Zuidoost Wales

6 juni 2023 - Caerleon, Verenigd Koninkrijk

Bitton , Bristol - Caerleon 52 km

Whitehall Farm camping

2 t/m 7 juni

De getijde stroom in het kanaal van Bristol tussen Wales en Bristol is één van de grootste ter wereld . Het verschil tussen eb en vloed is 9,5 meter. Wanneer we over de brug gaan is het eb en ligt het helemaal droog. Caerleon ligt aan de rivier de Usk die uitmondt in dit kanaal. ‘s Middags  zien we vanaf het terras aan de rivier het water omhoog komen. Door de vele beweging heeft de rivier een troebele kleur. Caerleon heeft veel overblijfselen uit de Romeinse tijd, waaronder het mooist bewaard gebleven amfitheater van Groot Brittannië. Volgens middeleeuwse schrijvers was Caerleon ook de zetel van het hof van Koning Arthur. Onze boerencamping ligt net buiten het dorp. In een cirkel zijn 5 kampeerplekken met een geweldig uitzicht over de vallei van de Usk. De beheerders, een lief ouder echtpaar, doet al het mogelijke om het je naar de zin te maken.

Via Abergavenny rijden we over kleine weggetjes tussen de rivier de Usk en het Monmouthshire & Becon kanaal het noorden van het Nationaal Park Brecon Beacon in. In de verte zien we al de kale heuveltoppen. De hoogste berg is de Pen y Fen met 886 meter. Het enorme park bestaat uit schrale heidevelden en groene weides met schapen. Vanaf het bezoekerscentrum wandelen we over een open glooiend met varens begroeid landschap tussen de schapen (en hun poep) naar de top van de Twyn Y Gaer, een oude nederzetting uit de ijzertijd.  Van hier af hebben we 360° uitzicht over het park. Met dit mooie weer een prachtig gezicht. Dat meer mensen van het mooie weer willen genieten merken we op de terugweg met de auto. Op de weg die vanaf Cardiff komt staan in de berm veel auto’s van wandelaars geparkeerd. Er is zelfs een file. Later horen we dat veel mensen met dit mooie weer de Pen y Fen op wil klimmen.

We besluiten de zondag in de buurt van de camping te blijven en maken een fietstocht vanaf de camping door het dal van de Usk over rustige glooiende landweggetjes met af een toe een boerderij. We komen uit bij een heel groot stuwmeer. Via een andere route rijden we weer naar de camping. We genieten van de zon. ‘s Avonds eten we heerlijk in Caerleon in een Indiaas restaurant. In het Verenigd Koninkrijk zijn veel mensen met Indiase of Pakistaanse roots vandaar dat er veel Indiaas gegeten wordt.

Tussen Wales en Engeland ligt de Wye vallei. De rivier stroomt door een diep bebost dal. Vanaf Symonds Yat Rock, in het noorden van de vallei heb je prachtig uitzicht. Net wanneer we boven op de rots staan, komt de zon door de bewolking. We maken nog een mooie wandeling door het bos en rijden verder zuidelijk naar Tintern Abbey, een gotische ruïne uit de 12e eeuw van een oude abdij. Net als in andere abdijen moesten de monniken weg, nadat Hendrik VIII beslag legde op de bezittingen.  Via Chepstow komen we in Caldicot. Daar mogen we een repetitie bijwonen van een Welsh mannenkoor. Bijna elke stad of dorp in Wales heeft een mannenkoor dat zijn repetities openstelt voor bezoekers. Alle koren repeteren twee keer per week en dat is ook op een avond dat wij hier zijn. Na een mailtje van Wil, horen we dat we van harte welkom zijn. Het koor bestaat uit  55 mannen met twee vrouwelijke dirigentes en treedt regelmatig op. Volgend jaar april doen ze weer mee aan een concert in de Royal Albert Hall, dat één keer in de 3 jaar wordt gegeven en waar 800 mannen uit verschillende koren uit Wales zingen. Behalve  zingen worden er aan allerlei andere activiteiten gedaan, zoals fietsen, golfen en wandelen. We krijgen een mooi plekje en genieten van de muziek. Na de pauze wordt er even in twee groepen apart geoefend met een nieuw nummer. Dat zit er snel in want wanneer ze weer samen zijn klinkt het fantastisch.

De video’s hebben we wat geknutseld, want we hebbben geen app om van geluidsfragment een video te maken. Geluidsfragmenten kunnen we niet op het blog zetten.

In de hoop dat de zon nog door zal breken, wachten we tot na de lunch om te gaan fietsen. Boven op de camping is het koud en waait het flink, maar in de hoop dat we langs het kanaal wat in de luwte zullen fietsen vertrekken we, dik aangekleed met laagjes. Er kan altijd wat uit. De route gaat weer over paden van het nationale cyclenetwerk. Deze keer bijna alles autovrij en geasfalteerd rijden we tot het Monmouthshire - Breton kanaal. Daar gaan we eerst zuidwaarts. Er is ons door verschillende mensen verteld dat we dan bij 14 sluizen zouden komen. Het pad gaat langs de drukke snelweg naar Cardiff en de sluizen zijn een hoop stenen, niet meer in gebruik. Noordwaarts is de route veel mooier,  niet langs een weg en veel groen. Via dezelfde weg gaan we terug naar Caerleon.

Dit keer versturen we het blog vanuit de pub met thee en ginger beer. Morgen gaan we naar St. David’s in het zuidwesten van Wales.

1. Pieter:
    6 juni 2023
    Hé wanneer slapen jullie?
    Weer veel te zien en te beleven, het blijft mooi.👍
  2. Wil:
    6 juni 2023
    We zijn op deze campingplek langst geweest en hebben juist zo rustig aan gedaan 😉
  3. Monique:
    6 juni 2023
    Heerlijk die Indiase restaurants. Peter zijn favoriet.
    Werd het weer nog beter?
  4. Wil:
    6 juni 2023
    Het wordt weer beter. Het scheelt zoveel graden als de zon er is.
  5. John en Pauli:
    7 juni 2023
    Wat hebben jullie weer veel gedaan en gezien! Fijn dat er warmer weer aankomt, dat fiets zoveel fijner