Castelo de Vide, Alentejo

9 april 2015 - Castelo de Vide, Portugal

Campo Maior - Castelo Vide 60 km
Camping Pomerinho

Een klein stukje rijden zaterdag en vroeg vertrokken, want het was toch al warm. Zodoende zaten we om half 12 al voor onze caravan aan de koffie. We staan tegen het natuurpark Sao Mamede aan. Het is hier iets bergachtiger en meer kale rotsen. We hebben weer een mooi plekje.
Op deze camping staan veel overwinteraars, een aantal is al weg. De meesten komen hier om te wandelen en er worden ook wandelvakanties georganiseerd. Velen komen voor een praatje en wandeltips.We kunnen dus aan de wandel.
Maar vandaag hebben we een rustdag gehouden. Heerlijk in de zon gelezen. Ineens hoorden we een vreselijk knal. Dat gebeurt dus als je eieren gaat koken en je vergeet ze. Overal zat gekookt ei, voordeel is dat de caravan weer schoon is. De pan ( van de Hema) heeft geen schade!

Zondagochtend eerst een ontbijt gehad zonder eieren, want die waren op na het incident van gisteren. Maar we hebben elke dag verse jus d'orange en verse broodjes uit de oven, dus we klagen niet. Daarna vanaf de camping een wandeling over de berg gemaakt naar Castelo de Vide.
Toen we in het plaatsje aankwamen vielen we bij de kerk middenin een processie. Verschillende verenigingen liepen in defilé langs de pastoor. Daarna ging de optocht met muziek door het dorp. Vanaf een terrasje hebben we met bijna alle inwoners van het dorp naar de optocht gekeken. De meeste toeschouwers waren op hun paasbest gekleed. Castelo de Vide is een mooi wit stadje met pittoreske straatjes, een oude Joodse wijk en natuurlijk een kasteel. Na door de straatjes geslenterd te hebben zijn via dezelfde weg weer terug gewandeld .  Het is niet zo warm als de dagen ervoor en er staat een lekker windje. Dit maakt het aangenamer om te lopen. Terug op de camping is het nog steeds goed weer en de voorspelde weeromslag is tot nog toe niet uitgekomen.
Maandag begon de dag bewolkt, maar het voorspelde onweer beperkte zich tot een korte bui met harde wind en verder af en toe wat miezerige regen. Na een ochtendje puzzelen en lezen , hebben we na de boodschappen een kort autotochtje gemaakt. Prachtig afwisselend kale bergen en dan weer groene glooiende velden. We zien de natuur met de dag veranderen, telkens weer andere voorjaarsbloemen in de bermen en velden. Nu bloeien velden vol gele lupinen onder de kurkeiken.
Onderweg af en toe gestopt om foto's te maken. Wil doet een 52 weken online cursus creatief fotograferen  en krijgt elke week een opdracht. Deze week is het thema 'water'. In het gebied waar we reden waren voldoende beekjes.
Aan het eind van de middag hebben we een kort wandelingetje vanaf de camping gemaakt naar een begraafplaats uit de Middeleeuwen: 16 graven, allen met het hoofdeinde naar de zonsopgang gericht.

Dinsdag, 20 °C, lekker windje: ideaal wandelweer. Vandaag hebben we vanuit Beirã gewandeld. Ons startpunt was een ( verlaten?) stationnetje op de Spaans - Portugese grens met mooie ajulejo's. De wandeling ging door een landschap van kurkeiken met kale, bemoste rotsformaties, doorspekt met muurtjes. Deze deden ons een beetje aan Ierland denken.
Steeds doemde Marvão op: een kasteel als een arendsnest op één van de hoogste toppen van de Serra. Het is heel hoog en de muren van het kasteel vormen één geheel met de rots. Na onze wandeling hebben wij het stadje een bezoek gebracht. Prachtige, hele nauwe straatjes. Als je bovenaan het kasteel bent heb je bij mooi weer schitterende vergezichten. Bij ons was het helaas niet geheel helder, maar dat neemt niet weg dat het de moeite waard was.

Woensdag begon met een stormachtige nacht. Zo erg dat we om 1.00 uur besloten onze luifel in het donker af te breken. s' Morgens waaide het nog steeds hard, maar de was was zo droog.
s ' Middags hebben we een bezoek gebracht aan Portalegre, waar we het tapijtenmuseum hebben bezocht. Portalegre staat bekend om zijn wandtapijten die nagemaakt worden van schilderijen. Deze worden vervaardigd met een speciale knooptechniek. Als je van een afstandje kijkt lijken het net echte schilderijen. Verder is het een industriestadje,  veel leegstand en niet veel bijzonders. Daarna zijn we maar boodschappen gaan doen, want het regende behoorlijk.

Donderdagochtend besluiten we te vertrekken. er is veel regen voorspeld en er is hier verder niet v eel anders te doen dan wandelen.

Nagekomen bericht: ( eens een juf....)
We wisten niet goed hoe we de voorwerpen moesten noemen die in de kerk bij Viana lagen. Toevallig kwamen we het juiste woord hiervoor tegen:
Een ex voto (Latijn: krachtens een gelofte), is een voorwerp geplaatst bij een altaar of een heiligenbeeld in een bedevaartsoord, een kerk of een ander gewijd oord, als dank aan God of een heilige voor een verkregen gunst.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marga:
    9 april 2015
    Echt leuk om je verhalen te lezen! Jullie vervelen je echt niet !
    En inderdaad: de 'juf' in jezelf krijg je er niet uit (gelukkig maar toch?)
  2. Nelleke:
    9 april 2015
    Het lijkt mij inderdaad leuk iedere keer nieuwe bloemen te ontdekken, dat is het leuke aan het voorjaar. Maak je daar ook foto's van? Hier begint het ook lekker te worden en de knoppen staan op springen. Goede reis verder !
  3. Peter en Germa:
    9 april 2015
    Eindelijk is de lente hier ook begonnen, vandaag is het lekker zonnig. Voor het eerst lekker om in de tuin te zitten. Morgen een zonnige verjaardag voor Moniek, er wordt zelfs 18-20 graden aangegeven!
    Helaas is het weer in Portugal en Spanje nu wat minder, maar het wordt vast weer beter. Veel plezier!

Germa