderhoud, maar wel schoon. Omdat het zondagavond was, zagen we ze een voor een vertrekken. Wij hebben weer een uniek plekje met machtig mooi uitzicht.
9 mei
Hier heb je echte stilte. En wat is heerlijker dan ontbijten in het zonnetje met zicht op het meer? We genieten volop nu het nog steeds mooi weer is. Daarom zijn we naar Drottningholm geweest. We zijn al verschillende malen in Stockholm geweest, maar dit stond nog steeds op ons wensenlijstje. Het paleis waar koning en koningin wonen, aan het Malärenmeer is een plaatje. Het koninklijk paar woont in een zijvleugel van het barokke slot en het andere deel kan je bezoeken. De tuinen zijn een schitterend aangelegd. We hebben hier na het bezoek heerlijk gewandeld en ons picknickkleedje uitgespreid. Het was inmiddels 26°C.

10 mei
De volgende dag zijn we met de trein naar Stockholm geweest. Het station is hier 20 km vandaan en met een dagkaart kunnen we zowel naar als in Stockholm met het openbaar vervoer reizen. Dit was ons 3e bezoek aan Stockholm, het blijft een mooie stad. 's Ochtends hebben we door de stad gewandeld, o.a. door Gamla Stan, de oude wijk. 's Middags zijn we naar de familievoorstelling van het Eurovisie songfestival geweest. Het is eigenlijk de derde generale repetitie. Het was leuk om mee te maken en te zien hoe alles wordt klaar gemaakt voor de live uitzending. Het blijkt dat de Green Room in de zaal is,  zodat  iedereen de artiesten kan zien wachten. We hadden plaatsen boven aan de zijkant, maar omdat het niet druk was, mochten we meer beneden zitten met beter zicht op podium . En natuurlijk was het leuk om Douwe Bob op te zien treden. We weten nu inmiddels dat hij door is. Op naar de finale, maar dan gaat onze reis al verder.
Op de terugweg in de trein hadden we een leuke ontmoeting met een Nederlandse mevrouw, die al 25 jaar in Zweden woont.

11 mei
Toen we gisteravond op de camping kwamen, waaide er een harde koude wind. Gelukkig is de wind nu minder, maar de temperatuur is ondanks de zon flink gedaald. Niet zo erg voor ons bezoek aan Uppsala. Uppsala is de oudste universiteitsstad van Zweden met de grootste domkerk van Zweden. Het roze Slott, dat boven de stad uittorent was eerst een verdedigingsfort van koning Vasa, de 1e koning van Zweden. In één van de kapellen van de kerk is zijn graf.
Uppsala is ook de stad van Linnaeus , botanicus en arts. Hij is bekend door de naamgeving van planten. Wij kennen naam van de Linnaeushof. Het blijkt dat hij in Heemstede in een particuliere tuin heeft gewerkt, terwijl hij les gaf aan de universiteit van Harderwijk. Haha, we dachten dat die alleen bestond door professor Fetze Alsvanouds van het Klokhuis, blijkt deze universiteit dus echt bestaan te hebben.
Net buiten Uppsala hebben we de grafheuvels uit de 6e eeuw en het 12e eeuwse kerkje van Gamla Uppsala bekeken.
Morgen gaan we weer een stuk noordelijker naar de Högakusten.

1. Ien Broekhuijse:
    11 mei 2016
    Leuk weer jullie avonturen te lezen. Onderhoudend geschreven, foto's van bezienswaardigheden zijn heel mooi en ook leuk foto' s van jullie te zien. Het plezier straalt ervan af.
    Bedankt. Tot de volgende keer!
  2. Ben en Liesbeth:
    11 mei 2016
    Wat een leuk verhaal hebben jullie weer geschreven en superleuk dat jullie de familievoorstelling van het Eurovisie songfestival hebben meegemaakt. Nu op naar de Högakusten en hopen dat jullie daar ook mooi zonnig weer hebben.
    Groetjes Ben en Liesbeth
  3. Tijmen:
    12 mei 2016
    Vanuit de camping: veel plezier nog! Leuk allemaal! Mooie foto's!
  4. Pauli en John:
    Ha Theo en Wil,
    Wat een bezienswaardigheden gezien alweer! Mooie foto's geschoten zodat je een goed beeld hebt van wat jullie schrijven. Erg leuk. Hier t weer erg lekker ook op t moment. Goede reis verder
  5. Miriam:
    12 mei 2016
    Wat een mooie foto's en wat fijn om te lezen dat jullie zo genieten!
  6. Elise:
    13 mei 2016
    Het is weer genieten om jullie verhalen te volgen en foto's te zien!
    Trouwens hier in de straat genieten we van jullie prachtige blauwe regen, die ook nog eens heerlijk ruikt...toch leuk voor de achterblijvers ;)
  7. Gerdien van Kesteren:
    17 mei 2016
    Leuk om weer te lezen wat jullie zoal bekeken hebben. Wat zullen jullie genieten. Veel te zien en ook te ontspannen.