Exmoor

28 mei 2023 - Lynton, Verenigd Koninkrijk

Bude - Lynton 95 km

Lynton  Camping and Caravanning Club site

25 t/m 29 mei

Exmoor Nationaal Park heeft aan de kust hoge steile kliffen, de hoogste klif van van Engeland  224 m vind je hier. De kust ziet er heel anders uit dan in Cornwall. De kliffen zijn minder grillig, maar lopen zeer steil af. Er zijn ook grote hoogteverschillen, de weg langs de kust heeft een aantal hellingen van 25%. Tussen Lynton en Lynmouth is een hoogte verschil van 150 meter, die je kan overbruggen met een tandradbaan. De kuststrook heeft ook groene weilanden met heggen. De lappendeken van kleuren groen is een prachtig gezicht. Ook zijn er grote rotsformaties. Vlakbij de camping is de Valley of the Rocks. Op de grote rotsen lopen geiten rond. De vallei ligt langs de kust zodat de geiten ook over het pad daar lopen. Het grootste deel is een enorm heide landschap met rivieren, bossen  en meren.

We gaan samen met Mirjam en Stef, die bij ons in de buurt staan, naar het middeleeuwse dorpje Dunster met veel leuke cottages en een kasteel op een heuvel. Het grote kasteel is prachtig ingericht met mooie subtropische tuinen die rondom het kasteel liggen. Vanaf het terras heb je weids uitzicht op het groene land. Beneden is er nog een oude watermolen. We rijden door naar het schattige dorpje Selworthy. Verstopt achter de kerk liggen rondom een groot grasveld pittoreske riet gedekte gele cottages. Een ervan is een tearoom, waar we weer net op tijd waren om voor sluitingstijd wat te drinken. Na afloop eten we bij Mirjam en Stef voor de camper. Het weer is verbeterd doordat de wind is gaan liggen en kunnen we heerlijk buiten zitten.

We maken een aantal wandelingen en lopen langs rivieren, door bos, over de heuvels door weilanden en heide. Na een klim is het steeds weer genieten van de enorm  weidse vergezichten. Zondag zijn er its meer wandelaars, maar dat geeft wel leuke ontmoetingen. Zo zegt een Bourgondisch uitziende Engelsman dat we de verkeerde kant oplopen. Op onze vraag waarom vertelt hij dat de pub de andere kant op is. Na het wandelen rijden we door de spaarzame  kleine  gehuchtjes waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Wel heeft elk dorpje een eigen tea room met tuin. Precies wat we nodig hebben na de inspanning. We bezoeken ook Tarr steps, een bijzondere voetbrug van platte stenen. We hadden niet eerder moeten komen, want de brug is net gerestaureerd nadat hij door een overstroming in januari was weggespoeld.

Morgen gaan we naar een camping tussen Bristol en Bath.

1. Helma Leijte:
    29 mei 2023
    Pfff...Wat een activiteiten weer, maar wel prachtig. Korte broeken inmiddels, want ik zie alleen maar blauwe luchten.
    Gezellig dat Mirjam en Stef ook in Engeland zijn, leuk om wat met elkaar te ondernemen. We kijken weer uit naar het volgende reisverhaal.😘
  2. John en Pauli:
    29 mei 2023
    Lekker bezig:-) leuk ook om ook iets met bekenden te doen. Veel plezie!