Cadiz, Jerez en Sevilla

28 maart 2017 - La Guijarrosa, Spanje

Ronda - El Puerto de Santa Maria  140 km
Camping Playa las Dunas
22 maart
Het kostte veel moeite om de caravan van de plek af te krijgen. Met de auto konden we de draai niet maken, dus moest het op de mover. Het vervelende was dat er een hoge drempel te nemen viel. Met veel heen en weer gemanoeuvreer en plankjes lukte het uiteindelijk. Volgende keer op een camping met het kiezen van een plek toch maar op letten.
We hebben de bergen achter ons gelaten en de route ging door akkerland, groente en graan op glooiende velden.
We staan op een mooie, zonnige plek op een camping vlak aan een mooi zandstrand in El Puerto de Santa Maria. Dit was vroeger de aanvoerhaven van de sherry. Het was toen een rijke stad met mooie gebouwen.
Op ons fietstochtje naar de supermarkt viel het ons al op dat alles erg verwaarloosd is: grafity op de muren en bankjes aan de boulevard, ingestorte muurtjes en alles overwoekerd met onkruid.
Toen we 's middags de stad gingen bekijken gaf dat hetzelfde beeld. Veel oude, mooie gebouwen waren afgebladderd of nog erger, stonden op instorten. Uit de kerk waar ze prat op gaan, groeien de planten. Veel gebouwen, winkels en  cafeetjes staan te koop. We zijn er maar snel doorheen gefietst en hebben op het havenhoofd op een overdekt terras achter glas in de zon gezeten. De wind waait hard, maar met een trui aan is het met zon wel lekker.
Nu we dit schrijven barst de bui los, maar de afwas is gedaan en we zitten lekker binnen. Gelukkig maar van korte duur.

23 maart
Jerez de la Frontera is beroemd om de paardenrijschool, de Real Escuela,  en de sherry. De Real Escuela geeft 2x per week een paardendressuur show. Wij hadden van tevoren kaartjes besteld. Om 12 uur begon de show, maar we konden al eerder het terrein op. Prachtige tuinen en gebouwen en buitenbakken waar de ruiters en paarden oefenden. De show was geweldig. Het deed ons ook terugdenken aan de tijd dat Gerben, Jorien en Pauline meededen met caroussel wedstrijden. Behalve te paard lieten de ruiters ook te voet de paarden dressuurkunsten vertonen, bv. op de achterbenen staan. We mochten geen foto's maken, daarom hebben we bij de links op dit blog een YouTube filmpje gelinkt.
Naast de Real Escuela ligt de bodega van Sandeman. De keuze voor Sandeman was dus van logistieke aard. Er zijn bodega's te over. We kregen een rondleiding en weten nu hoe de sherry tot stand komt. Daarna konden we 3 sherry's proeven. We hadden inmiddels contact met een Amerikaans stel, uit Florida  en daarmee hebben we de proeverij heel gezellig doorgebracht. Het bleek dat zij ook voor Philips werkt en hij is leerkracht Engels. Reizen naar Europa is voor hen goedkoper dan binnen de VS. Wel Amerikaans tempo: in een week bezoeken ze alle steden in Andalusië.
Er waaide vandaag nog steeds een zeer koude wind en de temperatuur is zelfs voor hier laag.

24 maart
Omdat de wind was gaan liggen en het zonnetje scheen, was het ondanks de 13° toch lekker weer. We zijn naar Cadiz geweest, een half uur varen met de veerboot, die vlakbij de camping vertrekt. We hadden de fietsen meegenomen. Wil had een leuke route gedownload via Wikiloc. Deze ging langs alle bezienswaardigheden.
In tegenstelling tot Santa Maria is Cadiz een mooi, leuke levendige stad. Het historisch centrum hebben we lopend verkend. De kathedraal is vanaf zee al goed te zien en is een prachtig gebouw. Via smalle straatjes met volop kleine winkeltjes kwamen we bij de mercado. Dit gebouw is heel bijzonder, omdat het uit 2 ringen bestaat. Daarna hebben we de Torre Tavira beklommen. Vanaf de toren  hadden we geweldig uitzicht over de stad en de zee. Veel daken van  grote, oude huizen hebben op het dak een uitkijktorentje. De handelaren konden daar vanaf kijken of het schip met hun handelswaar al in aantocht was.
Er is ook een camera obscura: via spiegels zie je de stad geprojecteerd op een ronde schijf. We kregen er uitleg bij. Erg leuk, want je ziet de mensen op straat lopen. Die hebben er geen idee van dat ze 'begluurd' worden.
Daarna zijn we met de fiets verder gegaan over de zeepromenade. In de oude Viña wijk hebben we in straatje met allemaal restaurantjes lekker gegeten. Het was overal nog wel erg stil. Onze terugtocht ging langs veel mooie pleinen met gezellige terrasjes.

El Puerto de Santa Maria - Dos Hermanas  101 km
Camping Villsom
25 maart
Heel veel regen onderweg en bij aankomst op de camping. Gelukkig kom je, als je over provinciale wegen rijdt, veel restaurants tegen waar je de caravan goed kwijt kan en ook leuk een kop koffie kan drinken.
De camping is handig om met de bus naar Sevilla te gaan, maar verder is het maar een krappe bedoening. Voordat we een plekje hadden gevonden dat ons aanstond, waren we een uurtje verder. Nog verkast ook, omdat we toch wel een erg scheve en donkere plek hadden. Nu staan we beter en de zon scheen zowaar 2 uurtjes voordat het weer begon te regenen. We hebben een kort wandelingetje gemaakt om te zien waar de bus naar Sevilla vertrekt.

26 maart
Toen we om 11 uur de bus naar Sevilla namen, was het druilerig, miezerig weer. Na een half uur stapten we uit bij Plaza España. Onze eerste doel was het Real Alcázar, waar al een lange rij stond. Wij zijn dat niet gewend. Alles dat we tot nu toe bezochten, was erg rustig. Het viel ons op hoeveel Nederlanders er in Sevilla voor een weekendtripje waren.
Het Alcázar is een verzameling van paleizen, patio's en tuinen. Heel bijzonder zijn de Moorse elementen. Wij waren vooral onder de indruk van het filligraan stucwerk. Ook de tuinen vonden we geweldig, mede omdat het ophield met regenen en de zon ging schijnen. Tot nu toe is dit het mooiste gebouw dat wij gezien hebben in Andalusië.
Van daaruit hebben we door de Joodse wijk  Santa Cruz gedwaald met een wirwar van nauwe straatjes met overal leuke tapasbarretjes en terrasjes. Onze tapas lunch hebben we daar genuttigd. Sinds ons bezoek aan de sherry bodega drinkt Wil daarbij een glaasje fino, droge sherry. Theo houdt het bij de rode wijn.
Van daaruit naar Casa Pilatos, ook al zo'n mooi gebouw in de Moorse stijl met opnieuw prachtige tuinen.
Voordat we de Kathedraal gingen bezoeken, hebben we kaartjes voor een flamenco show voor de maandagavond gekocht. In het centrum van de stad was het, ondanks dat de winkels gesloten waren, een gezellige drukte.
De kathedraal was ook erg indrukwekkend. Het is de grootste gotische kerk ter wereld.  Wat een afmetingen en pracht! Ook staat hier de tombe van Columbus. Of hij er in ligt is niet bewezen. De kathedraal is gebouwd op de plek waar vroeger een moskee stond en de minaret is de toren naast de kathedraal, de Giralda. Deze honderd meter hoge toren zijn we opgelopen. Er is geen trap, maar je loopt op een hellend vlak langzaam omhoog. Een stuk minder vermoeiend dan traplopen! Om half 8 ging de bus weer richting camping. Inmiddels regende het weer.

27 maart
Er is veel regen gevallen, ook tijdens ons bezoek aan Sevilla vandaag. We hebben eerst Plaza de España bezocht. Dit is de Spaanse bijdrage aan de wereldtentoonstelling van 1929. Een overzicht van alle Spaanse provincies op azulejos, over elk provincie is een historisch tafereel. Ook alle zuilen zijn van keramiek. Toen er daarna een bui losbarstte, zijn we het universiteitsgebouw ingevlucht. Daar op de patio geschuild. Het gebouw is een oude tabaksfabriek. We verbaasden ons dat ze vroeger zo'n mooi gebouw neerzetten voor een fabriek
Daarna naar het Plaza Mayor waar een modern bouwsel is verrezen in de vorm van een soort reuzepaddestoelen. Heel apart om te zien. Daaronder is de markthal gebouwd, maar deze viel tegen. Weinig variatie in aanbod en veel kraampjes waren gesloten.
Ons bezoek aan het museum Baile Flamenco was erg interessant. In dit interactieve museum wordt de achtergrond van de flamenco uitgelegd. Om half 8 was de show, die we geboekt hadden, in het cultureel centrum Casa de la  Memoria. Hier worden nog authentieke shows gegeven door jonge dansers en muzikanten. Het was geweldig! Je kan niet begrijpen hoe deze dansers zo snel hun voeten op een ritme kunnen bewegen. En alles gaat in hetzelfde ritme: het dansen, gitaar, klappen, voetenwerk. Fantastisch!
Weer op straat was het een drukte van belang met Spanjaarden die voor een drankje en hapje de stad in gaan. Ook veel hardlopers. Als wij over naar bed gaan denken, begint hun avond pas.
We hebben vlakbij de kathedraal nog gegeten . Na een lange dag waren we om half 11 terug op de camping. Het was haast eng hoe hard de bus reed.

Het weer is verbeterd en we staan heerlijk op het platteland tussen de olijfboomgaarden vlakbij Córdoba

1. René en Ancilla:
    28 maart 2017
    Het blijft genieten van jullie mooie verhalen en Spanje , veel plezier nog verder !
  2. Petra en Luc:
    28 maart 2017
    Hele leuke verhalen en prachtige fotoos. En wat de sherry betreft...ach...we proeven graag. Hier net enkele hele mooie zonnige dagen beleeft. In de ochtend was het 4 grd op de fiets, brrr..
    Fijne reis nog verder, hart groeten, petra en luc
  3. Peter en Germa:
    28 maart 2017
    Bekende plaatsen voor ons. Wat een prachtig gebied is het toch. We krijgen heimwee bij de foto's.... jammer dat het weer tegenzit. Hier is de lente echt begonnen.
    Groeten van ons 2tjes
  4. Marijke:
    29 maart 2017
    Prachtige verhalen weer van jullie. Wij zijn eerder ook in Andalusië geweest, net als het Amerikaanse echtpaar in 1 week alles zien maar....we zijn nog een keer opnieuw gegaan want er was zoveel te zien en te bewonderen.
    Deze week zitten we op Sicilië waar we een rondreis doen. Een aanrader voor jullie als je er nog nooit geweest bent. Gelukkig hebben wij geen last regen gehad maar alleen in de zon is het lekker. Er waait steeds een frisse wind. Gisteren in de bergen was het 's morgens slechts 5graden maar vandaag aan de kust een stuk warmer.
    Ik wil jullie ook nog graag vertellen dat wij eenzelfde soort ervaring hebben gehad als jullie hadden op je vorige reis toen jullie meenden een wolf te hebben gezien. Welnu, wij waren op weg naar de Etna - waar overigens op dit moment nog flink geskied wordt - toen we in het bos een 'wolf' ontwaarden. Dus meteen foto's gemaakt en gelukkig konden we de 'wolf' zelfs nog van dichtbij fotograferen! En toen bleek.....dat de 'wolf' een halsband droeg! Ik moest toen aan jullie verhaal denken!
    Genieten jullie nog maar even van jullie reis, heel veel plezier.
    Groetjes Marijke
  5. Jelma:
    29 maart 2017
    Dat is ook toevallig! Wij zijn nu met twee vriendinnen in Sanlucar de Barrameda.
    Prachtig hier he.
  6. Pauli en John:
    31 maart 2017
    Wat een hoop gezien weer! Leuk al die contrasten die jullue zien. Hier is t zonnetje er regelmatig bij, lekkere temperaturen! Dank voor mijn verjaardagskaart, perfect in time deliverd:-) we hebben een heerlijk weerkend gehad met pauline, gerben en de jongens. Fijne reis verder