Jena, Weimar, Erfurt. Thüringen

Camping Jena unter den Jenzig

3 mei tot 9 mei

Wer reitet so spät durch Nacht und Wind

Es ist ein Vater mit seinem Kind‘

Zo begint de ballade Erlkönig van Goethe. Wil moest dit op de MMS uit het hoofd leren. Klassieke literatuur en naamvallen werden er ingeramd door de pinnige Duitse lerares. Aan het spreken van de taal, heel anders dan nu, werd geen aandacht besteed. Deze herinneringen komen boven. Het beeld van de Erlkönig staat hier vlakbij in het bos. Een wandelingetje er naar toe, kan natuurlijk niet uitblijven. Goethe heeft hier veel gewandeld en inspiratie opgedaan.

Tweeduizend Amerikaanse vliegtuigen hebben in de WOII de stad Jena gebombardeerd. Doel was  een klap toedienen aan de optische industrie. De binnenstad werd totaal vernietigd en is nooit herbouwd, maar van Jena Optical Works, waaronder het Zeiss bedrijf, bleef driekwart overeind. Toen na de oorlog deze in handen van de Russen viel, transporteerden de Amerikanen een paar dagen daarna, in het diepste geheim, in opdracht van Washington, 125 medewerkers met research- en patentpapieren naar het Westen. Veertig jaar lang is er tussen de twee ‘Zeissen’ juridisch gevochten. De enigen die er beter van geworden zijn, zijn de advocatenkantoren.Terwijl het sneeuwt en de temperatuur 2°C is, gaan we met de tram naar de stad en bezoeken het Optisch museum. Ze hebben een enorme collectie, maar het museum is weinig interactief. Na de lunch is de stad uitgestorven. Hier sluiten de meeste winkels nog steeds op zaterdagmiddag om 14.00 uur, zoals vroeger in heel Duitsland gebruikelijk was.

Weimar is de stad van Goethe en het Bauhaus. We beginnen de dag vroeg in het splinternieuwe Bauhaus-Museum. Honderd jaar geleden werd de Bauhausschool opgericht in Weimar. Het museum toont de theater-, schilder- en natuurlijk ook de bekende architectuur- en meubelkunst van deze stroming. De Stijl met Rietveld en Mondriaan is afgeleid van het Bauhaus.Na de wende in 1990 is de stad met zijn prachtige 17e en 18e eeuwse gebouwen volledig gerestaureerd . Goethe (eigenlijk Von Goethe, want hij is tot de adelstand verheven) heeft hier gewoond en gewerkt. We lopen een aantal uren door deze mooie stad met de vele grote imposante gebouwen

Erfurt is voor ons de grote verrassing. Gesticht door Bonifatius was deze stad in de Middeleeuwen een belangrijke handelsstad door de gunstige ligging op de weg van de Rijn naar Rusland. Ook was hier één van de oudste universiteiten en vestigden veel kloosterorden zich, vandaar de vele kerken. Maarten Luther studeerde en preekte hier. Veel is in de oorlog gespaard gebleven. In de Altstadt wisselen de historische gebouwen, nauwe straatjes en sfeervolle pleinen elkaar af. De rivier de Gera loopt door de stad en hierover loopt de langste met huizen bebouwde  brug. De Fischmarkt heeft vele mooi versierde gevels. Vanaf onze lunchplek, op de eerste verdieping hebben we hierop goed zicht en er vallen ons steeds meer details op. Ook in de grote winkelstraat loop je langs het ene nog mooiere gebouw dan het andere. Vanaf de Domplatz gaat een trap naar de Dom en vandaar loop je naar de Citadel, met een mooi uitzicht over de stad. Van de drie bezochte steden staat Erfurt voor ons bovenaan.

Vanuit Schloss Ettersburg, vlakbij Weimar, wandelen we over de Ettersberg om uit te komen in Buchenwald, het concentratiekamp waar 56.000 mensen omkwamen. Na de luwte van het bos staan we op het open kampterrein met een luguber verleden. Via een app volgen we de rondleiding. Wanneer we bij een infopunt aankomen volgt uitleg in het Nederlands met indringende foto’s. De koude snijdende wind sluit goed aan bij de informatie.

Even stijgen en hijgen, we merken toch dat we ouder worden, maar dan wacht ons een bankje met mooi uitzicht over Jena. Daarna gaat de wandeling door het Pennickental over een makkelijk begaanbaar pad boven het dal. Halverwege komen we bij de Fürstenbron, waar we onze lunch opeten,  dan steken we het watertje over en volgen de beek tot het dorpje Wollnitz, aan de zuidkant van Jena. Terug op de camping beginnen de eerste druppels te vallen. De temperatuur is weliswaar gestegen, maar het echte mooie weer moet nog komen.

Morgen verlaten we deze fijne camping en gaan naar Leipzig. Maar vanavond eerst nog Ajax. Theo heeft nu een beter plekje geregeld. In de receptie van de camping: een oud tramstel.

1. Peter en Germa:
    8 mei 2019
    Mooi verhaal. De overblijfselen van een concentratiekamp kunnen een behoorlijke impact hebben, vooral met somber weer. Hier is het al niet veel beter, koud en guur. Maar volgens het weerbericht komen er na het weekend betere temperaturen met meer zon. Hopelijk ook bij jullie. Fijne reis!
  2. Nelleke:
    8 mei 2019
    Het zijn mooie steden. Die staan ook nog op mijn lijstje. Zo'n concentratiekamp blijft altijd indrukwekkend.
    Ben benieuwd naar Dresden. Tot de volgende keer.
  3. Truus:
    9 mei 2019
    Met een kopje koffie en er wat bij, heb ik zitten genieten van het indrukwekkende verslag van jullie reis en de mooie foto,s.
    Van jullie moeder en schoonmoeder moest ik jullie de hartelijke groeten doen en feliciteren met jullie 🍼kleindochter🍼. 🎀Bij deze ook van mijn felicitatie met het zusje voor Bas.🎀
  4. Petra en Luc:
    9 mei 2019