De Cotswolds

9 mei 2023 - Chipping Norton, Verenigd Koninkrijk

Dit voorjaar maken we een rondreis van 7 weken door Zuidwest Engeland en Wales. We zijn weer lid van de Camping and Caravanning Club. Deze organisatie geeft korting voor ouderen en in het voor- en naseizoen. We vinden het weer leuk als jullie ons volgen.

Houten - Manningtree 120 km

Stranger’s Home Camping

5 t/m 6 mei.

Met de dagboot varen we om 14.15 uur van Hoek van Holland naar Harwich. Doordat er weinig mensen aan boord zijn, kunnen we heerlijk in de lounge lezen en een spelletje doen. Wel een heel verschil met 50 jaar geleden. Beiden zijn we toen via deze route naar Londen gereisd, een hele zit op toen harde banken. Met een uur tijdsverschil arriveren we om 20.00 uur in Harwich. Vandaar is het 25 minuten rijden naar de enige camping in de buurt. De nieuwe eigenaar heeft waarschijnlijk met dit in zijn gedachte, de overnachtingsprijs ten op zichte van vorig jaar bijna verdubbeld: van £25 naar £35. Makkelijk verdiend, want de meesten gaan de volgende dag weer verder.

Manningtree - Chipping Norton 220 km

Chipping Norton Camping and Caravanning Club Site

6 t/m 10 mei

Net als in Nederland is het weer erg wisselvallig. Met regen rijden we naar de Cotswolds met op de BBC radio het verslag van de Coronation. Op de  camping worden we weer hartelijk ontvangen. We maken gebruik van de uitnodiging en toasten ‘s middags, getooid met een kroon samen met andere camping gasten op King Charles.

Wanneer het wat droger wordt, rijden we naar de Rollright Stones, een steencirkel en een grafmonument van 3800 VC, net buiten Chipping Norton. Op onze korte wandeling klimmen we weer over de eerste hekjes en lopen we door de weides met schapen.

Na regen komt zonneschijn. De volgende dag is het heerlijk weer. Met de auto maken we een tour door de Cotswolds. Prachtig rijden we door de glooiende heuvels die er met de zon erop  heel anders uitzien. Onderweg komen we door idyllische dorpjes met huizen gebouwd met de kenmerkende Cotswold mergelsteen. De eerste bestemming is Badbury Hill, een beboste heuvel waar in april en mei grote velden boshyacinten bloeien. We zijn niet de enigen. De Engelsen trekken er dit lange vrije weekend massaal op uit en ook staat er al een bus met Aziaten. De parkeerplaats is vol, maar verder langs de weg vinden we gelukkig een plekje. De boswachters zijn druk met mensen uit de perken te sturen. Net als bij de tulpenvelden in Nederland worden de bordjes genegeerd om toch maar de mooiste selfie te maken.

De volgende stop is Cotswolds Waterpark, een gebied van 40 vierkante mijl met 120 meren en moerassen die ontstaan zijn door de winning van mergel. Er is veel recreatie, maar ook nog ruimte voor de natuur. We halen onze fietsen van de auto en volgen een onverhard pad. Dat is met de regen van de afgelopen weken erg modderig, daarom fietsen we later een uitgezette route over verharde wegen langs het water en over boerenweggetjes. Alle toeristen zitten bij de horeca en in het gebied komen we weinig mensen tegen. Een heel verschil met onze laatste bestemming, het zeer toeristische dorpje Bibury, met de beroemde huisjes op Arlington Row. Door het hele dorp een chaos van geparkeerde auto’s. Uiteindelijk vinden we buiten het dorp een plekje en achter langs de bebouwde kom wandelen we over een public path, een voetpad door de weide naar het dorp. Na een drankje bij de pub, wordt het wat rustiger en lopen we door het dorp weer terug naar de auto. Op de camping genieten we nog even buiten van de zon.

De volgende dag wachten we tot het droog is en om een uur of twaalf rijden we naar Stow-on-the-Wold, een oud marktstadje. Midden op het plein staat een groot kruis  en er is een mooie kerk. Verder zijn er veel leuke winkeltjes en horeca gelegenheden. Over een paar dagen is de jaarlijkse paardenmarkt. De volgende stop is Bourton-on-the-water, het Venetië van de Cotswolds. Door het dorpje loopt de rivier met daarover een aantal bruggen. Om ze mooi te  fotograferen is echter een probleem. Ook hier komen de bussen met Aziaten en zij nemen ruim de tijd om selfies in alle standen te nemen op de brug. Het is ons niet gelukt een brug zonder mensen te fotograferen. We maken een wandeling door het buitengebied met hier ook weer veel water. Door de regen moeten we soms hink stap sprong door de modder, maar later worden door het lopen op gras de schoenen weer schoon. Na afloop genieten we van een Cream Tea, thee met een scone met room en jam. Het regent inmiddels weer en bij Broadway Tower, het hoogste kasteel van de Cotswolds zit de lucht helemaal dicht. Geen uitzicht op Wales dus. Na een snelle stop voor een foto, die Wil later wat bewerkt,  rijden we terug naar de camping.

Ruim op tijd verlaten we de camping om op tijd te zijn voor de besproken stadstour in Oxford. Maar dan is er een file. We kiezen voor de alternatieve weg m.b.v. Google. Tot onze verrassing staan we ineens voor een oude tolbrug waar we £5,00 contant moeten betalen. Op de Park &Ride nemen we de bus naar de stad. Maar helaas rijdt deze maar twee haltes omdat de brug gesperd is vanwege wegwerkzaamheden. We gaan de rest lopen en moeten er nog flink de pas in zetten. De groep is niet groot, maar we zijn de enigen met Engels als 2e taal en de gids ratelt erop los. Ondanks het verzoek langzamer en duidelijk te spreken ( Oja, dat is mijn leerpunt ), gaat hij in hetzelfde tempo verder.  Zonder gids kom je de grote universiteiten niet in, maar met de tour viel dat ook erg tegen. Het was niet zoals beloofd.  De universiteit van Oxford is samen met Cambridge de oudste universiteit van Engeland. Het bestaat niet uit één campus maar uit 39 colleges. Een college is vaak gebouwd rond een grasveld waar docenten en studenten intern verblijven. We kennen ze allemaal van de films van  Morse en Harry Potter. Daar is ook het oudste les lokaal Divinity School van bekend. Na de tour komt de zon door en kunnen we lekker lunchen op de binnenplaats van  de historische pub Turf Tavern, die we lopend door smalle steegjes bereiken. We lopen daarna langs andere Colleges en maken een wandeling over Christ Church Meadow langs de rivier met over het grasveld uitzicht op Christ Church en andere colleges. Op de rivier zien we punters en waterfietsen. Het voelt heerlijk zomers aan.

Morgen gaan we zuidwaarts naar New Forest.

1. Pieter:
    9 mei 2023
    Wil en Theo, begin van jullie tour is al prachtig dat belooft nog wat.
    Mooi verslag ga zo door dan genieten we er ook nog van .
    Groetjes H&P
  2. Monique:
    10 mei 2023
    Weer een mooi verslag en mooie foto's. Hele fijne reis
  3. René en Ancilla:
    11 mei 2023
    We kijken weer mee, naar jullie avonturen ! En hebben hier in Eesergroen , bij Lucy s inn een echt Engelse hightea gehad , met oa Victoria sponse cake ! De eigenaresse is Engels , en in t hotel hebben ze nu Oekraïners zitten ! Zeer gastvrij!