Louriçal, Beira Litoral

18 april 2015 - Louriçal, Portugal

Nazaré - Louriçal 61 km
Camping O Tamanco

Een heel klein stukje maar dinsdag. We stonden dan ook al om 11 uur voor de poort van de camping. We hebben een heel mooi plekje tussen de appelbomen. De rest van de dag lekker buiten zitten lezen. Het is bewolkt, maar de temperatuur is nog goed.
Aan het eind van de middag hebben we een wijntje gedronken op het terras van de camping samen met andere Nederlanders en ervaringen uitgewisseld. De camping heeft een heel eigen sfeer door de creativiteit van de eigenaren. Je voelt je er gelijk thuis.

Woensdag zijn we op tijd vertrokken voor een wandeling, want 's middags was er regen voorspeld. Meestal klopt ons appje wel. We zijn met de auto naar het natuurpark Serra de Boa Viagem ( goede reis). Daar op een berg aan de kust hebben we gewandeld. Eerst door bos met overal bloeiende maagdenpalm, later over  de kalksteen rotsen. Daar bloeide de meidoorn en een geel bloeiende plant, waarvan we niet weten hoe die heet. Dit zorgde voor een heerlijke geur. Het was weer even dalen en klimmen, maar het was de moeite waard. In het begin was er een flauw zonnetje wat overging in bewolking en een klein spatje regen. Op het eind van de wandeling hoorden we het in de verte donderen, we hebben ons brood nog bij de auto op een picknickbank opgegeten en daarna begon het te regenen.

Donderdagochtend zijn we vroeg vertrokken naar Coimbra, één van de oudste universiteiten van de wereld. Omdat we ook naar een fado avond wilden ( aanvang 22.00 uur) hebben we een bed & breakfast geboekt. Vooraf kregen we een mail hoe er naar toe te rijden. Het ligt in de bovenstad en als je verkeerd rijdt, raak je verstrikt in de kleine straatjes. We zijn eerst naar ons overnachtingsadres gegaan en werden verwelkomd in het Nederlands. We kregen allerlei tips. Het is vlakbij de oude universiteit, die we eerst hebben bezocht. Een schitterende oude bibliotheek ( we mochten niet fotograferen), de zaal waar diploma' s worden uitgereikt en een mooie kapel. Overal zie je ook studenten lopen, al dan niet in de speciale zwarte toga's.
Onze lunch hadden we in het restaurant Loggia van het Museu de Machado. Vandaar had je een prachtig zicht op heel Coimbra.
Na de lunch zijn we naar de Oude Kathedraal en de Santa Cruz kerk geweest. We zijn samen op de foto gezet, erg goed gelukt. Naar de benedenstad ga je met heel veel trappen. Daar hebben we gewandeld door de smalle straatjes met leuke winkeltjes  en restaurantjes.
Theo is naar de kapper geweest. Zo goedkoop was het nog nooit: €7,50! Dat is ook wel te zien, gelukkig staan we nog leuk op de foto samen met de oude coupe.
's Avonds zijn we naar de Fado avond geweest. In een oude kapel traden 2 gitaristen en een zanger op. Ze vertelden er ook iets over Fado. In Coimbra wordt de Fado alleen door mannen gezongen.

Vrijdag na een heerlijk ontbijtje zijn we, via weer zeer smalle straatjes,  naar de overkant van de Mondego gegaan. Daar liggen de overblijfselen van het klooster St Clara de Velha. Dit klooster uit de 13e eeuw is vroeger vaak overstroomd. De nonnen hebben er steeds een etage bovenop gebouwd en uiteindelijk een nieuw klooster iets hogerop gebouwd.
Omdat de resten in het water hebben gelegen zijn er veel mooie dingen gevonden die behoorlijk in tact waren: knopen, glaswerk, bestek, aardewerk maar ook kettingen en ringen ed.
Op weg naar de camping hebben we andere oude resten bezocht. Conímbriga is een hele grote opgraving van een Romeinse stad met huizen, thermen en forum.
We hebben de afgelopen 2 dagen geluk gehad met het weer: bewolkt met zonnige perioden, maar het is droog gebleven. De dag voor ons bezoek zijn delen Coimbra door noodweer ondergelopen.

Zaterdag hebben we een rustdag gehad. We hebben ons beperkt tot het doen van de boodschappen en de was. Verder lekker gelezen en ons met de foto's beziggehouden.
Morgen vertrekken we weer naar een noordelijker gelegen camping langs de kust.

1. Jos en Lucienne:
    18 april 2015
    weer mooie reisverhalen. wij wensen jullie weer een mooie tijd en zien het verhaal weer met belangstelling tegemoet.,geniet er van. Groet vanuit Denekamp, Jos en Lucienne, Marieke en Rob, Martijn en Kimberly