Boucles de Seine en Parthenay

24 augustus 2021 - Parthenay, Frankrijk

Houten -La  Mailleraye sur Seine 525 km

Camping du Parc

21- 23 augustus

Het enige oponthoud is een lange file bij Gent. Het voordeel van een caravan is dat je altijd je eigen toilet bij je hebt, maar dan moet je wel kunnen stoppen. Het overkomt ons steeds in België: hoge nood in de file. Opluchting dus als we na de file weer een parkeerplaats op kunnen. Bij Arras verlaten we de snelweg. We rijden door een heuvelachtig landschap met overal strobalen. Na de graanoogst wordt het stro gesneden. Af en toe langzaam rijden achter een landbouwvoertuig, we zijn al aan het onthaasten.

Onze camping ligt in het Parc Naturel de Boucles de Seine. De rivier meandert hier in grote lussen. Over de hoge Pont de Brotonne steken we de Seine over. ‘s Avonds eten we heerlijk  in een nabijgelegen restaurant aan de Seine. Tip van Monique en Peter, die hier kortgeleden waren. Op hun advies ook thuis gelukkig al gereserveerd.

De volgende dag maken we een fietstocht in de Boucle de Jumiège. We steken met een pont de Seine over en fietsen een vrijwel vlakke tocht deels langs de Seine en deels langs weilanden met koeien, veel boomgaarden en natuurlijk strobalen. Langs de weg fruitstalletjes die op zondag goede klandizie hebben van dagjestoeristen.

La Mailleraye sur Seine - Parthenay 372 km

Camping Bois Vert

23 - 25 augustus

Met het oversteken van de Loire maken de strobalen plaats voor de wijnranken en de zonnebloemen. Ook de zon komt volop achter de wolken tevoorschijn. Parthenay is volgens de beschrijvingen een bezienswaardig Middeleeuws stadje vergelijkbaar met Carcassonne. Vanaf de camping lopen we er in een half uur door het park naar toe en komen binnen door de Port de la Citadelle. Wij vinden het teleurstellend: oud is het zeker, maar dit erfgoed is slecht onderhouden: ingestort, afgebrokkeld en hekken. Veel panden zijn dichtgetimmerd. Op een ander stel na zijn we de enige bezoekers. Er is ook niets te beleven, een heel verschil met het eerder genoemde bruisende Carcassonne, waar je over de hoofden heen loopt.  Nergens een gelegenheid om iets te drinken. Dat doen we maar op de camping.

Heel anders is de staat van het kasteel waar we de volgende dag langs fietsen. Vanaf de camping zijn we zo op de Via Verte van Parthenay naar Bressuire, een onverhard, maar egaal fietspad over een oude spoorbaan. Het is heerlijk, maar ook wat saai fietsen tussen de bomen die vroeger langs de spoorbaan zijn geplant. Daarom buigen we halverwege af naar een bewegwijzerde route naar Saint-Aubain-le-Cloud. De fietstocht gaat over smalle weggetjes door weilanden en kleine gehuchtjes. Wanneer we in Hérisson Pougne in the middel of nowhere een grote parkeerplaats passeren, gaan we op onderzoek uit en komen bij een oud kasteel en een daarnaast gelegen kerk. Hier worden verhalen geboren volgens info borden. Het is een druk bezocht creatief centrum met openluchttheater. In Saint-Aubain-le-Cloud fietsen we ineens door een haag  van  campers met uitgedoste fans op het parcours van de wielerronde van Poitou-Charente. De hele weg naar Parthenay staan de toeschouwers al klaar om de renners een paar uur later te zien. Omdat ze ook langs de camping komen, gaan we even kijken. Zoals altijd: lang wachten en meer volgauto’s met bobo’s dan renners.

1. Monique:
    24 augustus 2021
    Leuk jullie verslag weer te lezen. Jammer hé van die "dode" dorpjes. Hebben wij ook veel gezien helaas.
  2. René en Ancilla:
    24 augustus 2021
    Leuk jullie verhaal weer, en heel herkenbaar dat eigen toiletbezoek🤫
  3. Truus:
    25 augustus 2021
    🌻🌻Het is nog vroeg in de morgen en zit te genieten van jullie reisverhaal. Hier en daar viel het iets tegen, maar daar tegenover hadden jullie prima fiets weer.🌻🌻
  4. Helma Leijte:
    25 augustus 2021
    Als je door de binnenlanden van Frankrijk reist zie je inderdaad veel verpauperde dorpjes, maar als men dit gaat vergelijken met Carcassonne, heeft men wel hoogmoed waanzin.
    Maar ach soms is het ook wel heel charmant.👍🤗
  5. John en Pauli:
    30 augustus 2021
    Ha Wil en Theo,
    Leuk jullie 1ste verhaal weer te lezen. Lijkt me heel vreemd om van die verpauperde dorpjes te zien! Al weer heel wat fietskilometers afgelegd zie ik, veel plezier