Vagueira, Beira Litoral

21 april 2015 - Aveiro, Portugal

Louriçal - Vagueira 75 km
Campismo Orbitur Vagueira

De afstand was zondag niet zo ver, maar de rijtijd was toch nog 1,5 uur door de vele plaatsjes waar je maar 50 km/u mocht rijden. Toch zaten we 11.30 uur aan de koffie in het zonnetje met nog wel een fris windje uit zee. 's Middags hebben we het luifeltje met één zijkant opgezet, zodat we iets meer uit de wind zitten.
We staan vlakbij zee iets onder Aveiro. Voor de voetballiefhebbers: dat is waar Nederland met de Europese kampioenschappen 2004 heeft verloren, doordat Advocaat Robben gewisseld heeft.
Het is hier erg vlak. Vroeger was Aveiro een belangrijke havenstad, maar het slibde steeds meer dicht. Nu is er een lagune, waar vele vogels leven.
Vanmiddag hebben we iets ten zuiden van Aveiro een wandeling gemaakt. Er is een lintbebouwing van boerderijtjes met achter ieder erf een smal stuk land. Je ziet bij bijna ieder huis wel aardappelen te koop staan. Ook ging de wandeling langs de lagune.
Terug zijn we via Costa Nova gereden een vissers- vakantie dorp op een landtong tussen de zee en de rivier met leuke gekleurde gestreepte huisjes.
Wij vinden deze streek er voor Portugese begrippen luxe uitzien: mooie wegen, niet veel hoogbouw, weinig bouwval. Er is ook goed fietspadennet. Voor het eerst vinden we het jammer dat we de fietsen niet bij ons hebben.

Maandag hebben we een wandeling gemaakt langs het strand naar een volgend plaatsje. Terug via de duinen. Dat maakte deze vlakke wandeling nog onverwachts zwaar: het pad was kapot gereden en erg mul, ploeteren dus. Wel lekker tijdens de lange rustpauzes van het zonnetje genoten.

Dinsdag zijn we naar Aveiro geweest. De stad heeft 2 grote bezienswaardigheden: de grachtjes met een aantal huizen in Art Nouveau stijl en de overdekte vismarkt. De laatste ziet er uit alsof hij al maanden dicht is. De kanaaltjes zijn leuk met de mooi versierde bootjes die de toeristen door de kanalen en de lagune vervoeren. Het zag er nu wat kaaltjes uit. Wij denken dat het allemaal wat levendiger wordt in het hoogseizoen. We waren snel klaar in de stad en zijn toen naar de zoutpannen gelopen, net erbuiten. Daar wordt op kleine schaal nog zout gewonnen.
Daarna zijn we doorgereden naar Salreu, een plaatje iets ten noorden van Aveiro en hebben daar in een natuurreservaat 'Bioria' een rondwandeling gemaakt. Hier komt de rivier uit in de lagune, er werd tot voor kort rijst verbouwd. Het is een waar vogelparadijs. In dit vlakke, Hollands aandoende wetland krioelt het van de weidevogels. We liepen over een pad waar aan de ene kant wel 20 ooievaars aan het foerageren waren en aan de andere kant honderden (!) grutto's in de modder naar eten zochten. Erboven hebben wij  zwarte wouwen zien zweven. Er was ook nog een lekker zonnetje met af en toe een wolkje. Kortom weer een schitterende wandeling.
We zagen dat ze hier ook een aantal fietsroutes hebben uitgezet. Toch nog maar een keer terugkomen.

Morgen vertrekken we naar onze laatste camping in Portugal, helemaal in het noordwesten.

1. René en Ancilla:
    21 april 2015
    leuk om weer te lezen, waar haal je alle wijsheid vandaan?? En nog wel over voetbal 2004.!! Leuk hoor!
    groeten van ons!
  2. Rieneke en Maarten:
    22 april 2015
    Bedankt voor de leuke felicitatiekaart.
    Nog veel plezier op de laatste camping.
    We zien elkaar gauw.
  3. Paul en Els:
    22 april 2015
    Weer een heel ander landschap hè! Maar ook mooi. Veel plezier daar.
  4. Ben en Liesbeth:
    23 april 2015
    Wat een super mooie reis maken jullie en wat leuk om zo`n mooie wandeling te maken in het natuurreservaat met al die vogels.
    Groetjes Ben en Liesbeth