Schloss Holte Stukenbrock, Nord Rhein Westfalen

2 mei 2019 - Schloß Holte-Stukenbrock, Duitsland

Houten- Schloss Stukenbrock 296 km

Camping Am Furlbach

29 april tot 3 mei

Op een steenworp afstand van de camping is de Ems Quelle, de bron waar de rivier de Ems ontspringt. De Ems radweg is een fietsroute langs de Ems en komt na 375 km uit bij Emden in de Noordzee. Op de eerste 50 km na, hebben we de hele route gefietst in onze ‘Twentse tijd’. Nu fietsen we het overgebleven stuk. De route gaat door bos en hei en voert daarna door de landerijen. Het mais staat nog laag, zodat we van de zonbeschenen Duitse weidsheid kunnen genieten. Daarna gaat de route door veel beschermde natuurgebieden o.a. langs het Steinhorster Becken, een biotoop met watervlakte, eilandjes en moerasgrond. Hier zien we veel watervogels en verschillende soorten eenden.

Ook op deze camping heeft de WiFi allleen bereik bij receptie en toiletgebouwen. Theo wil ‘s avonds toch Ajax zien spelen en gaat dik aangekleed in de afwasruimte zitten. Gelukkig niet voor niets: Ajax wint.

1 mei, dag van de arbeid, is in Duitsland een vrije dag. De Duitsers ontbijten op zon- en feestdagen vaak uitgebreid buiten de deur. Het is ook de verjaardag van Wil en we hebben gereserveerd voor een ontbijtbuffet in een leuk boerderijcafé. Daar wacht ons behalve een heerlijk ontbijtbuffet, nog een verrassing: er komt een voltallig blaasorkest een serenade brengen aan de jarige, een 85 jarige heer die te horen aan de toespraak zijn sporen verdiend heeft in het orkest en de schutterij. We voelen toch ook een beetje of het ‘Lang zal hij leven’ voor ons is.

Daarna stappen we weer op de fiets. Jaren geleden heeft een Duitse arts ons verteld dat de meeste ongelukken met fietsers gebeuren op 1 mei en vaderdag. En we komen ze inderdaad weer tegen: grote groepen wandelende en fietsende jongeren met een fles bier in de hand ( de rest in een bolderwagen of fietsmandje),  begeleid door harde muziek. We zijn dus extra voorzichtig.

Behalve goed fietsen, kan je hier ook prima wandelen. We kiezen voor een wandeling door het Fulbachtal. Het pad loopt op en neer langs de beek. We genieten van de geluiden van het kabbelende water en de kwetterende vogels en van het jonge groen van de vele bosbessenstruiken en de ontluikende bomen.

Midden in de bossen bij Detmold staat op een heuvel het Hermannsdenkmal, een 53,5 m hoog standbeeld van Hermann, wiens echte naam Arminius is. Deze Germaanse veldheer versloeg de Romeinen bij het Teutenburgerwoud. Honderden jaren later bouwde de architect Ernst von Bladel in de 19e eeuw dit standbeeld. Toen stond het symbool voor het nationalisme, nu voor de vrede. Er komen 500.000 bezoekers per jaar, maar 499.980 komen vast op een andere, minder koude, winderige dag. Het gaf een beetje een verlaten indruk. Het beeld is echter imponerend en je kan naar boven klimmen tot onder de koepel, vanwaar je op een heldere dag een fantastisch uitzicht zal hebben.

1. H j albers:
    2 mei 2019
    Jullie zien weer heel veel moois 'nog gefeliciteerd met je verjaardag ' Wil groetjes tante Hermien
  2. Truus:
    2 mei 2019
    🚴‍♀️🚴‍♂️Wat een mooi begin van jullie vakantie en wat een leuke manier om zo je verjaardag te vieren Wil.
    Veel succes voor de volgende route.🚴‍♀️🚴‍♂️
  3. René en Ancilla:
    2 mei 2019
    iPad kijken , naar voetbal , op toilet?? Geen vreemde geluiden soms , en dampen ? Maar inderdaad gewonnen !! Wij kijken ook altijd op de i pad , niks meer knoeien met schotels en dergelijke , wat n vooruitgang !! Hopend op beter weer voor jullie, groeten
  4. Pauli en John:
    Hallo Wil en Theo,
    Wat een leuk begin van de reis! natuurschoon, fietsgenot en een leuke verjaardagsverrassing! Wie zijn idee was dat?

Groetjes Pauli en John
  5. Elly ten Katen:
    3 mei 2019
    Dag Wil
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag ! 💐💐💐

Groetjes Jan en Elly
  6. Betty Vennema:
    3 mei 2019
    Wat zien jullie weer veel! Leuk om met jullie weer mee te reizen!
    Lieve groetjes van ons, Betty en Gert.
  7. Frans en Anny:
    5 mei 2019
    Dag Wil,
    Nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Dat heb je toch op een bijzondere manier gevierd!! Wij zijn druk met oppassen. Heel veel plezier en kijken uit naar de volgende serie foto's.
    Lieve groeten van Frans en Anny.