Stonehenge, Jurassic Coast en New Forest

13 mei 2023 - Verwood, Verenigd Koninkrijk

Chipping Norton - Verwood 175 km

Verwood Camping and Caravanning Club Site

10 mei t/m 14 mei

Onze camping ligt op de grens van Dorset en Narionaal Park New Forest. In de omgeving zijn ook mooie wandelingen te maken.

Om op tijd op te staan is geen straf als de zon volop schijnt. Om 10 uur hebben we kaartjes voor Stonehenge, ongeveer 45 minuten rijden, geboekt. We hopen er zo voor de grote massa te zijn. Bij aankomst stappen we gelijk in de pendelbus die ons van het bezoekerscentrum naar de stenen brengt. Terwijl we luisteren naar de van te voren geïnstalleerde app, lopen we rond. Wat een indrukwekkend grote stenen en wat ongelooflijk knap dat ze dit 5000 jaar geleden hebben gemaakt. Terug lopen we door de weide langs de ook aanwezige grafheuvels. We zien fantastische wolken partijen, waar af en toe wat regen uitkomt.

In de auto op weg naar Salisbury boeken we online tickets voor de kathedraal. Deze kathedraal is in 1200 gebouwd in 80 jaar tijd. De toren, met 123 m de hoogste van Engeland is er later bij gebouwd. De kerk op zich is al prachtig, maar wat het bezoek extra leuk maakt zijn de vele vrijwilligers die op diverse plekken uitleg geven en de verschillende bordjes met leuke feitjes. Zo laat een mevrouw zien hoe het grondwaterpeil gemeten wordt ( belangrijk voor het behoud van de kerk) en zien we een steen die is uitgehold omdat de nieuwe koorknapen daar 7 keer met hun achterhoofd op geduwd werden. Via de rivier de Avon die door de stad loopt gaan we naar het enorme marktplein. De zon schijnt weer volop en de terrassen trekken al aardig wat gasten. Wij denken dat we lekker voor de caravan een glaasje kunnen drinken, maar komen bedrogen uit, want onderweg krijgen we een enorme wolkbreuk. De wegen staan binnen de kortste keren blank.

Via de volgebouwde badplaats Bournemouth varen we met de veerboot naar Studland, waar de Jurassic Coast begint met de hoge krijtrotsen. We maken een wandeling over de kliffen met uitzicht op de Old Harry’s Rocks. De witte kalkformaties steken mooi af tegen de zee en het groene gras met boterbloemen en madeliefjes. De zon maakt het feest compleet. We rijden verder naar Corfe Castle dat we uit de verte al op de heuvel zien liggen. Het is een ruïne van een kasteel gebouwd door Willem de Veroveraar en het is één van de eerste stenen kastelen van Engeland. De zon heeft plaatsgemaakt voor een harde wind, wat vooral boven goed te merken is.

New Forest Nationaal Park is het domein van de paarden. Overal in dit 566 km2 grote park hebben de wilde paarden voorrang, ook in de dorpjes. Gelijk al als we over het veeroster rijden grazen de kuddes op de hei. Wij maken eerst een korte wandeling bij  Bolderwood Deer Sanctuary en spotten nog een aantal van de vele herten die in dit reservaat leven. Daarna halen we de fietsen van de auto. Er is een netwerk van brede verharde gravelpaden aangelegd. De tocht is werkelijk schitterend, afwisselend rijden we door bos, moeras en over de hei met overal natuurlijk de paarden. De zon schijnt heerlijk en op deze manier zien we een heel groot deel van het park.

Morgen rijden we verder naar het westen.

1. Roswitha en Hans:
    14 mei 2023
    Wat een genieten weer....
  2. Zusje:
    Mooie foto’s weer!
  3. Mirjam:
    14 mei 2023
    Nog even geduld en dan maken wij ook de oversteek🚢
    Des te leuker om jullie reis mee te beleven.
  4. Peter en Germa:
    15 mei 2023
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Hier is het vandaag droog met een schraal zonnetje. De temperaturen doen engels aan i.p.v. spaans. Maar prima weer om de stad te bezoeken.
    Wij hopen dat het mooie weer aanhoudt voor jullie (en voor ons). Veel plezier!
  5. Helma Leijte:
    15 mei 2023
    Weer een mooie beleving en zeker bijzonder Stonehenge.
    Fietsen, wandelen heerlijk aktief bezig zijn. 🤗😘
  6. Miriam:
    15 mei 2023
    Zo te lezen en te zien zijn jullie weer een mooie reis aan het maken. Geniet ervan.
  7. John en Pauli:
    16 mei 2023
    Klinkt goed hoor deel twee van jullie reis😊