Bath en Bristol

2 juni 2023 - Bitton, Verenigd Koninkrijk

Lynton - Bitton , Bristol 195 km

Knight’s Folly Campsite

29 mei t/m 2 juni

In Noord Cornwall en Devon staan er langs de wegen hoge heggen. Je ziet weinig van het omringende landschap. Vanmorgen zien we de voordelen. We hebben hierdoor geen last met het rijden van de caravan in de stormachtige wind. Op de kleine boeren camping worden we weer hartverwarmend ontvangen. De Engelsen zijn goede gastheren.

Na de vele hoogtepunten die we deze reis al gehad hebben, kunnen we er weer één bijschrijven. Ons bezoek aan Bath begint op het naast de camping gelegen fietspad over de oude spoorlijn Bath - Bristol. De zon schijnt en de vogeltjes worden hier net zo blij van als wij. Voor Bath gaat het fietspad verder langs de rivier de Avon om midden in de stad uit te komen. In de 18e eeuw heeft men de Romeinse baden in glorie hersteld en dit trok vele welgestelden uit de upper class hier naar toe. Nu zijn het geen baden meer, maar een museum over de oorsprong in de Romeinse tijd. Nog steeds borrelt er elke dag meer dan een miljoen liter water van 46°C omhoog. Grote herenhuizen met diepe tuinen en veel parken maken het een groene stad. Heel bijzonder is de architectuur van de 18e eeuwse huizen. De Royale Crecent is een rij halfronde herenhuizen die uitkijken op Victoria Garden. Met dit weer een geliefde picnicplek voor met name de studenten en jonge gezinnen. Even verder is de Circus, een plein met 3 gebogen rijen huizen. Deze zijn een voorbeeld geweest voor de rest van de architectuur in Engeland. De namen Crescent en Circus kom je overal tegen. In de gezellige pub The Raven eten we één van hun beroemde pasteien. Inderdaad hebben we ze met zo’n dunne korst en aparte vulling  nog niet zo lekker gegeten.

Na de wandeling stappen we weer op de fiets en rijden het Two Tunnel Greenway Circuit dat *om Bath heen loopt en waar we op de heenweg al een stukje van hebben gereden. Nu gaat het pad over het jaagpad van  het Kennet & Avon kanaal. Hier liggen veel narrowboats, smalle (woon)boten. De één wat mooier dan de ander, maar op alle boten wordt het dak als schuur gebruikt variërend van fietsen, gereedschap, tuin materiaal en gewoon rotzooi wat iedereen in zijn schuur heeft. Ook varen er veel huurboten op het kanaal. Het is een vrolijk geheel. Aan het eind van de route komen de tunnels en wat voor een tunnels. In Spanje zijn we heel wat gewend, maar deze is met 1672 meter erg lang. De tunnel is spaarzaam verlicht en we moeten goed opletten. Er lopen mensen met honden en kinderen zonder verlichting. Na de tweede tunnel van 300 meter komen we weer uit op de oude spoorlijn en gaan we na een geweldige dag richting camping.

Vanuit Bradford on Avon fietsen we over het steeds smaller wordende jaagpad. Het is een soort single road zonder passeerhavens tussen brandnetels en fluitenkruid. Het is lange broeken weer, dus gelukkig hebben we er geen last van. Wil heeft een route uitgestippeld naar Lacock Abbey, zo veel mogelijk gebruikmakend van het landelijke fietsroutenetwerk.  Deze gaan over rustige, niet te steile wegen en worden goed aangegeven. Wanneer we eenmaal van het jaagpad af zijn, rijden we over rustige plattelandsweggetjes naar Lacock. Hier staat het woonhuis van de uitvinder van de negatief van de fotografie Fox Talbot. De Abbey heeft vroeger gediend als klooster en is later omgebouwd tot woonhuis. De kenmerken van het klooster zijn nog duidelijk zichtbaar, wat het huis een mooie soberte geeft. De tuinen eromheen zijn een plaatje. De Abbey en ook het ydllische dorpje met vakwerkhuizen is decor geweest van vele films o.a.Harry Potter en Emma van Jane Austin. Het weer is intussen verbeterd en met zon vervolgen we onze weg weer door een prachtig landschap terug naar Bradford.

Bristol is de stad van de vier B’s : bruggen, boten, Brunel en Banksy. Voor ons komt er nog een B bij. We vertrekken met de bus naar de stad. Hij doet alle wijken aan, na 20 minuten komen we langs de Lidl die vlakbij de camping is. Maar we worden keurig tot in het centrum van de stad gebracht. Als eerste gaan we naar Clifton Village, het gegoede deel van de stad met prachtige herenhuizen, mooie winkels, hippe koffietentjes en de Clifton Suspension Bridge. De brug overspant  op 75 meter hoogte de kloof van de rivier de Avon. Een knap staaltje werk van Brunel. Brunel was ook de ontwerper van de drijvende haven. Deze was nodig omdat het niveau van het water wel 12 meter kan verschillen. De grootste attractie is de boot SS Great Britain, het eerste schip met een metalen romp en schroef. Het havengebied heeft een goede opknapbeurt gehad. Veel nieuwe appartementen en oude pakhuizen zijn gerenoveerd. Maar ook het oude is bewaard gebleven. Langs de kade liggen nog mooie oude schepen. Er is een groot wandelgebied met heel veel horeca. De stad heeft veel studenten en deze picnicen aan de waterkant en in de parken. Zelfs de verstopte tuin van de kathedraal met heel veel bandjes kan worden gebruikt als picnicplaats. We merken dat de meeste horeca pas aan het eind van de middag opengaat. Om van de ene kant naar de andere kant van de haven te gaan, varen er busbootjes. De laatste B is van Banksy, de graffity kunstenaar heeft in Bristol gewoond en verschillende werken gemaakt. Ze zijn niet echt in het zicht en we moeten zoeken om er twee te vinden.

We zijn inmiddels in Wales. Op de camping hebben we geen WiFi en ook geen wasmachine. Eerst gaan we naar Newport waar in een soort Amsterdamse Straatweg, Utecht, tussen vele kappers en snackbars een wasserette zit. Bij de kringloop winkel scoren we ondertussen 3 legpuzzels voor samen £1,00. Nu zitten we in een dorps bibliotheekje voor de WiFi.

1. Mirjam:
    2 juni 2023
    Wat weten jullie alles toch mooi te beschrijven! We genieten mee.
  2. Mama:
    3 juni 2023
    Wat spannend allemaal verteld!
  3. Pieter:
    3 juni 2023
    Heel veel te zien, de Engelsen hebben veel bewaard en op geknapt, heel mooi om te zien op naar het volgende deel.
    Leuke foto’s
    ( was hier ook niet de auto industrie oa. Morris Austin)
  4. Nelleke:
    3 juni 2023
    En dan moet je ook nog eens links fietsen !!
  5. Helma Leijte:
    3 juni 2023
    Weer een mooi stukje Engeland, en ja natuurlijk ben ik erg benieuwd naar de pastei uit de Pub van Raven. We blijven meegenieten.😘