Moffat en Loch Lomond

17 mei 2022 - Luss, Verenigd Koninkrijk

Skipton - Moffat 200 km

Clubsite Caravan and Camping Club

12 mei t/m 15 mei

Dat de vorige camping echt een pareltje is, merken we als we op de volgende gecertificeerde camping aankomen. De reviews zijn lovend, het plekje is prachtig, maar wij zijn niet gecharmeerd van een ongelijke berg stenen om op te staan en sanitair ( alleen toilet) op verre afstand. Niemand te bekennen, telefoon wordt niet beantwoord, we gaan het verder proberen. De medewerker van de Clubcamping in Moffat kijkt zorgelijk. Geen drie nachten, maar één nacht kunnen we wel ergens tussen staan op het gras. Sinds de lockdown over is, zitten ze steeds vol. Dat hebben wij ook al gemerkt, de week van 17 t/m 23 mei is overal volgeboekt. Gelukkig komt de medewerker later vertellen dat we de komende drie dagen op deze plek mogen blijven staan. Deze camping is veel luxer en groter. In plaats van witte schapen zien we nu witte caravans.

‘s Middags maken we een wandelingetje langs de rivier. Wijs geworden door de ervaring kijken we nog even naar de kleine camping die we voor volgende week wel hebben kunnen boeken. Google laat ons foto’s zien waar we niet blij van worden. We besluiten deze te annuleren en de volgorde van het reisschema aan te passen. We reserveren ook maar gelijk de campings. Tot 10 juni hebben we nu ergens plek.

Het weer is druilerig met een koude wind. We maken een autotocht. Zodra we Moffat uitrijden verandert het landschap en komen we in een dal met kale glooiende groene bergen. Onze eerste stop is bij Grey Mare’s Tail, één van de hoogste watervallen van Schotland. Terwijl de wind ons bijna wegblaast bewonderen we dit prachtige natuurgebied. Even verderop  komen we bij St Mary’s Loch, ons eerste Schotse meer. We besluiten ons tochtje te verlengen en door te rijden naar Melrose Abbey, één van de abdijen in de grensstreek die door de Engelsen meerdere malen is verwoest. Het is een imposante ruïne met gedetailleerde ornamenten en het weer maakt het extra indrukwekkend. Jammer van de bouwhekken die er staan voor de restauratie. Via het Tweed dal rijden we terug naar Moffat. We besluiten de dag met een maaltijd in de pub van het smalste hotel van de wereld. Theo en Helma wagen zich aan een hamburger met haggis, een vleesgerecht gemaakt van schapenmaag- long en -lever met havermout en kruiden. We sluiten af met sticky toffee pudding. Een echt Schots maal.

De laatste dag hier is bijna windstil met een zonnetje. Dat scheelt toch een dikke trui. Helma en Pieter gaan golfen op de golfbaan van Moffat en Theo en Wil maken een wandeling rondom Moffat door weilanden met heel veel hekjes en talloze stroompjes. In de namiddag wisselen we ervaringen uit in de pub. Het wordt een wat langer verblijf want de heren zijn in  de ban van de FA cup finale tussen Chelsea en Liverpool (met verlenging en penalties).

Moffat - Luss 143 km

Luss Camping

15 mei t/m 17 mei

Luss ligt aan de westelijke oever van Loch Lomond, het grootste zoetwatermeer van Schotland. Zijn schoonheid wordt bezongen in de literatuur en liederen. Wij zien het meer niet in zijn volle glorie vanwege de vele regen die tijdens ons verblijf valt. Als het in de middag even droog is, wandelen we door het kleine dorpje en het omliggende sprookjesbos. Helma en Pieter maken de volgende dag  een autotochtje door de westelijke kant, Theo en Wil rijden oostelijk door het nationale park The Trossacks. In het bergachtige beboste gebied liggen een aantal verstilde meren, onder andere het Loch Katerine. Ons plan om bij het meer te fietsen zetten we maar opzij. De fietsverhuur en de rondvaartboot hebben weinig klandizie. Meer dan een kleine wandeling zit er voor ons vandaag met dit weer niet in. Toch genieten we volop van het tochtje met zicht op de in de wolken liggende bergen. De groene bossen en overal aanwezige blauwe boshyancinthen geven het wat kleur.

Morgen rijden we een kort stukje naar Stirling

1. John en Pauli:
    Hallo Theo en Wil,
    Wat een onverwacht spannend verloop ineens met het annuleren en opnieuw boeken van jullie campings! Nog veel spannender vind ik die maaltijd van Theo en Helma klinken😅😅
    veel plezier verder tijdens jullie reis
  2. René en Ancilla:
    17 mei 2022
    En…. Hoe bevalt de nieuwe caravan , met oven , is ook fijn hè! Ik doe t bakken met de omnia !!!
  3. Wil:
    17 mei 2022
    Hij bevalt geweldig. Zoveel comfort.
  4. Marga:
    17 mei 2022
    Haggis eten is echt stoer en die foto’s: echt prachtig, ik ben echt fan van Schotland. Leuk om jullie ervaringen te lezen. Geniet er maar goed van!
  5. Monique:
    17 mei 2022
    Wat een mooie foto's. En wat een mooi plekje hadden jullie aan het Loch Lomond. Jammer dat het weer niet heel erg mee zit. Ik heb hier een aantal jaren geleden een super regenponcho gekocht, waar ik nog steeds veel plezier van heb.
  6. Helma Leijte:
    17 mei 2022
    Het weer mag dan niet altijd meezitten, de gezelligheid is er niet minder om. En oja, de haggis is echt lekker.😋🤗
  7. Truus:
    18 mei 2022
    Genietend van de mooie foto,s en de belevenissen die zo leuk weer gegeven is, maar niet altijd door jullie beleefd zijn. Het is bij ons prachtig weer, maar regen zou wel fijn zijn.
    Maandagmorgen was jullie moeder bij de Breiclub en heb nog even een praatje gemaakt, had het naar zin en in de middag zat ze heerlijk buiten. Wens jullie alle vier nog een fijne voortzetting van de reis.