Viana do Alentejo

30 maart 2015 - Viana do Alentejo, Portugal

Lissabon - Viana do Alentejo 160 km
Kamperen in de tuin van Hans en Roswitha

Vrijdag aangekomen in Viana konden we vast oefenen voor de Tour de France die van de zomer in Utrecht start: we werden aan de kant geleid door de politie,want er kwam een wielerpeleton aan. Na heel veel politie motoren kwamen de wielrenners van de Volta de Alentejo. Daarna werden we ontvangen door Hans en Roswitha. De zon scheen volop, het was al goed warm en we hebben een heerlijk plekje tussen de sinaasappel- en olijfbomen, ons privé sanitair in het schuurtje ernaast. Dit is nu " glamping". De lunch werd verzorgd door Hans, wat betekende dat we heerlijke kip hebben gegeten in het plaatselijke restaurant, gevolgd door een kleine rondleiding door de omgeving: een prachtig uitzicht en een niet meer in gebruik zijnde  marmergroeve.
Daarna was het heerlijk uitrusten in onze luie stoelen. Lekker bijkomen van de drukte van Lissabon. In plaats van overkomende vliegtuigen horen we de vogels en 's avonds de krekels.

Zaterdag zijn we na de koffie naar Viana gelopen. Net buiten Viana staat een heel bijzonder pelgrimskerkje. Achter het altaar is een bijzondere gang. Mensen hingen en hangen hier fotootjes op als ze bijvoorbeeld naar de koloniën gingen of als ze ziek zijn. Behalve foto's hangen er ook linten, stukjes stof van bruidsjurken etc. We raakten er niet uitgekeken. In 2002 is deze kerk een onderdeel van een opdracht in 'Wie is de mol' geweest.
Daarna zijn we doorgelopen naar het dorpje waar een kasteel staat met een kerk erin. Deze kerk heeft een bijzonder mooi voorportaal. Na een kopje koffie in het dorpscafé 'Centraal' zijn we weer terug gelopen. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden en 's middags hebben we heerlijk bij de caravan gelezen.
Bij de borrel was ook Ernesto, de Portugese buurman. Toen de borrel op was, nodigde hij ons vieren uit om een koffie bij Centraal te gaan drinken. Zo zaten we voor de 2e keer die dag in de kroeg!

Zondag begon de dag al goed. Hans had een ontbijtje verzorgd met zijn specialiteit: een eitje in een potje. Het was erg lekker. Na een heerlijke ochtend in de zon zijn we ons vieren naar Evora gereden. Daar hebben we heerlijk geluncht. We hebben een heerlijke tijd gehad in Viana dankzij de gastvrijheid van Roswitha en Hans. Morgen trekken we door naar Campo Maior.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl