Campo Maior, Alentejo

3 april 2015 - Campo Maior, Portugal

Viana do Alentejo - Campo Maior. 140 km
Camping Os Anjos

Nagezwaaid en beladen met sinaasappels en eendeneieren vertrokken we naar Campo Maior. In Evora hebben we eerst boodschappen gedaan voor de komende dagen. De route die we vandaag moesten afleggen was dezelfde die we drie weken geleden hebben gereden. Je merkt nu wel dat de bomen groener worden en er meer bloemen in de velden staan.
Het was weer een prachtige rit door de uitgestrekte Alentejo. We staan nu op een camping waar we ver over de heuvels uitkijken. In de verte zien we Monsaraz, een plaats op een heuvel, hemelsbreed 80 km hier vandaan. We zien nu een mooie zonsondergang en horen de steenuil roepen.,een plaatje!
We vielen met onze neus in de appeltaart want de eigenaresse van de camping is vandaag jarig.

Dinsdag hebben we gewandeld in en rond Elvas. Elvas is één van de vele vestingstadjes langs de Spaanse grens. Deze is in zoverre bijzonder dat het gebouwd is door een Nederlandse pater Joannes uit Den Bosch, omdat hij een bekwaam fortenbouwer was. Hoog boven de zandvlakte brengt een aquaduct drinkwater naar de vesting. Dat is nog goed intact gebleven.
Omdat onze wandeling vanuit Elvas over een andere heuvel ging, hadden we steeds mooie vergezichten op het stadje en het aquaduct.
Terug in Elvas hebben we het museum van moderne kunst bezocht, met tot besluit een drankje op het prachtige dakterras met uitzicht.
Gelukkig waren we vroeg vertrokken, want in de middag liep de temperatuur op tot 27°C.

Woensdag zijn we naar Spanje geweest, naar Mérida, 80 kilometer hiervandaan. Het was één van de 3 hoofdsteden van het Romeinse Rijk. Er zijn heel veel Romaanse opgravingen, o.a. een amfitheater, een gewoon theater, een drafbaan, een Diana tempel en nog veel meer. We waren onder de indruk van de 2 theaters. Er is nog veel van overgebleven. Heel bijzonder is ook het Romeins museum. Het heeft een prachtige architectuur en is boven een opgraving gebouwd, welke te zien is in de crypte. Het museum is speciaal ontworpen om de belangrijkste romaanse kunstschatten op een goede manier ten toon te stellen. Dat is zeker gelukt. We hebben ook door de mooie parken langs de rivier gewandeld. Dat was ook wel nodig, want het was 31 graden en erg warm. Op het grote stadsplein hebben we in de schaduw wat gedronken en zijn wat bijgekomen van de warmte. Maar we klagen absoluut niet, want jullie hebben het in Nederland veel erger met de storm van de afgelopen dagen.

Donderdag zijn we een dagje lokaal gegaan:  we zijn naar Campo Maior geweest. Na de koffie op het plaatselijke dorpspleintje, hebben we een bezoek gebracht aan het Museo Aberto. In dit museum hebben ze, met heel veel oog voor detail, het leven van vroeger in beeld gebracht: een dokterskamer, winkel, schooltje, kapper, woonhuis etc. Ook was er in een ruimte aandacht besteed aan het bloemenfeest dat één keer in de  4 jaar plaatsvindt. Het dorp wordt dan versierd met heel veel papieren bloemen. Zo ook dit jaar en iedereen is al bezig met het maken van bloemen voor het feest  in augustus.
Ook hebben we een voormalige olijvenperserij bezocht. Er stond oud gereedschap, persen ed in een heel mooi woonhuis en ook de tuin was prachtig. We kregen, als enige bezoekers, nadat de lichten waren ontstoken, uitleg in het Portugees met handen en voeten.
Het door ons gekochte brood hebben we gegeten aan het stuwmeer, waarna we naar de Deltafabriek zijn gegaan. Delta is het grootste koffiemerk in Portugal en heeft sinds een jaar een prachtig interactief  voorlichtingscentrum. Erg interessant.
Naast de koffiefabriek ligt de Adega Mayor. De eigenaar heeft eerst in de koffiefabriek gewerkt en bedacht hoe prachtig het zou zijn om weer wijn te maken in de streek. Nu heeft hij een vele hectare grote wijngaard en een modern architectonische wijnkelder, waar de wijn ook gemaakt en gebotteld wordt.  Wij konden na een half uur aansluiten bij een Engelstalige rondleiding en proeverij. Bleek het een Nederlands busgezelschap van Effeweg te zijn. We hebben na afloop ook een paar flesjes gekocht.
Vrijdag hebben we een wandeling vanaf de camping gemaakt door de heuvels. Elke keer weer andere vergezichten. Daarna lekker voor de caravan gelezen. Het is hier overdag stiller dan 's nachts. Dan hoor je een aantal uilen roepen en in de verte honden blaffen. Het weer gaat omslaan. Aan het eind van de middag werd het bewolkt, maar we hebben toch nog tot 20.00 uur buiten gezeten. Morgen vertrekken we in noordelijke richting.

1. Nelleke:
    3 april 2015
    j
    Jullie hebben weer naar jullie zin, lees ik ! Ja, hier is het weer nog niet zo lekker, maar de Paasdagen zijn wsl wel droog en zonniger. Duimen maar !
    Veel plezier !
    Nelleke
  2. Petra en Luc:
    4 april 2015
    Net enkele ruige dagen gehad hier in Nederland, met veel wind, veel regen. Enkele bomen omgewaaid, vrachtwagens gekanteld. Op t ZV alles prima.
    Hele fijne Paasdagen gewenst, de buurtjes
  3. Elise:
    5 april 2015
    Heerlijk om jullie enthousiaste vakantie verhalen te lezen!
    Ik ben benieuwd of jullie nog veel merken van de Paasgewoontes in Portugal.
    Wij hebben na het traditionele Paasontbijt, inclusief chocolade eieren verstoppen, vanmiddag in de zon kunnen fietsen. Overal bloeiende heesters en voorjaarsbollen. Het voorjaar spuit nu hier ook de grond uit.
    Hele fijne Paasdagen voor jullie, groetjes ook namens Dick
  4. John en Pauli:
    6 april 2015
    Ha Theo en Wil,
    Klinkt erg mooi allemaal. Zo gedetailleerd beschreven dat je het helemaal voor je ziet! Fantastische temperaturen hebben jullie, zelfs iets tè warm voor activiteiten haha. Hier gisteren eindelijk heerlijk dagje gehad. Was erg gezellig met Pauline, Gerben, Bram, mijn moeder en vriendin. Hebben heerlijk buiten gegeten en Bram vermaakte zich prima in tuin. Tot schrijfs.