Rías Altas

11 september 2021 - Foz, Spanje

Cangas de Onís - Foz 250 km

Camping San Rafael

8 -12 september

Bij vertrek uit de Picos zien we niets meer van de bergen, ze zijn in mist gehuld. Het blijft de hele weg somber en er valt af en toe een beetje regen. Wanneer we uitstappen om koffie te drinken verrast het ons hoe warm het is. Op de camping aangekomen blijkt dat het naseizoen echt is aangebroken. Er is plaats te over en we kiezen een mooi open plekje met zicht op zee. Nadat we ons luifeltje hebben opgezet, begint het te regenen. Na vieren wordt het droog en wandelen we over een mooi aangelegd pad langs de kust. Elke keer weer mooie uitzichten over de rotsen die over gaan in zee. Langs de hele kust hier zijn van die paden aangelegd. Een andere keer lopen we een stuk vanaf Ribadeo tot aan de vuurtoren.

Al heel wat dorpjes die op de lijst van mooiste dorpjes van Spanje staan hebben we bezocht. Zo gaan we vol verwachting naar Mondoñedo, ook een etappe van de Camino del Norte. Het heeft een oud historisch centrum met een Romaanse kathedraal en was in de middeleeuwen een belangrijke plaats en hoofd van een bisdom. De kerk op het grote plein met eromheen mooie huizen met wapenschilden, toont inderdaad de rijkdom van weleer. Maar ga je een paar straten verder is daar niets meer van over. Leegstaande vervallen huizen en winkels. De kerk is prachtig en imposant, vooral de buitenkant. Mondoñedo is ook beroemd om zijn taart, een traditioneel recept van 800 jaar oud. Het komt zelfs op tafel bij de Koning van Spanje en in het Vaticaan. En ook bij ons tijdens de koffie onder de arcaden, met veel amandelen, eieren, kaneel en geconfijt fruit wel een machtige lekkernij. De komende uren hoeven we niets meer. We rijden nog wel langs  het mooie rustige  dorpje  San Martino de Montoñedo, waar een 12e eeuwse kerk staat die wordt beschouwd als de oudste kathedraal van Spanje.

In de 19e eeuw hebben veel mensen deze streek verlaten om te emigreren, zo te zien zijn ook de afgelopen decennia velen uit deze steek vertrokken. Behalve het zeer korte toeristenseizoen is hier niet veel te verdienen. Met als gevolg dat vele huizen leeg en/of vervallen zijn. Ook staan er veel appartementencomplexen die niet afgebouwd zijn. Gaat een aannemer failliet dan blijft het onafgebouwd staan. Dat geeft de omgeving een wat armoedig aanzien. Vooral ten westen van Foz is dat het geval.

Dat er toch nog wat toeristen zijn merken we bij Praia de Catedrales, een strand waar grote rotsen, lijkend op een kathedraal, bij eb droog komen te liggen. Bij de toegang naar het strand wordt een QR code gescand. Zou het de eerste keer in Spanje zijn dat onze Corona app gescand wordt? Nee het blijkt dat we van tevoren de (gratis) toegang hadden moeten reserveren. Gelukkig zijn de 4218! bezoekers  die bij eb worden toegelaten nog niet gehaald. Na het ter plekke invullen van al onze gegevens: naam, geboortedatum, identiteitsnummer kunnen we de rotsen bewonderen.

Van de drukte gaan we de stilte in en rijden langs de lange Ría de Ribadeo die overgaat in de rivier de Eo. Op een voormalige spoorlijn die ijzererts vervoerde naar de haven in Ribadeo fietsen we een Via Verde. We hebben ze mooier gehad, het pad is vol keien en gaat vooral tussen de bomen door.

De kust van Galicië wordt in tweeën gedeeld. Ten noorden van La Coruña heet het de Rías Altas, ten westen ervan de  Rías Baixas met de kust des doods. We maken een autorit langs alle mooie bekende plekken van de Rías Altas tot Cedeiro. We zien stille pittoreske haventjes, vuurtorens en geweldige uitzichten vanaf de hoge kliffen. De hoogste klif is met 620m de hoogste van Europa. In Cedeiro proberen we een restaurantje te vinden om te eten. Wanneer we eindelijk een plekje vinden, is het een bar zonder iets te eten. Waar we ook proberen alles zit vol. Het is zaterdag en buitengewoon mooi weer waar iedereen van profiteert. Uiteindelijk kopen we in een supermarkt wat voor een picnic. Op weg naar een plekje zien we een wegwijzer naar een afgelegen restaurant 2 km een landweggetje op. Een idyllisch plekje, maar helaas gesloten in verband met vakantie. Dan toch maar de picnic.

Morgen gaan we naar de Rías Baixas.

1. John en Pauli:
    11 september 2021
    Hallo Theo en Wil,
    Al heel wat kilometers gereden en gelopen! Het lijkt me prachtig om zo de rotsen te zien in levende lijve👍En dan nergens een welverdiend diner te scoren😅
  2. Truus:
    13 september 2021
    Vandaag begonnen met het lezen van jullie belevenissen en daarbij zitten genieten van de prachtige fotoreportage. Wens jullie voor de komende dagen veel reisplezier.🌞