Lissabon

26 maart 2015 - Lissabon, Portugal

Lagos - Lisboa 315 km
Campismo Orbitur Costa da Caparice

Een aantal mensen vragen zich af wie ons reisblog schrijft. Wil is begonnen met het blog, maar nu is het een samenwerkingsverband, inderdaad zoals geopperd werd, een soort Nicci French. We zijn ons bewust dat het door veel mensen gelezen wordt, (we hebben inmiddels al 49 volgers), daarom proberen we het zo zorgvuldig mogelijk te doen.

Vrijdag  zijn we naar Lissabon vertrokken. Het eerste stuk over de provinciale weg. Dat is goed te doen, met de caravan kunnen we niet harder als we via de (parallel gelegen) snelweg gaan. Voorbij Grândola werd de weg erg slecht: we werden soms bijna gelanceerd over de vele kuilen en hobbels. Daarom hebben we vanaf daar toch maar de snelweg genomen.
Onze camping is aan de overkant van de Taag ten zuiden van  Lissabon. We hebben een wijntje gedaan in één van de strandtenten. Het was druk met surfers en Portugezen die op de boulevard liepen. Hier geen overwegend Engels publiek, maar autochtone Portugezen, opgedirkt voor het weekend.

Zaterdag was onze eerste dag in Lissabon. Om daar te komen zijn we met de auto ( 5 minuten) naar de vertrekplaats van de veerboot gereden. Met een half uur stonden we in de wijk Belém. We zijn via een wandelpromenade langs de Taag richting stad gelopen. Halverwege toch maar de bus gepakt want het bleek nog een lange afstand. Op het Praca de Commercio, een schitterend groot plein aan de Taag, hebben we op een terras koffie gedronken.  Na de koffie hebben we het museum voor design en mode bezocht. De collectie was erg mooi, maar ook het gebouw was geweldig: een oud gestript bankgebouw met in de kelder nog de originele kluizen en kluisjes. In de kluisjes was een tentoonstelling van brillen.
Toen de wandeling begon was het bewolkt, maar in de loop van de dag brak de zon door. Eerst de wijk Baixa, dan na even in de rij gestaan te hebben met de elevador ( lift) omhoog naar de wijk Chiado. Lissabon ligt op 7 heuvels, dus er is veel hoogteverschil, dat je kan overbruggen met liften of het bekende gele trammetje. We vonden de wijk Chiado erg leuk: moderne winkels en gezellige terrassen.  Na de lunch hebben we trammetje 28 gepakt. Helaas zijn we te ver doorgereden, daarom een beetje gedwaald totdat we via de Sé ( kathedraal) weer op het Praca de Commercio kwamen. Het was er gezellig druk, alle terrassen zaten vol. Na een wijntje de bus naar de veerboot genomen. Het was even spannend of we de boot zouden halen. De volgende was pas 1,5 uur later! Maar op het moment dat we  de aanlegsteiger opliepen, klonk de scheepstoeter voor vertrek. Vanaf de boot hebben we de zon in de zee zien zakken. Prachtig.

Zondag gingen we met de auto op weg naar Sintra, ten noorden van Lissabon. Toen we de A2 (de brug over de Taag naar Lissabon) op wilden bleek deze afgesloten vanwege een hardloopwedstrijd. We hebben de plannen gewijzigd en zijn naar het zuiden gereden, naar Cabo Espichel  in het natuurpark Arrábida. Het was erg druk met motorrijders en automobilisten op dit uiterste puntje van het schiereiland. Er staat behalve een vuurtoren al eeuwen een kerkje, dat als pelgrimsplaats werd gebruikt. Hier begon onze wandeling, in het begin wat vlak en later daalden we over de rotsen af naar de zee. Als je naar beneden gaat moet je ook weer naar boven, hetgeen een hele klim was, ook omdat de zon goed was gaan schijnen. Na de wandeling hebben we de rest van het natuurpark verkend met de auto. We hadden van Roswitha en Hans een geheimtip gekregen om een grot te bezoeken, die bewoond werd door kluizenaars/monniken. Zonder hun beschrijving en onze GPS hadden we dit nooit gevonden. Na een afdaling kwamen we bij de grot. Toen we deze ingingen werden we verrast door een altaar met allemaal beeldjes. De grot kwam in zee uit. Toen we daarna omhoog liepen kregen we een behoorlijke bui op ons hoofd en tijdens de rit terug naar de camping regende het voortdurend.

Maandag was het stralend weer. Lekker in de zon ontbeten en na de was gedaan te hebben vertrokken we naar Sintra. Sintra ligt op een heuvel niet ver van Lissabon. De Portugese koninklijke familie heeft daar eeuwen geleden paleizen gebouwd om de warmte van Lissabon te ontvluchten in de zomer. Het is daar inderdaad een stuk koeler, het was er gewoon heel erg koud door een zeer krachtige wind. Het was er ook erg druk en we moesten heel veel smalle steile straatjes door totdat we een parkeerplaats hadden gevonden. Het stond ook niet erg goed aangegeven.
We hebben het Nationale paleis bezocht, werkelijk schitterend. Prachtige zalen met vooral erg mooie plafondschilderingen en azulejo's.
Daarna zijn we langs het kasteel van Pena gereden. Dat ligt bovenop een heuvel en is een soort Disneykasteel. We waren van plan daar de tuinen te bezoeken, maar er stond zo'n stormachtige wind dat we daar van af hebben gezien. Via de hoge kustweg zijn we naar Cascais, een luxe badplaats van Lissabon, gereden. Ook daar waaide het zand over de boulevard en hebben we het maar vanuit de auto bekeken. Terwijl we dit schrijven horen we de golven op de kust bonken en de wind om de caravan gieren. Hopelijk morgen minder wind. We willen weer met de boot naar Lissabon.

Dinsdag zijn we na  een stormachtige nacht toch maar met de boot naar Lissabon gegaan. Gelukkig scheen de zon volop en de heuvels van de stad beschermden ons tegen de straffe noordenwind. Nadat we van de boord kwamen, hebben we eerst een wandeling langs de Taag gemaakt via het gigantische monument van de ontdekkingen naar De Torre de Belém. Deze toren stond vroeger midden in de Taag, maar door de aardbeving in 1755 staat hij nu aan de oever.
In het Centro Cultural de Belém vonden we het bezoek aan het museum van moderne kunst, de Berardo Collectie een geweldige ervaring . Alle stromingen vanaf 1900 zijn vertegenwoordigd, dus ook bv. Mondriaan en Appel. Wij hebben vooral genoten van de kunst vanaf 1960. Door ons bezoek aan het Guggenheim in Bilbao en het museum voor moderne kunst in Gent herkennen we sommige stromingen zelfs al! Ze hebben er ook een heel leuke coffeebar en sushi restaurant.

Via het Jeronimosklooster kwamen we bij de Antiga Confeitaria de Belém, waar we natuurlijk in de niet al te lange rij aansloten om de beroemde Pastel de Belém te kopen. Dit is een gebakje van bladerdeeg met vanilleroom dat in heel Portugal te koop is, maar deze zijn ontegenzeggelijk de lekkerste die we ooit hebben gegeten. Er worden er hier 10.000 per dag verkocht.
Vanaf de overkant van de Taag hadden we in de skyline boven in de stad het koninklijk paleis Ajade gezien. Met de bus er naar toe. Het viel erg tegen. De voorkant was niet mooi en de achterkant is nooit afgebouwd. Met trammetje 18 weer terug naar de benedenstad, we waren even uitgerust.
Daarna waren we heel verrast door een bezoek aan de LX factory , een oud fabrieksterrein onder de grote brug. Op dit terrein zitten  in een oude fabriek leuke restaurantjes, ateliers en designwinkeltjes en een schitterende boekwinkel. Een heel apart sfeertje omdat het industriële nog goed is te zien.
Als laatste hebben we een bezoek gebracht aan de Mercado de Ribeira, een overdekte markt, waar ook  een grote hal is met eettentjes. Wat je koopt kan je in het midden aan grote tafels nuttigen. Het zag er modern modern en sfeervol uit. Het was weer een geweldige dag in Lissabon.

Woensdag hebben we in Lissabon de wijk Alfama verkend. Het is de wijk van de fado. Daarom hebben we eerst het fado museum bezocht om in de sfeer te komen en daarna door de wijk gelopen. Er waren een hoop mensen op straat en er werd schreeuwend met elkaar gecommuniceerd. Op een terras uit de wind heerlijk gegeten.
Toen met de bus naar Parque das Nacoes. Het ligt verderop aan de Taag en is het terrein waar de expo in 1998 werd gehouden. We hebben een tijd in de bus gezeten, alle buitenwijken gezien.
Daar aangekomen heb je een heel groot winkelcentrum en en een hele mooi lange moderne boulevard, waar verschillende musea zijn. We hadden het idee om een fiets te huren, maar het waaide zo hard dat we ons amper staande konden houden en onze zonnebrillen vast moesten houden. Er is ook een kabelbaan, maar die was ook buitendienst. We hadden het dus snel bekeken. Na koffie in het winkelcentrum zijn we met de metro weer terug gegaan. Dat ging een stuk sneller. De wind is weer aangewakkerd en ook nu 's avonds giert het om de caravan.

Donderdag waait het gelukkig minder. Het is ook af en toe bewolkt, maar veel aangenamer om door de stad te lopen. We zijn begonnen met een wandeling door het park bij museum Gulbekian en  Parque Eduardo VII. Een buurt met mooie grote oude huizen die over gaat in de wijk Liberdade, een soort Champs Elysée, met de bijbehorende mooie winkels.
Vandaar door de Baixo Alto door smalle steile straatjes gewandeld. Heerlijk vis gegeten in een restaurantje met de naam 1e Maio, de verjaardag van Wil dus. Daarna verder gewandeld en het laatste stuk met de bus naar de boot.
We hebben heerlijke dagen gehad in Lissabon. Het is een prachtige, dynamische stad.

Vanaf vrijdag gaan we een aantal dagen kamperen op het erf van Hans en Roswitha van Tuin in Viana do Alentejo.

1. Nelleke:
    26 maart 2015
    Lekker weer even jullie avonturen gelezen. Lissabon is een mooie stad, he? Ben er ooit ook 2 dagen geweest, Wij stonden toen op een camping ten zuiden van de stad, waar je met een caravan niet kon komen, zo steil waren de wegen er naar toe.( had toen nog een tent ).Nog een paar weken , Berlijn roept al zachtjes...
    Op naar het volgende verslag..
    groetjes, Nelleke